سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

درخت گزروغن یا درخت حیات، درختی که آب را تصفیه می‌کند

متخصصان محیط زیست دریافتند درخت مقاوم در برابر خشکسالی به نام گزروغن (گز رخ) می‌تواند آب را تصفیه کند.

سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی آب رخ می‌دهد و این بیماری‌ها جان نزدیک به یک میلیارد نفر را که به آب آشامیدنی و بهداشتی دسترسی ندارند به خطر می‌اندازد.

با این حال متخصصان محیط زیست به تازگی دریافتند درخت گزروغن موسوم به «درخت حیات» که یک درخت مقاوم در برابر خشکسالی است می‌تواند آب را تصفیه کند. در این مطالعه که جزئیات آن در مجله Current Protocols in Microbiology منتشر شده، «مایکل لی» محقق «مرکز بین المللی آب سالم» نشان می‌دهد که بذر درخت گزروغن به میزان ۸۰ الی ۹۹.۵ درصد از گل آلودگی و ۹۹ درصد از باکتری‌های موجود در آب را از بین می‌برند.

تصفیه

به گزارش تیک پارت، از این درخت که بومی رشته کوه‌های هیمالیا محسوب می‌شود، همچنین روغن خوراکی و روغن چراغ نیز تهیه می‌شود. از بذرهای آن همچنین می‌توان به عنوان کود استفاده کرد. برگ‌ها و پوست این درخت معجزه‌گر همچنین خوراکی و سرشار از پروتئین است.

بنابر اعلام زیست‌شناسان، تنها یک غلاف از دانه‌های این گیاه می‌تواند یک لیتر آب را تصفیه کند. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که دانه‌های این گیاه ظرف کمتر از دو ساعت می‌توانند گل آلودگی آب را از بین برده و آن را شفاف کنند. دانه‌های پودر شده این درخت پس از مخلوط شدن با آب آلوده، پلیمرهای گیاهی محلول در آب تولید می‌کنند که اکثر ناخالصی‌ها و آلودگی آب و همینطور ذرات معلق و میکروب‌های موجود در آن را از بین می‌برند و این ناخالصی‌ها را به صورت یک رسوب در ته ظرف جمع آوری می‌کنند. کاشت درخت گزروغن، یک جایگزین بسیار ارزان و مناسب برای سیستم‌های تصفیه آب گرانقیمت محسوب می‌شود.

با این حال به دلیل اینکه دانه‌های این درخت قادر به از بین بردن کامل میکروب‌های موجود در آب نیست،‌ آب حاصل از این فرآیند باید قبل از مصرف جوشانده شود.

 

ایسنا

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,67 از 5)
Loading...