پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

اصول و روش پاک کردن لکه ها

اصول پاک کردن لکه ها

به جنگ لکه ها بروید

راهکارهای پاک کردن لکه ها

 

پاک کردن لکه خون:

لکه خون بر روی لباسها بسیار ناخوشایند به نظر می رسد. روشهای متعددی برای پاک کردن اینگونه لکه ها از لباسها و پارچه وجود دارد از جمله:
سطح لکه را با آب سرد خیس کنید. سپس محلولی از آب و پودر لباسشویی درست کنید و پارچه لکه دار را درون آن فرو ببرید. پارچه را حسابی بچلانید تا آب آن گرفته شود. اگر هنوز لکه باقی است سعی کنید محلولی از پودر شوینده و آمونیاک تهیه کنید و لکه را در آن بشویید. در آخر پارچه را کاملاً آب کشی کنید.
یک مشت نمک به یک سطل آب پاکیزه اضافه کنید. پارچه لکه دار شده را به مدت ۱۵دقیقه در آن خیس کنید و سپس در یک شوینده دارای آنزیم فرو ببرید. البته در این مرحله جنس پارچه را کاملاً در نظر بگیرید. هرگز پارچه ابریشمی یا پشمی را در شوینده های آنزیم دار فرو نبرید. سپس آب کشی کنید.
در مورد لکه های سمج، می توانید از موادی که برای از بین بردن زنگ آهن استفاده می شود بهره بگیرید. قسمتی از پارچه را که لکه دارد درون این محلول به مدت چند دقیقه خیس کنید و سپس کاملاً آب کشی کنید.
در مورد خون خشک شده: محلولی شامل یک بخش پراکسید هیدروژن و شش قسمت آب به علاوه یک دوم قاشق چای خوری آمونیاک تهیه کنید و پارچه لکه دار شده را در طول شب در آن بخیسانید و سپس آن را حسابی بشویید و آب بکشید.
همیشه سعی کنید لکه خون را سریع پاک کنید زیرا اگر آن را رها کنید دیگر هرگز کاملاً پاک نخواهد شد و حتماً جنس پارچه و راهنمایی را که برای شستن و آویزان کردن از سوی تولید کننده ارائه شده است را رعایت کنید.
اگر لکه خون روی تشک تختخواب قرار دارد برای پاک کردن آن قبل از هر کاری یک جفت دستکش بپوشید. سپس تشک را از روی تختخواب بلند کرده و روی یک پهلوی آن به دیوار تکیه دهید. این کار باعث می شود که خونی که روی تشک ریخته است دیگر به عمق نفوذ نکند. همچنین اگر به تازگی به خون آلوده شده باشد، خون از روی تشک جاری خواهد شد.
پس از آن یک حوله را درست زیر لکه بگیرید.
یک اسفنج خیس را در آب خیس کنید و لکه را با آن آنقدر بسابید تا از بین برود. حوله مانع گسترش لکه خواهد شد.
حال که خود خون پاک شده است برای پاک کردن آن می توانید محلولی از صابون و آب سرد به کار ببرید. باز هم از اسفنج استفاده کنید.

 

پاک کردن لکه های فرش:

پاک کردن لکه های فرش - لکه گیری فرش

هنگام برطرف کردن لکه فرش باید به نکات زیر توجه کنید:
لکه‌ها هرچه سریع‌تر از روی فرش برداشته شوند، احتمال پاک شدن آنها بیشتر است و راحت‌تر پاک می‌شوند اما گذشت زمان باعث ثابت شدن، پخش شدن یا عمیق‌تر شدن آلودگی و لکه‌ها می‌شود.
از حرارت برای پاک کردن و برطرف کردن لکه‌ها استفاده نکنید. گرم کردن لکه‌ها ممکن است باعث ثابت شدن رنگ آنها روی بافت فرش شود و پاک شدن آنها را مشکل‌تر کند.
هنگام برداشتن و تمیز کردن لکه‌ها، دقت کنید لکه‌ها به‌طور کامل برداشته شوند. گاهی مقداری از آلودگی در قسمت‌های عمیق‌تر بافت فرش به دلیل دیده نشدن، باقی می‌ماند و بعد از مدتی لکه دوباره ظاهر می‌شود. برای پاک کردن لکه‌ها به‌طور کامل می‌توانید، یک حوله ضخیم و مرطوب روی لکه فرش بگذارید و یک وزنه سنگین هم روی آن قرار دهید تا آلودگی را به‌طور کامل از بافت فرش جذب کند.
قبل از برطرف کردن و پاک کردن لکه، اول فکر کنید حلال مناسب ماده‌ای که روی فرش ریخته، چیست و بعد با انتخاب روش مناسب، لکه را برطرف کنید. گاهی استفاده از روش نامناسب برای پاک کردن لکه‌ها باعث ثابت شدن لکه شده و پاک کردن آن را سخت‌تر می کند.
قبل از استفاده از محلول‌های پاک‌کننده، ابتدا مقداری از آنها را روی یک گوشه فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید، آسیبی به فرش شما نمی‌رساند و سپس با خیال راحت از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید.
اگر لکه چسب روی فرش محبوب و گرانبهای شما افتاده است هیچ نگران نباشید زیرا می توانید پس از خشک شدن چسب آن را به آسانی با نوک یک چاقوی نوک تیز و یا قیچی در نهایت دقت و ظرافت از فرش جدا کنید. توجه کنید که قیچی یا چاقو را هر چه افقی تر بگیرید نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

 

پاک کردن لکه ها از لباس

پاک کردن لکه تخم مرغ:
برای پاک کردن لکه تازه تخم مرغ، محل لکه را با آب سرد بشویید و برای اثر لکه تخم مرغ بر روی پارچه، با آب ولرم و صابون محل لکه را شست وشو دهید و سپس با الکل و محلول رقیق آمونیاک، اثر لکه را برطرف کنید.
پاک کردن لکه شیر از لباس:
خوشبختانه لکه شیر به راحتی پاک می شود; اگر لباسی که به لکه شیر آغشته شده در آب سرد بخیسانید و سپس آن را در آب سرد حاوی مایع پاک کننده بشویید، لکه پاک خواهد شد.
پاک کردن لکه آدامس:
بهترین روش برای جدا کردن آدامس از سطحی، فریزکردن آن است; ظرف یخ را روی آدامس قرار دهید تا سفت شود، سپس به راحتی آن را از سطح مورد نظر جدا کنید مابقی لکه را با پارچه ای آغشته به الکل سفید پاک کنید.
پاک کردن لکه مرکب:
محل لک را به سرکه سفید و الکل آغشته کنید تا مرکب در آن حل شود، بعد از آبکشی با آب سرد به روش عمومی شست وشو دهید.
پاک کردن لکه خودکار از روی جیر یا کیف:
پاک کردن لکه خودکار از روی جیر و کیف، کاردشواری است شما چه خواهید کرد؟ یک سمباده بسیار نرم روی محل مورد نظر بمالید تا لکه پاک شود.

 

نکات
۶) بعضی حلال‌ها ممکن است خطرناک باشند. هنگام کار با این حلال‌ها بیشتر احتیاط کنید. جریان هوای کافی و تهویه مناسب در خانه برقرار کنید.
۷) همیشه هنگام برداشتن لکه‌ها، از دستکش استفاده کنید. برخی مواد لکه بر ممکن است باعث تحریک و قرمزی پوست شوند. اگر پوست شما با این مواد تماس پیدا کرد، سریع با آب فراوان و صابون آن را شست‌وشو دهید.‌

 

روزنامه ابتکار/روزنامه ایران/روزنامه سلامت

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,75 از 5)
Loading...