پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

رفع خستگی چشم با ماساژ

چگونه خستگی چشم‌ها را برطرف کنیم؟

خستگی چشم هایتان را با ماساژ و حرکات دست برطرف کنید. توصیه می‌کنیم هر شب پیش از خواب این ماساژ را دست کم روی عضلات چشم خود اجرا کنید.

این روزها که همه ما چشمان‌مان به کامپیوتر و انواع گوشی‌های هوشمند دوخته شده است، بیشتر از قبل دچار خستگی چشم و سردردهای ناشی از آنها می‌شویم. با قدرت دست‌ها می‌توانید خستگی را از این ناحیه دور کنید، نیروی از دست رفته را به آن بازگردانید و به تسریع گردش خون در این ناحیه کمک کنید.

رفع خستگی چشم

ارائه ماساژ عضلات ناحیه چشم، خواص متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین این خواص از بین بردن خستگی‌ها و فشارهایی است که در طول روز در این عضلات به‌وجود می‌آید.

همه ما در طول روز به‌دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، انجام فعالیت‌های اداری، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، مطالعه، دوخت و دوز و بسیاری دیگر از کارهای روزمره از چشمان‌مان کار می‌کشیم اما کمتر به رفع خستگی و تخلیه فشارها و تنش‌های این عضو مهم فکر می‌کنیم.

ارائه ماساژ به عضلات ناحیه چشم علاوه بر رفع خستگی چشم و افزایش توانایی و قدرت بینایی در افراد به پیشگیری از پیری زودرس پوست در این ناحیه نیز کمک می‌کند.

به این ترتیب که هر چه میزان خستگی و فشاری که بر عضلات این ناحیه وارد می‌شود کمتر باشد از میزان چین و چروکی پوست در این ناحیه نیز کاسته می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هر شب پیش از خواب این ماساژ را دست کم روی عضلات چشم خود اجرا کنید.

افزایش گردش خون هم از بروز خشکی در این ناحیه پیشگیری می‌کند. فراموش نکنید که چشم‌ها هر قدر هم که زیبا باشند، زمانی که خسته و بی‌روح هستند، نمی‌توانند جلوه‌ای در چهره شما داشته باشند، پس با ما همراه باشید و این حرکات ساده را انجام دهید.

ماشاژ چشم با روغن های گیاهی برای رفع خستگی چشم

برای ارائه این ماساژ و بهبود خستگی چشم می‌توانید از روغن نیز استفاده کنید. یکی از بهترین روغن‌ها برای ماساژ اطراف چشم روغن زیتون و روغن جوانه گندم است.

برای شروع، صورت و چشمان‌تان را از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی پاک کرده و آن را کاملا خشک کنید.

سپس با کمک روغن‌هایی مثل روغن زیتون، روغن جوانه گندم، روغن هسته انگور یا روغن بادام که در گروه روغن‌های زود جذب قرار دارند سرانگشتان‌تان را آغشته کرده و برای ماساژ دادن صورت آماده شوید.

این ماساژ را می‌توانید روی صورت خود یا صورت دیگر اعضای خانواده اجرا کنید.

رفع خستگی چشم با ماساژ
ماساژ چشم با سر انگشتان 

رفع خستگی چشم با افزایش جریان گردش خون

حدفاصل ۲ چشم فاصله‌ای وجود دارد که از آنجا پل بینی آغاز می‌شود. در ۲ طرف این پل نقطه‌ای وجود دارد که ماساژ دادن آن تاثیر زیادی در کاهش خستگی چشم و عضلات این ناحیه دارد. برای ماساژ این نقطه ابتدا چشم‌های خود را ببندید و پس از آغشته‌کردن سبابه ۲ انگشت این نقطه را به‌مدت ۳ دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

دقت کنید که فشار سرانگشتان‌تان آرام و ملایم باشد و حرکت پوست و عضلات لطیف این ناحیه را زیر پوست خود احساس کنید.

این ماساژ نخستین مرحله برای افزایش میزان جریان گردش خون در عضلات ناحیه چشم و رفع خستگی محسوب می‌شود.

