جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

نکات مهم برای خرید محصولات صنایع دستی معتبر

رومیزی صنایع دستی ارامان

اغلب افراد با دیدن انواع محصولات صنایع دستی معتبر و نقوش حک شده بر روی آن‌ها، شگفت زده شده و زیبایی آن‌ها را تحسین می‌کنند. ایران از جمله کشورهایی است که در تولید انواع صنایع دستی پیشگام بوده است، به طوریکه لیست گسترده‌ای از این صنایع در ایران انجام می‌شوند. بنابراین باید قبل از اقدام به خرید هرگونه صنایع دستی، اطلاعات مفیدی را در رابطه شرایط خرید و نگهداری آن‌ها بدست آورده و بدانید این محصولات زیبا و با پیشینه تاریخی را از کجا خریداری کرد.

خرید محصولات صنایع دستی معتبر

با وجود وسایل ماشینی پیشرفته، هنوز هم صنایع دستی اصیل و معتبر ایرانی از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده و مورد استقبال جهانی قرار می‌گیرند.

علت این امر را نیز می‌توان ذوق و خلاقیت هنرمندان و تعابیر تاریخی نهفته در این محصولات دانست. در سال‌های اخیر خرید انواع صنایع دستی مانند صنایع دستی چوبی، بافتنی، فلزی، سنگی، شیشه‌ای و غیره افزایش یافته و این صنایع در کیفیت‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت در بازارهای کشور و جهان عرضه می‌شوند. بنابراین قبل از خرید باید در رابطه با کیفیت و شاخصه‌های مرغوبیت انواع صنایع دستی اطلاعات کافی به‌دست آورد تا در نهایت خرید به صرفه‌ای را انجام داد.

شرط قیمت در خرید انواع صنایع دستی معتبر

قیمت انواع محصولات صنایع دستی معتبر از جمله مواردی است که خرید محصولات تأثر زیادی دارد. در تعیین قیمت محصولات صنایع دستی عوامل مختلفی نقش دارد که در ادامه به تفصیل معرفی می‌شوند.

۱. نوع صنایع دستی

بسته به زمانی که هنرمند برای تولید که محصول صرف کرده است و همچنین مواد به کار رفته در محصول، قیمت تغییر می‌کند. به عنوان مثال محصولات میناکاری به نسبت محصولات فیروزه کوبی از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. همچنین در میان پارچه‌های موجود در صنایع دستی، محصولات و پارچه‌های قلمزنی قیمت کمتر و پارچه‌های ترمه قیمت بیشتری دارند.

پنج تکه ترمه ابریشم

یکی از زیباترین محصولات ترمه موجود در سایت صنایع دستی آرامان، پنج تکه ترمه ابریشم است. طرح و نقوش این محصول، پدیده و وصال بوده و از بهترین متریال برای بافت پارچه استفاده شده است. نخ اصلی در این تولید این کار، ابریشم است که بسیار به زیبایی و اصالت کار افزوده و هر تکه از محصول علاوه‌بر زیبایی، کاربرد زیادی در خانه دارد.

محصول پنج تکه ترمه ابریشم آرمان

۲. کیفیت صنایع دستی

کیفیت می‌تواند در قیمت بسیار تأثیرگذار باشد، اما باید توجه داشت که این بدان معنا نیست که هرچه محصول گران‌تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است.گاهی نیز ممکن است برعکس این قضبه اتفاق بیافتد، به طوریکه دو کالا با کیفیت‌های متفاوت، به یک قیمت مشابه به فروش برسند.

۳. برند تولیدی صنایع دستی

تأثیر برند در قیمت محصولات، نه تنها در صنایع دستی بلکه در تمامی کالا‌ها قابل مشاهده است. در واقع کالاهایی که متعلق به یک برند خاص هستند، از قیمت بالایی نیز برخوردارند. حال ممکن است این کالاها، کیفیت خوبی داشته باشند یا خیر. گاهی نیز برخی برندها، در یک زمان مشخص، محصولات معتبری را ارائه کرده و با بازاریابی قوی، اعتماد خریداران را به خود جلب می‌کنند و بعد از به دست آوردن وفاداری مشتریان، دیگر توجه‌ای به کیفیت محصولات خود نداشته و تنها به میزان تولیدات توجه می‌کنند. پس باید در هنگام خرید، به کیفیت برند تولیدی صنایع دستی و پیشینه تاریخی آن نیز توجه کافی داشت.

