پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

روشهای رفع سیاهی آرنج و زانو با مواد طبیعی در منزل

دلایل زیادی وجود دارد که باعث تیرگی و سیاهی آرنج و زانو می شود. در این قسمتها لایه های پوستی روی هم انباشته می شوند و رنگ این قسمت ضخیم مایل به قهوه ای و زردرنگ می شود.

مشکل سیاهی آرنج و زانو باعث ایجاد ناراحتی در بین اکثرا خانم ها شده است اما نگران نباشید کافیست مطلب زیر را بخوانید و با کمی حوصله این تیرگی ها را از بین ببرید.

 

رفع سیاهی آرنج و زانو

رفع سیاهی آرنج و زانو و با روش های طبیعی و خانگی 

سیاهی آرنج و زانو به رنگ پوست شخص بستگی دارد و این عارضه در تیره پوست ها بیشتر دیده می شود. سیاهی سر زانو رو آرنج بیماری شایع بین مردان و زنان است که زیاد خطرناک هم نیست.

سعی کنید این قسمتها را روی زمین نکشید چون اصطکاک باعث ضخیم تر شدن پوست می شود.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث سیاهی آرنج و زانو می شود نور خورشید است اگر این قسمتها بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرند لایه ها تیره تر و ضخیم تر می شود.

برای کم کردن لایه های تیره بهتر این است که حتما آن ها را نرم و مرطوب نگه داریم برای اینکار می توان از نرم کنننده ها استفاده کرد.

 

رعایت نکردن بهداشت، اصطکاک مداوم، سر زانو نشستن و لم داد ن روی آرنج، تماس زیاد با نور آفتاب، خشکی پوست و بعضی بیماری‌ها از عوامل بروز سیاهی آرنج و زانو است.

 

علل بروز سیاهی آرنج و زانو

رعایت نکردن بهداشت: عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو می‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این ناحیه مخصوصا در کودکان باشد.

اصطکاک مداوم: آرنج و زانو نواحی‌ای هستند که بیشتر درمعرض تماس با محیط و اصطکاک با البسه، مبل، فرش، میز و… قرار می‌گیرند و این آسیب‌های مکرر ومداوم سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌‌شود.

سر زانو نشستن و لم دادن روی آرنج: فشار و اصطکاک ناشی از این حرکات باعث افزایش ضخامت و تیرگی زانو و آرنج می‌‌شود.

تماس زیاد با نور آفتاب: کسانی که تماس زیادی با نور آفتاب دارند و این نواحی در معرض آفتاب قرار گیرد به‌دلیل تولید ملانین بیشتر پوست ظاهری تیره به‌خود می‌گیرد.

خشکی پوست: خشکی باعث می‌شود که پوست استعداد بیشتری برای تیره شدن داشته باشد. پوست زانو و آرنج غدد سباسه (چربی) کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد بنابراین بیشتر احتمال خشک شدن دارد.

بعضی بیماری‌ها: از جمله سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) و تغییرات هورمونی که در حاملگی رخ می‌دهد دیگر علل تیرگی پوست این نواحی است.

 

رفع سیاهی آرنج و زانو

آبلیمو و  نرم کننده برای از بین بردن سیاهی آرنج و زانو بسیار موثر است

 

روش های رفع سیاهی آرنج و زانو 

آب لیمو کمک زیادی در این مورد می کند و تیرگی های روی زانو و آرنج را روشن می کند کافیست چند قطره آب لیمو را روی قسمت های تیره بریزید و ماساژ دهید.

درمان خانگی سیاهی آرنج و زانو شامل آب لیمو ترش و عسل و آلوئه ورا می توانند تا حدودی کمک کننده باشد.

استفاده از روغن زیتون نیز بسیار مفید است. آرنج و زانو خود را با روغن زیتون حسابی چرب کنید و سپس با آب گرم و سنگ پا  بشویید توجه داشته باشید که سنگ پا را را محکم نکشید چون این قسمت ها شکننده هستند و باعث ایجاد خراش و زخم می شود.

♦ چند عدد بادام را با مقداری شیر یا عسل بکوبید تا خمیری نرم به دست آید. این خمیر را برای ۳۰ دقیقه روی نواحی تیره قرار دهید و بعد با آب بشویید.

لیموترش را ورقه‌ورقه کرده و آن را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه تیره بمالید، سپس پوست را شست‌وشو دهید و در صورت لزوم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. با این کار سلول‌های مرده از روی پوست کنده می‌شوند.

میزان لازم زردچوبه را با مقداری ماست، عسل و آبلیمو مخلوط کنید تا خمیر به دست آید، سپس آن را برای ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و بعد بشویید.

یک پیمانه شکر قهوه‌ای را با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در هفته طی حمام برای یک تا دو دقیقه روی پوست تیره مالش دهید و بعد آبکشی کنید.

مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید، سپس پوست را با آن مالش دهید و بعد بشویید. بعد از خشک شدن پوست هم می‌توانید روی آن کمی بیکینگ پودر بپاشید تا روشن‌تر شود، همچنین می‌توانید دو تا سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید و پا را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن فرو ببرید، سپس پا را آبکشی کرده و خشک کنید.

جوش شیرین و گلاب را با هم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید، سپس آن را به پوست بمالید و بعد از چند دقیقه با آب گرم شست‌وشو دهید.

پوست پرتقال را در آفتاب قرار دهید تا خشک شود، سپس آن را پودر کرده و با گلاب و شیر مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. این مخلوط را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست ماساژ دهید تا سلول‌های مرده، کنده شوند سپس ناحیه را با آب سرد شست‌وشو دهید. برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید به این مخلوط مقداری زردچوبه و چند قطره آبلیمو اضافه کنید.

