سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آنچه در مورد کرم های ضد آفتاب حقیقت دارد

آنچه در مورد کرم های ضد آفتاب حقیقت دارد

آنچه در مورد کرم های ضد آفتاب حقیقت دارد

کرم های ضد آفتاب را نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید، زیرا پوست شما باید فرصت کافی برای جذب مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب را داشته باشد

هیچ کرم ضدآفتابی ۱۰۰ درصد شما را از آسیب خورشید در امان نگه نمی دارد. انواع ضد آفتاب ها بعد از دو ساعت تاثیر خود را از دست می دهند. پس برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید کرم ضد آفتاب تان را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.

 

  حقایقی در مورد کرم های ضد آفتاب ، آسیب های خورشید و برنزه کردن : 

۱- همۀ کرم های ضد آفتاب از پوست شما در برابر چروک، لک های پیری و آفتاب سوختگی محافظت می کنند.

بعضی از کرم های ضد آفتاب فقط از پوست در برابر اشعۀ فرابنفش B (UVB)، که دلیل اصلی آفتاب سوختگی است، محافظت می کنند و اشعۀ فرابنفش A (UVA) به اعماق بیشتری از پوست نفوذ می کند. اما قرار گرفتن در معرض هر دو اشعۀ فرابنفش A و B می تواند منجر به پیری زودرس، سرطان پوست و آفتاب سوختگی شود.

فقط ضدآفتاب هایی که بر روی آنها عناوین “طیف وسیع” (Broad Spectrum) و SPF 15 (یا بالاتر) درج شده است می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را کاهش دهند؛ البته اگر به طور مرتب و درست طبق تجویز استفاده شوند و با دیگر معیارهای محافظت در برابر نور خورشید، که از آفتاب سوختگی پیشگیری می کنند، همراه شوند. (SPF، معیار محافظت در برابر نور خورشید (sun protection factor)، دارای درجه بندی است اما این درجه بندی تنها مربوط به سطح محافظت از پوست در برابر اشعۀ فرابنفش B است نه اشعۀ فرابنفش A.)

۲- در سال ۲۰۱۲، FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) بر روی کرم های ضد آفتاب برچسب هشداردهنده ای درج کرد که نشان نمی داد این کرم ها از سرطان پوست یا پیری زودرس پیشگیری می کنند.

طی این طرح که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، کرم ضدآفتاب هایی که نه طیف وسیع هستند و نه SPF 15 (یا بالاتر) دارند باید برچسب هشداری داشته باشند که چنین شرح می دهد: «این محصولات از پیری زودرس و سرطان پوست جلوگیری نمی کنند و تنها برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده می شوند.»

۳- دستگاه برنزه از پوست در برابر خورشید محافظت می کند

چیزی به عنوان برنزۀ بی خطر وجود ندارد: هر نوع قرار گرفتن در معرض خورشید پوست شما را مورد آسیب تشعشعات فرابنفش قرار می دهد. هر بار که شما برنزه می کنید، به پوست خود آسیب می رسانید و خطر ابتلا به سرطان پوست و تسریع روند پیری زودرس را افزایش می دهید.

۴- استفاده از مواد آرایشی پوست را در برابر خورشید محافظت می کند.

پودرهای فشرده شامل دانه های ریز رنگدانۀ تالک هستند که به میزان خاصی از پوست در برابر خورشید محافظت می کنند. این امر در مورد برخی از مرطوب کننده ها، کرم های چشم، کرم های زیرسازی پوست و رژ لب هایی که SPF آنها ۱۵ یا بالاتر است نیز صدق می کند. از مصرف رژ لب هایی که درخشان و براق هستند اجتناب کنید زیرا می توانند مانند روغن بچه عمل کنند و اشعۀ فرابنفش را به لب های شما جذب کنند. اگر می خواهید لب هایتان ظاهری مرطوب داشته باشند ابتدا یک رژ لب رنگی استفاده کنید و سپس روی آن را برق لب بزنید.

۵- چه درصدی از اشعۀ فرابنفش نور خورشید از ابرها عبور می کند؟

ابرها شما را از آسیب خورشید محافظت نمی کنند. طبق گفتۀ آکادمی پوست امریکا، بالغ بر ۸۰ درصد از تشعشعات فرابنفش از ابرها می گذرد و به پوست آسیب می رساند. حتی در روزهای ابری هم شما باید از کرم های ضد آفتاب یا لباس محافظ استفاده کنید.

۶- پنجرۀ شیشه ای از پوست شما در برابر همه تشعشعات مضر فرابنفش محافظت می کند.

اشعۀ فرابنفش B، که منجر به آفتاب سوختگی می شود، نمی تواند از شیشه نفوذ کند اما اشعۀ فرابنفش A می تواند. آکادمی پوست امریکا توصیه می کند که اگر قصد خارج شدن از منزل را دارید، از ضدآفتاب های طیف وسیع و ضدآبی که SPF آنها حداقل ۳۰ باشد استفاده کنید.

۷- کرم های ضد آفتاب که SPF آن ۳۰ باشد دوبرابر محافظت بیشتری نسبت به ۱۵ دارد.

SPF مخفف عبارت sun protection factor به معنای معیار محافظت در برابر خورشید است. این معیار به مقدار زمانی اشاره می کند که شما، با وجود استفاده از کرم ضدآفتاب، آفتاب سوخته می شوید؛ نه اینکه چقدر محافظت می شوید. مثلاً اگر کرم ضدآفتاب شما SPF 15 باشد، شما ۱۵ برابر بیشتر می توانید در آفتاب بمانید تا اینکه از هیچ کرمی استفاده نکنید. اگر کرم ضدآفتاب SPF 30 داشته باشد ۳۰ برابر بیشتر می توانید نور خورشید را تحمل کنید.

کرم های ضدآفتاب SPF 30 فقط کمی بیشتر از پوست در برابر اشعۀ UVB (97 درصد) نسبت به SPF 15 (93 درصد) محافظت می کنند. بنابراین، اگر عدد SPF بالاتر باشد بر این امر دلالت نمی کند که کرم ضدآفتاب پوست شما را بیشتر در برابر قدرت خورشید مقاوم نگه می دارد. هیچ کرم ضدآفتابی ۱۰۰ درصد شما را از آسیب خورشید در امان نگه نمی دارد.

 

 

منبع:اکاایران/تبیان

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...