نکات مهم در خرید محصولات صنایع دستی معتبر

۱.  گام اول

مرحله اول خرید یکی از محصولات صنایع دستی معتبر از هر زیرشاخه‌ای، توجه به مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن محصول است. هرچه این مواد و مصالح از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار باشند، نتیجه کار نیز کیفیت و اعتبار بیشتری خواهد داشت. برخی از محصولات صنایع دستی دارای شناسنامه هستند که همه اطلاعات مورد نیاز در رابطه با محصول در آن آمده است. مواد اولیه به کار رفته در محصولات باید از استاندارهای لازم پیروی کنند.

اگر محصولی دارای شناسنامه نباشد، فروشنده باید تمامی اطلاعات لازم را در رابطه با محصول در اختیار خریدار قرار دهد. این اطلاعات شامل مواد و مصالح و کیفیت آن‌ها نیز می‌شود. بهطور مثال در یک محصول فیروزه‌کوبی، اصالت سنگ فیروزه به کار رفته در محصول در کیفیت کار و جلوه آن بسیار اهمیت دارد. فیروزه‌های تقلبی و نامرغوب، رنگی کدر مانند داشته و محصول را نیز غیرطبیعی جلوه می‌دهند. صنایع دستی عمدتاً در اثر تلاش‌های مستمر و مهارت دست هنرمندان ساخته می‌شوند و بهتر است با استفاده از مواد اولیه مرغوب و استاندارد، حاصل زحمات آن‌ها، معتبر بوده و جذابیت کافی را داشته باشد.

شیرینی خوری فیروزه کوب

از محصولات فیروزه‌کوبی ارائه شده در سایت آرامان، می‌توان به شیرینی خوری فیروزه کوب اشاره کرد. فلز زمینه این محصول، مس بوده و از مرغوب‌ترین سنگ‌های فیروزه در ساخت آن، استفاده شده است. این نوع شیرینی خوری پایه‌دار در چهار سایز متفاوت در سایت موجود بوده که خریداران با توجه به نوع نیاز خود می‌توانند سایز محصول را انتخاب کنند.

شیرینی خوری فیروزه کوب آرامان

۲.  گام دوم

در مرحله دوم از خرید انواع محصولات صنایع دستی معتبر باید به نحوه ساخت محصول توجه کرد. ظرافت‌ها و مهارت و تجربه هنرمند در ساخت محصولات می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در محصول نهایی داشته باشد. همانطور که گفته شد، به علت اینکه صنایع دستی مستقیماً توسط هنرمندان ساخته می‌شوند و هیچ نوع دستگاه صنعتی در ساخت آن‌ها کاربرد ندارد، در نتیجه باید به مراحل ساخت توسط یک استادکار ماهر و باتجربه انجام شود تا اعتبار محصول حفظ شود.

از آنجا که صنایع دستی ایرانی، علاوه‌بر کاربردهای تزئینی و زیبایی، عمدتاً در زندگی روزمره نیز کاربرد دارند، باید در ساخت‌ آن‌ها، ظرافت و صبوری لازم صورت گیرد. بنابراین در تولید محصولات سنتی و صنایع دستی باید جنبه‌های زیبایی شناسانه محصول با جنبه کاربردی آن در توازن باشد تا خدشه‌ای به هیچ‌کدام از خصلت‌های محصول وارد نشود.

همچنین استحکام محصول، رعایت اصول بهداشتی، توجه به فرهنگ‌های بومی منطقه، اصالت طرح و نقوش و خلاقیت و نوآوری در ساخت محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. هنرمند باید در تمامی مراحل ساخت یک محصول صنایع دستی، ذوق و خلاقیت خود را حفظ کرده و روح هنری را در محصول بدمد. به همین دلیل است که صنایع دستی ایرانی در سراسر جهان طرفداران خاص خود را داشته زیرا چیزی که از دل برآید، در نهایت نیز بر دل می‌نشیند.

