جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

روش تمیز کردن کفش‌های چرمی

روش تمیز کردن کفش‌های چرمی

روش تمیز کردن کفش‌های چرمی

 

تمیز کردن کفش‌های چرمی با کفش چرم جیر (نوبوک) تفاوت دارد و هر یک مواد و شیوه‌های تمیز سازی جداگانه‌ای دارند. این‌جور کفش‌ها را هر ۳ ماه یک‌بار تمیز کنید و حداقل سالی یک‌بار به آن‌ها واکس مخصوص بزنید. اگر کفش‌ها را برای مدت طولانی کنار می‌گذارید، داخل‌شان را با کاغذ باطله پُر کنید تا شکل خود را حفظ کنند. مطلب زیر در مورد نحوه‌ی تمیز کردن کفش‌های چرمی و کفش‌های نوبوک است.

در صورتی که کفشهای چرمی خود را می خواهید در مدت زمان طولانی تری استفاده کنید و بیشترین بهره برداری را از هزینه ای که صرف نمودید داشته باشید، حتما نکات زیر را رعایت کنید.

 

الف- تمیز کردن کفش‌های چرمی

۱-چرم تان پرداخت شده است یا پرداخت نشده؟ از روی برچسبی که داخل کفش و یا داخل جعبه‌ی کفش قراردارد نوع چرم را تشخیص دهید.

هر یک از این دو نوع چرم نیازمند تمیزکننده‌های متفاوتی هستند. بیشتر کفش‌های چرمی از نوع پرداخت شده هستند.
۲-با استفاده از یک بُرس نرم، کثیفی و لک خشک شده‌ی روی کفش را بگیرید. برس را بر روی سطح کفش بکشید تا رویه‌ی چرم نرم شود.

۳- با یک پارچه‌ی خشک و تمیز تمام سطح کفش را دستمال بکشید

۴- پارچه را کمی نم‌دار کنید. سطح کفش را با پارچه نم‌دار دستمال بکشید. این‌کار را فقط بر روی چرم پرداخت شده انجام دهید.

چرم پرداخت نشده را با صابون زین اسب بشویید. این صابون را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم سوارکاری تهیه کنید. با استفاده از یک پارچه نم‌دار، مقداری از صابون زین را به روی چرم بمالید. در حین این‌که به آرامی روی کفش را دستمال می‌کشید، آن را به کف صابون آغشته کنید. سپس کف صابون را پاک کنید. کفش را در جایی بگذارید تا کاملاً خشک شود.
۵- با قراردادن کفش در فضای باز، بگذارید چرم کاملاً خشک شود

کفش‌ها را نزدیک شوفاژ یا بخاری و یا زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید. هر یک از این کارها باعث ترک خوردن چرم و از بین رفتن رنگ آن می‌شود.

 

روش تمیز کردن کفش‌های چرمی
۶- چرب‌سازی چرم

اگر می‌خواهید چرم پرداخت شده را تمیز کنید، واکس پولیشِ هم‌رنگ با کفش خود را به کفش‌تان بمالید. واکس پولیش را می‌توانید در اکثر مغازه‌های کفش فروشی پیدا کنید. با استفاده از یک پارچه‌ی نرم واکس را به کفش‌تان بمالید. چند دقیقه کفش را کناری بگذارید تا واکس به خورد چرم برود. سپس برای جلا دادن چرم، با استفاده از یک پارچه یا یک بُرس نرم، روی آن‌را بکشید. برای بهتر برق انداختن، یک قطره آب روی پارچه نرم بچکانید.
اگر می‌خواهید چرم پرداخت نشده را تمیز کنید، مقداری روغن طبیعی به روی آن بمالید. این‌کار جلوی چروکیدگی و ترک خوردن چرم را می‌گیرد. با استفاده از یک پارچه تمیز روغن طبیعی را به روی چرم بمالید.
۷-کفش‌های چرمی را خارج از جعبه نگهداری کنید. هر از چندگاهی یک روز به آن استراحت دهید تا هوایی عوض کنند. پیروی از این مراحل باعث می‌شود کفش شما عمر بیشتری کند.

 

ب : تمیز کردن کفش‌های چرم جیر (نوبوک)

۱-بُرس مخصوص چرم جیر بخرید. بُرس‌های مخصوص چرم جیر به منظور حفظ حالت طبیعی پُرزهای چرم جیر طراحی شده‌اند.

۲-از یک مدادپاکن کن برای زدودن خراش بر روی چرم جیر استفاده کنید.

۳-چرم جیر را با استفاده از بُرس مخصوص، بُرس بکشید. فقط در یک جهت بُرس بکشید.

۴-لکه‌ها را از روی کفش پاک کنید.

اگر کفش چرم جیرتان خیس است، ابتدا با استفاده از دستمال توالت یا حوله کاغذی آب اضافه را خارج کنید. سپس بگذارید تا به حالت طبیعی خشک شوند. بعد از این‌که کفش خشک شد، آن‌را با استفاده از بُرس مخصوص، بُرس بکشید.
اگر بر روی کفش‌های‌تان لکه‌ی گریس یا چربی ریخته باشد، از پودر تالک (یا پودر بچه) برای زدودن لکه استفاده کنید. طوری پودر بزنید که کاملاً روی لکه را بپوشاند و بگذارید چند ساعت همین‌طور باقی‌بماند. سپس با استفاده از یک بُرس مخصوص، روی لکه را بُرس بکشید تا زدوده شود.
۵- اسپری سیلیکونی بر روی کفش بپاشید تا چرم جیرتان در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم شود. بلافاصله بعد از خرید باید دست به این‌کار بزنید. سالی یک‌بار این کار را انجام بدهید.

۶- کفش‌های چرم جیرتان را در فضای باز نگهداری کنید. نه داخل جعبه.

 

blog.bamilo.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,80 از 5)
Loading...