رفع سیاهی آرنج و زانو

دو قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق چای‌خوری کشک و یک قاشق غذاخوری آرد را با هم مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. آن را برای ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید. به جای شیر می‌توانید از خامه هم استفاده کنید. ویتامین‌ها و اسیدهای چرب موجود در شیر و خامه پوست را روشن می‌کنند.

سرکه را با آرد برنج مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. این خمیر را در حمام برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه بمالید و بعد با آب گرم بشویید. به این ترتیب هم پوست‌تان روشن‌تر می‌شود و هم آلودگی‌ها و بوی بد زیر بغل از بین می‌رود.

قبل از حمام روغن نارگیل را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست ماساژ دهید، سپس ناحیه را با صابون ملایم و آب ولرم شست‌وشو دهید. از این روش هر روز یا یک روز در میان استفاده کنید. این روغن نوعی دئودورانت طبیعی هم محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با نصف قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و برای ۱۵ دقیقه روی ناحیه قرار دهید، سپس آن را با آب ولرم و صابون بشویید.

آرد نخود را با ماست، آبلیمو و کمی زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری غلیط به دست آید، سپس آن را برای ۳۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و بعد با آب گرم بشویید. برای دو هفته این کار را هر روز انجام دهید. بعد از آن هم سه بار در هفته این عمل را تکرار کنید تا پوست‌تان کاملا روشن شود.

ژل آلوورا را برای ۳۰ دقیقه روی ناحیه تیره قرار دهید، سپس آن را بشویید. این عمل را دو بار در روز برای دو هفته تکرار کنید.

سیب‌زمینی را ورقه یا رنده کرده و پوست را با آن ماساژ دهید، همچنین می‌توانید آب آن را گرفته و به پوست بمالید. ۱۰ دقیقه بعد هم ناحیه را بشویید. سیب‌زمینی خاصیت اسیدی خفیف دارد و باعث روشن شدن پوست می‌شود.

رفع سیاهی آرنج و زانو

میزان مساوی گلیسیرین و گلاب را با مقداری عسل مخلوط کنید و آن را برای ۴۵ دقیقه روی پوست قرار دهید. این کار را ۱۰ روز تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

آب خیار تازه را با یک مقدار زردچوبه و چند قطره لیمو ترش مخلوط کنید و روی ناحیه تیره بمالید. نیم ساعت صبر کرده و بعد آن را آبکشی کنید.

شب‌ها قبل از خواب چند قطره روغن زیتون روی ناحیه تیره بمالید و صبح شست‌وشو دهید.

قوزک پا را برای ۱۰ دقیقه با روغن کرچک ماساژ دهید و بعد جوراب بپوشید. صبح نیز آن را شست‌وشو دهید.

 

لایه برداری با کیسه

کیسه و لیف به نوعی لایه‌بردار فیزیکی هستند که سلول‌های سطحی و مرده پوست را برمی‌دارند.

در واقع کیسه به نحوی عملی که کرم‌‌های کراتولیتیکی انجام می‌دهد را شبیه‌سازی می‌کند، یعنی با حذف پوسته‌ها و نازک کردن لایه شاخی به بهبود وضعیت موجود کمک می‌کند.

البته باید این موضوع را درنظر گرفت که کیسه در عین از بین بردن پوسته‌ها، باعث خشکی پوست هم می‌شود و آن را به افرادی که اگزما دارند، توصیه نمی‌کنیم.

البته یادتان باشد که در صورت استفاده از کیسه بعد از حمام حتما نواحی لایه‌برداری شده را با کرم مرطوب‌کننده چرب کنید.

 

رفع سیاهی آرنج و زانو

آب لیمو کمک زیادی به رفع تیرگی آرنج و زانو می کند

 

۵ مرحله برای از بین بردن سیاهی آرنج و زانو

مرحله اول ؛
یه ماسک ساده روشن کننده مثل ترکیب نمک دریا و آبلیمو یا اسکرابی ضعیف تر مثل ترکیب آبلیمو با شیر یا شیر خشک درست کنید.

مرحله دوم؛
هر بار که حمام میرید زیر دوش گرم پوست آرنج و زانو ها رو با کیسه لایه برداری کنید.

مرحله سوم؛
آرنج و زانوها رو با حوله کاملا خشک کنید و لایه ضخیمی از کرم مرطوب کننده رو روی پوست آرنج و زانو قرار بدین.

مرحله چهارم؛
هر شب قبل از خواب یه لایه ضخیم از مرطوب کننده یا ژل پترولیوم روی پوست ناحیه بزنید و بپوشونید و بذارین تا صبح بمونه.

مرحله پنجم؛
هر گاه که احساس کردین پوست آرنج یا زانو خشک شده با روغن زیتون گرم ماساژ بدین اون قسمتارو.

 

پیشگیری از سایش پوست آرنج و زانو

گفتیم که یکی از دلایل این تیرگی‌های زانو و آرنج سایش آنها به زمین یا میز یا… است که درنتیجه تجمع سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود، بنابراین یکی از بهترین کارها، پیشگیری از سایش است. مثلا کسانی که در برخاستن مشکل دارند باید هنگام برخاستن بالشتکی نرم زیر دست خود بگذارند یا اگر چهار زانو می‌نشینند، بالشتکی نرم زیرشان بگذارند تا میزان سایش به حداقل برسد.

 

 

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان/کافه مد/جام نیوز/برترین ها

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 33, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...