سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش [لیست دمنوش و طرز تهیه]

مطالعات نشان داده است که برخی از دمنوش های تهیه شده با گیاهان دارویی در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند. این گیاهان برخی از نظر طب سنتی ایران دارای طبع گرم هستند، مانند زنجبیل، هل، گل میخک، دارچین، عسل و برخی طبع سرد دارند، مانند گل ختمی، پنیرک و هلیله.

دمنوش تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه دمنوش های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

گرچه خواص گیاهان دارویی بسیار است اما بر اساس نظر کارشناسان، استفاده از گیاهان دارویی برای دوره‌های طولانی و دائمی توصیه نمی‌شود و ممکن است در افراد، عوارض ناخواسته ایجاد کند.

دمنوش زنجبیل 

دمنوش زنجبیل را می‌توان به تنهایی یا همراه چایی استفاده کرد به این صورت یک تا دو گرم زنجبیل خشک یا مقداری از گیاه تازه آن را در یک لیوان آب جوش یا چای ریخته و روزی دو تا سه بار میل ‌شود.

احتیاط : با توجه به اینکه زنجبیل در طب سنتی از درجه سه گرمی برخوردار است، مصرف زیاد و بی‌رویه آن می‌تواند ایجاد بی خوابی، ضایعات پوستی، خارش و عوارض عصبی مانند بی قراری، تحریک پذیری، زود خشمی و عدم تحمل به خصوص در افراد گرم مزاج شود بنابراین؛ مصرف دائم و زیاد آن خصوصا در گرم مزاج توصیه نمی‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش هل

هل از دارو‌های خوش عطر بو بوده و دهان را نیز خوشبو می‌کند همچنین دمنوش آن برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

هل برای تقویت کبد، معده و افزایش اشتها و تکرر ادرار ناشی از سردی سیستم ادراری به خصوص برای سالمندان اثر خوبی دارد.

یک تا دو عدد هل سبز را می‌توان داخل یک قوری کوچک دم کرده روزی سه تا چهار بار به تنهایی استفاده کرده یا همراه چایی میل شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با چای سبز

پلی فنول موجود در چای سبز، استرس را کاهش می‌دهد. چای سبز همچنین مملو از کافئین است. این دمنوش برای افزایش هوشیاری و آرامش شما بسیار موثر است.

نصف قاشق غذاخوری پودر چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد آن ‌را بجوشانید تا پودر ته نشین شود. پیش از استفاده محلول را صاف کنید.

دمنوش گل میخک

دمنوش گل میخک دارچین تقویت سیستم ایمنی بدن

یک تا دو عدد از گل میخک را می‌توان در یک فنجان آب جوش دم کرده و به همراه کمی شکر استفاده کرد.

دمنوش عسل آبلیمو 

یک قاشق غذاخوری عسل را می‌توان داخل یک لیوان آب گرم ریخته و حدود یک قاشق چایخوری یا کمتر آب لیمو ترش ترجیحا تازه به آن اضافه کرده و روزی یک تا دو بار خصوصا صبح ناشتا میل کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دم کردنی‌ها در بین مردم ایران است. آرام بخش اعصاب، تقویت کننده کلیه و کبد، نشاط آور و پیشگیری کننده از افسردگی است.

گل گاو زبان، سنبل طیب و به لیمو را به همراه آب جوش در قوری دم کنید. اگر از رنگ سیاه گل گاو زبان خوش تان نمی‌آید چند لیمو عمانی را به قوری اضافه کنید.

دمنوش گل ختمی

گل ختمی از گیاهانی است طبع سرد دارد. حدود یک تا دو عدد گل آن را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و با کمی نبات یا شکر استفاده کنید.

همچنین میتوان یک قاشق مربا خوری از گل خشک پنیرک را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و کمی شکر به آن اضافه کنید یا همین مقدار را داخل قوری دم کرده و به صورت دمنوش میل کنید تا با افزایش توان سیستم ایمنی بدن، افراد را در مقابل عوامل بیماری ‌زا و خصوصا کرونا محافظت کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش هلیله سیاه

هلیله سیاه میوه درختی است که در هند می‌روید و برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت معده و اعصاب و سیاه شدن موی سر و درمان آکنه و جوش کاربرد دارد. یک قاشق چایخوری پودر آن را داخل یک کاسه کوچک ماست ریخته و یا داخل کپسول‌های ژلاتینی ریخته و روزی یک تا دو عدد کپسول شب‌ها قبل از خواب میل شود.

