پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

خواص ماش + روش تهیه جوانه ماش

خواص ماش - روش تهیه جوانه ماش

خواص ماش + روش تهیه جوانه ماش

 

ماش در گروه حبوبات جای می ‌گیرد و در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم‌ ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند. ماش نیز از ارزش تغذیه ‌ای بسیار بالایی برخوردار است و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه ‌خواران است. منشا اصلی ماش شبه جزیره ی هند است، و به وفور در کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان، تایوان، ژاپن، ویتنام و کره مصرف می شود. جوانه ماش خواص زیادی دارد. ایرانیان قدیم ماش را “مِچ” می نامیدند و کلمه ی “ماش” معرب شده ی آن است.

این دانه غنی در عین داشتن کالری کم، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است؛ یعنی خاصیت زیاد دارد و چاق هم نمی کند! پس چرا هنگامی که قصد لاغری دارید این دانه ی جادویی را حداقل هفته ای یکبار در رژیم غذایی تان نگنجانید؟! این دانه هم چنین زود هضم و غیر نفاخ است؛ از یک دانه ی جادویی دیگر چه انتظاری دارید؟

قصد داریم با این مقاله انگشت حیرت به دهانتان بنشانیم تا دیگر این دانه ی کوچک و پر خاصیت را نادیده نگیرید! حتی جوانه ی این دانه نیز بسیار پرخاصیت تر از خودش است و به دلیل تردی اش می تواند به جای چیپس هنگام فیلم دیدن و یا حتی روی سالاد نیز میل شود.

خواص ماش

۱-ماش پخته با پوست برای درمان اسهال مفید است.

۲-مصرف آش ماش درمان سر دردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی است و سرفه و تب را آرام می کند.

۳-ضماد سرکه و ماش پخته به درمان اگزما و بیماری های پوستی کمک می کند.

۴-ماش در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید است.

۵-ماش به دلیل داشتن پتاسیم فراوان برای کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا مفید است.

۶-ماش سرشار از آنتی اکسیدان های منگنز و سلنیوم است و خوردن آن از بیماری های مزمن پیشگیری می کند.

۷-این ماده غذایی کاهنده ی قند و چربی خون است.

۸-ماش زود هضم است و چون ماده ی غذایی متعادلی است، به دیابتی ها هم توصیه می شود. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.

 

خواص ماش - روش تهیه جوانه ماش

 

جوانه ماش

تغییرات شیمیایی که حین جوانه زدن در دانه ها رخ می دهد باعث افزایش املاح و ویتامین ها می شود. به طور کلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش یافته و کالری و سطح کربوهیدرات کاهش می یابد. برای درک بهتر این موضوع مقایسه ی دانه ی ماش با جوانه اش را مطالعه نمایید:

۱۵ % انرژی(کالری) کمتر
۱۵ % کربوهیدرات کمتر
۳۰ % پروتئین قابل دسترس بیشتر
۳۴ % کلسیم بیشتر
۸۰ % پتاسیم بیشتر
۶۹۰ % سدیم بیشتر
۴۰ % آهن بیشتر
۵۶ % فسفر بیشتر
۲۸۵ % ویتامینA بیشتر
۵۱۵ % ریبوفلاوین یا ویتامینB2 بیشتر
۲۵۶ % نیاسین یا ویتامینB3 بیشتر
ویتامینC بسیار بیشتر
مقاله ی مرتبط:
۵ خوراکی که بی جهت اسمشان بد در رفته است

 

 

طرز آماده کردن جوانه ماش

ابتدا ماش را خوب بشویید و به مدت ۱۲ ساعت در محیط تاریک و خنک در آب خیس کنید. بعد از ۱۲ ساعت مجددا ماش ها را بشویید و ۱۲ ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید. جوانه ها آماده اند!

 

جوان سازی پوست صورت با مصرف ماش 

ماش حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان و مس است. از این رو می تواند برای جوان سازی پوست صورت، کاهش چین و چروک صورت و اطراف چشم بسیار مفید واقع شود.

 

درمان یبوست با مصرف ماش 

ماش حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول به شمار می رود. که بسیار مفید برای درمان و پیشگیری از یبوست به شمار می رود.از طرف دیگر میزان بالای فیبر در این ماده ی غذایی سبب می شود که دستگاه گوارش بهبود یابد و عمل هضم به خوبی صورت بگیرد و از این رو می توان گفت که  مزایای بسیار زیادی را برای معده به همراه دارد.

 

بهبود رشد کودکان با مصرف ماش 

ماش حاوی مقادیر بسیاری بالایی از انواع ویتامین ها، آهن و مس است و از این رو ماده ای بسیار مناسب برای رشد کودکان به شمار می آید. از طرف دیگر برخورداری این ماده ی غذایی از میزان بالای آهن می تواند از ابتلای کو دکان و نوزادان به کم خونی و کم آهنی پیشگیری به عمل آورد.

 

کاهش وزن با مصرف ماش

فیبر بالا و پروتئین زیاد موجود در ماش سبب می شود که هورمون های گرسنگی سرکوب شوند و بدن برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشد. از این رو می تواند به مرور زمان از پر خوری و در نهایت افزایش وزن ممانعت نماید و پس مدت زمانی برای کاهش وزن نیز مفید واقع شود.

درضمن ماش دارای طبیعتی گرمی است که با برنج ترکیب کاملا متعادلی می شود.

 

blog.bamilo.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 32, میانگین امتیاز: 3,78 از 5)
Loading...