جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

تعیین ضرایب دروس عمومی و تخصصی در کنکور ۱۴۰۲

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای، مهم‌ترین تغییرات سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی، در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع دانش‌آموزان و والدین گرامی می‌رساند بر اساس مصوبات جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و جلسات ۳۱ و ۳۲ شورای سنجش و پذیرش، مهم‌ترین تغییرات سازوکار ورود به آموزش عالی در رشته محل‌های پر متقاضی به شرح زیر می‌باشد:

۱-پ ذیرش متقاضیان یک‌مرتبه در سال، بر اساس ترکیب نمرات سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام خواهد شد؛ در این فرایند، سهم سابقه تحصیلی که تاکنون به‌صورت تأثیر مثبت بود، قطعی است.

۲- سابقه تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به‌صورت استاندارد و هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند؛ سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۳-۱۴۰۲) ۴۰ درصد قطعی است.

عناوین و ضرایب سابقه تحصیلی را  پایین ببینید (صرفاً برای ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲).

۳- آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار خواهد شد و نتایج آن برای دو سال معتبر است (جزئیات برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود).

۴- دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و سنجش آن‌ها صرفاً از طریق امتحانات نهایی خواهد بود. لازم به ذکر است نه‌تنها سهم این دروس در نمره کل کاهش نیافته، بلکه در برخی از گروه‌های آزمایشی افزایش داشته است.

۵- پذیرش در رشته محل‌هایی که پرمتقاضی نمی‌باشند، همچون گذشته بر اساس شیوه “صرفاً سوابق تحصیلی” خواهد بود.

عناوین و ضرائب دروس آزمون کنکور سراسری تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید (حداکثر تا پایان شهریورماه) توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و برای یک بازه سه ساله اعلام می شود.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور ۱۴۰۲

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری و دروس مؤثر بر سابقه تحصیلی (امتحانات نهایی) چگونه تعیین می‌شوند اعلام کرد: عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری به پیشنهاد سازمان سنجش آموزش کشور و دروس مؤثر در سابقه تحصیلی به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید (حداکثر تا پایان شهریورماه) توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و برای یک بازه سه ساله اعلام می‌شود.

در صورت نیاز، این عناوین و ضرایب بعد از سه سال مورد بازنگری قرار گرفته و تغییرات برای یک بازه سه ساله دیگر پیش از شروع اولین سال تحصیلی منتهی به اولین آزمون سراسری بعدی به اطلاع داوطلبین خواهد رسید.

ضرایب دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲

همچنین درباره دروس عمومی و ضرایب این دروس در آزمون ۱۴۰۲ (و بعد از آن) اعلام شده است؛ دروس عمومی از این پس در سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد توجه ویژه خواهند بود. عناوین و ضرایب آنها در هر یک از گروه‌های آزمایشی به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و اعلام خواهد شد.

به این ترتیب میزان تسلط داوطلبین بر محتوا و مفاهیم دروس عمومی بر اساس سابقه تحصیلی آنها مورد توجه مؤثر قرار خواهد گرفت و این دروس دیگر به صورت تستی و چند گزینه‌ای (که تأثیری بر سنجش میزان و عمق یادگیری نداشت) در آزمون سراسری مورد آزمون نخواهند بود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 20, میانگین امتیاز: 3,45 از 5)
Loading...