دمنوش تخم بالنگو و بارهنگ 

مصرف خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ در آب و گلاب به همراه کمی زعفران، ‌ یکی از دمنوش‌های موثر خواهد بود. برای تهیه این دمنوش باید سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب و یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را به همراه یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعت صبر کنید تا بالنگو و بارهنگ به خوبی لعاب دهند. سپس سر قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را به مواد قبلی اضافه کرده و دوباره هم بزنید؛ پس از آن می‌توانید دمنوش را با افزودن کمی عسل طبیعی آرام ‌آرام بنوشید. .

دمنوش آویشن و شیرین بیان

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ آویشن به همراه یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را به همراه پنج عدد عناب را در یک قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. این مخلوط را یک ربع با حرارت ملایم دم کرده و پس از صاف کردن، آن را به صورت گرم بنوشید.  این دمنوش را می‌توانید آن را با عناب مصرف کنید.  توجه کنید که این دستور دو بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار است.

احتیاط ها

این مقدار ۲ تا ۳ بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار و مفید است

برای کسانی که فشار خون بالا دارند مصرف شیرین بیان بیش از ۳ تا ۴ هفته توصیه نمی‌شود.

همچنین مقادیر یاد شده با نصف مقدار دستور از سن هفت سالگی به بعد و با یک سوم تا یک چهارم مقدار دستور برای کودکان ۲ تا ۷ ساله مجاز است.

برای کودکان زیر ۲ سال نیز تنها از هر کدام دو تا ۴ قاشق غذاخوری در روز مناسب است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش عناب

دمنوش عناب تقویت سیستم ایمنی بدن

این گیاه برای رفع اضطراب و استرس بسیار موثر است و به دلیل مقدار بالای آنتی اکسیدان، روند پیری پوست را کند می‌کند. عناب به علت داشتن لعاب زیاد، نرم کننده گلو و سینه است و فشار خون را هم کاهش می‌دهد. این گیاه گرفتگی صدا را رفع می‌کند و سبب تقویت دستگاه گوارش می‌شود. عصاره عناب به دلیل داشتن ویتامین c و آنتی اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی می‌شود.

۱۰ تا ۱۵ عدد عناب را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و سپس از صافی رد کنید. از آن جا که عناب شیرین است، احتیاج به شیرین کردن دمنوش آن ندارید، ولی در صورتی که میخواهید چای تان شیرین باشد، میتوانید از عسل و نبات هم استفاده کنید. این نوشیدنی برای کم خونی بسیار موثر است، برای این که عناب مملو از آهن و همچنین ملین بسیار خوبی است.

دمنوش به لیمو

برای تهیه دم کرده از پنج گرم برگ و گل گیاه در یک لیوان آب استفاده می‌شود و از این دم کرده باید روزی ۳ بار مصرف شود.

گیاه به لیمو در چای برای خوشبو شدن و خوش عطر شدن استفاده می‌شود و علاوه بر آن گل و برگ گیاه به‌ لیمو به صورت دم کرده دارای خواص بسیاری است:

  • آرام بخش اعصاب
  • ضد اسپاسم
  • تب بر
  • ضد نفخ
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • سم زدایی بدن
  • تصفیه خون
  • ضد استرس
  • ضد التهاب
  • ترمیم‌ کننده

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش بابونه

دمنوش بابونه تقویت سیستم ایمنی بدن

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که میتواند در درمان مشکلات عصبی و اضطراب موثر باشد؛ همچنین به کاهش استرس کمک می‌کند. بابونه دارویی آرامش بخش است که بخار آن مستقیماً به بخش بویایی مغز میرود و همین مسئله باعث کاهش اضطراب می‌شود.

۳ تا ۴ قاشق غذاخوری بابونه را به دو لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد.

 

اگر شما هم دمنوش دیگری می‌شناسید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,05 از 5)
Loading...