توصیه می‌شود افرادی این ماساژ را به نزدیکان‌شان ارائه دهند که ناخن بلند نداشته باشند. ناخن بلند مانع از ارائه صحیح ماساژ به عضلات چشم شده و امکان آسیب‌زدن به پوست اطراف ناحیه چشم را تشدید می‌کند.

 

عضلات بیرونی چشم را ماساژ دهید

عضلات بیرونی چشم درست در زاویه خارجی چشم قرار گرفته‌اند. این عضلات بسیار حساس و لطیف هستند و باید مراقب بود که با فشار بیش از حد انگشتان به آن‌ها آسیب وارد نشود.

برای ماساژ این نقطه کافی است نرمی انگشتان سبابه را نزدیک به زاویه خارجی چشم‌ها قرار دهید و با حرکت‌های دورانی اما آرام عضلات این ناحیه را ماساژ دهید.

ماساژ این ناحیه علاوه بر تغذیه و آبرسانی مناسب سلول‌ها و بافت‌های این ناحیه به تخلیه خستگی از این ناحیه کمک کرده و موجب ریلکسی عضلات چشم می‌شود.

هر چه میزان ریلکسی عضلات چشم به‌ویژه در زاویه چشم‌ها بیشتر باشد احتمال بروز چروک‌های سطحی و عمیق در این ناحیه نیز کاهش می‌یابد.

رفع خستگی چشم با ماساژ
ماساژ با حرکت دورانی انگشت سبابه

برای رفع خستگی چشم شقیقه‌ها  را آرام کنید

پس از انجام ماساژ نقطه درونی و بیرونی چشم، نوبت به عضلات شقیقه می‌رسد که در ارتباط نزدیک با عضلات ناحیه چشم است.

برای ماساژ لازم است از هر ۲انگشت سبابه‌خود کمک بگیرید. تنها کافی سرانگشتان‌تان را روغنی کرده و بند اول انگشتان سبابه را روی شقیقه‌ها بگذارید.

در این مرحله کافی است با حرکات دورانی عضلات شقیقه و عضلات نزدیک به زاویه بیرونی چشم را ماساژ دهید.

این ماساژ علاوه بر این‌که به رفع تنش و خستگی چشم‌ها به‌دلیل انجام فعالیت‌ها و کار روزانه کمک می‌کند، موجب آرامش اعصاب این ناحیه شده و ماساژ گیرنده را آرام و ریلکس می‌کند.

رفع خستگی چشم با ماساژ
ماساژ شقیقه ها برای رفع خستگی چشم

به چشمان خود انرژی دهید

در ناحیه پس سر نیز ۲ نقطه وجود دارد که در انتقال انرژی و ایجاد جریان گردش خون مناسب در عضلات چشم بسیار موثر است. این ۲ نقطه که درست در ناحیه رویش موها در پشت سر قرار دارند را با کمک ۲ انگشت شست به آرامی ماساژ دهید.

بهترین ماساژ برای این نقطه ارائه ماساژ دورانی خفیف است که در مدت زمان ۳دقیقه به مرور بر میزان فشار سرانگشتان شست افزوده می‌شود.

تنها مراقب باشید که میزان این فشار به حدی نرسد که موجب آزار ماساژ گیرنده باشد. این ماساژ را می‌توانید هم با کمک روغن و هم بدون روغن روی نقاط پس‌سری اجرا کنید.

رفع خستگی چشم با ماساژ

خستگی را از خود دور کنید

در آخرین مرحله برای ایجاد ریلکسی و تخلیه خستگی و انرژی‌های منفی از ناحیه سر بهترین کار ماساژ نقاط روی شانه است. این نقاط که در ۲ طرف گردن و در حد فاصل مساوی میان گردن و شانه قرار گرفته است را با کمک هر دو انگشت شست و سبابه ماساژ دهید.

این نقطه را میان دو انگشت گرفته و با فشارهایی که به مرور قوی‌تر می‌شود یک تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.

این ماساژ کمک می‌کند تنش‌های ناحیه سر و گردن کم شده و اعصاب این ناحیه ریلکس و آرام شود. با آرامش یافتن اعصاب این ناحیه اعصاب چشم نیز به مرور به ریلکسی می‌رسند.

رفع خستگی چشم با ماساژ
منبع:مجله سیب سبز
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 3,57 از 5)
Loading...