قاب نقاشی با پلاک قلمزنی

استفاده از قاب در محیط کار و خانه می‌تواند طراوت زیادی به محیط ببخشد. قاب نقاشی با پلاک قلمزنی، از زیباترین قاب‌های موجود در سایت آرامان است. ابعاد این محصول ۴۵ در ۱۰ سانتی‌متر و نقش قلمزنی پلاک آن، گل و مرغ بوده که با ظرافت هرچه تمام‌تر توسط هنرمندان ماهر و باتجربه ساخته شده است. رنگ غالب قاب نیز فیروزه‌ای بوده که به دکورهای سنتی جلوه زیادی می‌بخشد.

قاب نقاشی با پلاک قلمزنی در فروشگاه صنایع دستی آرامان

۳.  گام سوم

آخرین و اساسی‌ترین مرحله در خرید صنایع دستی، خرید محصولات صنایع دستی معتبر از محلی مطمئن و مناسب است. خرید از محل مناسب موجب می‌شود تا خریدار از رعایت اصول گفته شده در قبل اطمینان بیشتری داشته باشد. برای خرید دو روش اصلی وجود دارد، خریدهای حضوری و مجازی. در گزینه اول باید به مراکز معتبر تولیدی و یا فروش انواع صنایع دستی مراجعه کرده و انتخاب و خرید در همان مکان انجام داد. امروزه اما به علت بعد مسافت و صرف زمان کمتر، از روش‌های نوین خرید بیشتر استفاده می‌شود.

شیوه‌های جدید خرید، آسان‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر بوده و گسترش زیادی داشته‌اند. در حال حاضر خرید از فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی به امری بسیار جذاب و به صرفه تبدیل شده است. فروشگاه صنایع دستی آرامان، از جمله فروشگاه‌های معتبر اینترنتی برای خرید انواع محصولات سنتی و صنایع دستی بوده که خدمات پس از فروش و پشتیبانی لازم را جهت اعتبار و اطمینان بیشتر خریدار فراهم می‌کند.

نحوه شناسایی محصولات صنایع دستی معتبر اصل

از مهم‌ترین عوامل در هنگام خرید انواع محصولات صنایع دستی معتبر، اصل یا تقلبی بودن محصولات است. امروزه کشورهای زیادی از جمله چین و اندونزی درصدد تولید صنایع نامرغوب و تقلبی هستند و انواع صنایع دستی را به صورت ماشینی تولید و روانه بازار می‌کنند. در ادامه روش‌هایی برای تشخیص صنایع دستی اصل از غیراصل بیان می‌شود؛

  • شناخت کامل صنایع دستی و مواد اولیه‌ای که در آن استفاده می‌شود، موجب خواهد شد تا به بتوان تشخیص بهتری در این زمینه داشت. به عنوان مثال اگر خریدار بداند در تولید محصولات ترمه، باید از ابریشم اعلا استفاده شود، به راحتی می‌تواند مواد پلاستیکی را در ترمه‌های تقلبی تشخیص دهد.
  • از مهم‌ترین موارد در تشخیص صنایع دستی ایرانی توجه به نقوش و طرح‌های به کار رفته در محصول مانند بته جقه، گل عباسی، گل و مرغ و غیره است. در واقع این نوع طراحی‌های خاص، نشان‌دهنده اصالت و مرغوبیت کالا بوده است.
  • محصولات معتبر و اصیل انواع صنایع دستی دارای نشان ملی مرغوبیت کالا هستند که توجه به این نشان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

سخن پایانی

در مقاله پیش رو اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با خرید صنایع دستی آورده شده و به سوال محصولات صنایع دستی معتبر را از کجا بخریم؟ پاسخ داده شده است تا خریدار بتواند انتخاب کامل و جامعی داشته باشد و خرید فوق‌العاده‌ای را تجربه کند. فروشگاه صنایع دستی آرامان، انواع محصولات را در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌کند و خریداران می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرید خود را ثبت کرده و درب منزل تحویل گیرند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.