جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

خواص روغن کرچک برای زیبایی و سلامت بدن

روغن کرچک (Castor oil) یکی از پرکاربردترین روغن ها در صنایع تولیدی، صنعت حمل و نقل، تولید لوازم آرایشی، تولید دارو و … است. با ما همراه باشید تا شما را با خواص روغن کرچک و فواید باورنکردنی آن برای زیبایی و سلامتی آشنا کنیم.

می گویند مصریان باستان اولین کسانی بودند که معجزه آسا بودن روغن کرچک را کشف کردند. روغن کرچک به علت خواص هضم کنندگی، تسکین دهندگی و ضدباکتری ، ضد التهابی و مرطوب کنندگی در میان هندی ها و طب سنتی آئورودا استفاده شده است.

در قدیم به محض مشاهده علائم بیماری در کودکان از روغن کرچک برای تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت خوراکی یا موضعی استفاده می کردند.

 

خواص روغن کرچک

خواص روغن کرچک برای زیبایی پوست و مو

روغن کرچک با دارا بودن اسید ریسینولئیک و چند اسید چرب دیگر، خواصی دارد که آن را محصول مناسبی برای مراقبت از پوست، مخصوصاً پوست صورت می کند.

 

لایه برداری پوست

پنبه ای را به روغن کرچک آغسته کرده و روی پوست صورت بمالید تا قشر پوشت مرده و چین و چروک ها از بین بروند.

 

صاف و یک دست کردن پوست

پوست صورت را با روغن کرچک ماساژ دهید تا خلل و فرج پوست را پرکند، سپس پوست را با آب ولرم بشوئید.

 

مرطوب کننده طبیعی

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا ۹، امگا ۶ و ویتامین E است. به همین علت خاصیت نرم کنندگی دارد و التیام بخش است. این روغن باعث تنظیم pH پوست می شود و حالت اسیدی آن را کاهش می دهد. به این ترتیب می توانید از آن برای پوست های آکنه دار استفاده کنید.

هر شب مقدار کمی از آن را به صورت خود بمالید. اسیدهای چرب موجود در دانه کرچک خشکی و ترک پوست را رفع می کند و صبح روز بعد پوستی روشن، نرم و انعطاف پذیر خواهید داشت.

 

از بین بردن خال و زگیل

از خواص روغن کرچک این است که می‌تواند خال‌ها و زگیل‌ها را از روی پوست را برطرف کند. روغن کرچک را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن‌ها روییده است، بمالید.

 

رفع چروک، سیاهی، پف و گودی زیر چشم

یکی از بهترین راه حل های درمان چروک زیر چشم این است که شب قبل از خواب، کمی روغن کرچک زیر چشمهایتان بمالید. مراقب باشید داخل چشمتان نرود.

روغن کرچک با تولید کلاژن و الاستین از پیری پوست جلوگیری کرده و برای به رفع چین و چروک پوست صورت و دور چشم مفید است.

به آرامی پوست دور چشم خود را با روغن کرچک ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش دهد و سیاهی دور چشم شما درمان شود.

 

کاهش ترک های پوستی دوران بارداری

اسید های چرب موجود در روغن کرچک می توانند به درمان ترک های پوستی که در دوران بارداری ایجاد شده اند، کمک کنند.

توصیه می شوند که زنان باردار در ماه های آخر دوران بارداری روغن کرچک را به صورت موضعی بر روی شکم و سینه ها بمالند.

۱ قاشق روغن کرچک را با ۲ قاشق روغن نارگیل یا بادام مخلوط کرده و روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید. روی پوست را با پارچه پنبه ای نازک بپوشانید و حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید. اگر از پد گرم یا بطری آب گرم روی آن استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

نکته : از اعمال روغن کرچک روی پوست ترک خورده یا آسیب دیده اجتناب کنید.

 

آبرسانی و برجسته کردن لب ها

هر شب قبل از خواب یا صبح اول وقت، کمی روغن کرچک به لب هایتان بمالید. لب هایتان لطبف و برجسته خواهد شد.

 

پرپشت کردن ابروها

از خواص روغن کرچک جلوگیری از ریزش موی ابرو و کمک به رشد آن است. هر شب قبل از خواب کمی روغن کرچک به ابروهایتان بمالید و با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید.

 

درمان ترک لب

ترکیب روغن کرچک و نارگیل را روی لبهای خشک و ترک خورده بمالید.

 

خواص روغن کرچک برای زیبایی و تقویت موها

شب قبل از خواب، پوست سر را با مخلوط روغن کرچک و روغن نارگیل ماساژ دهید و بگذارید تا صبح کاملا جذب پوست سر شود. صبح با شامپو بشوئید.

لازم است که این کار را به مدت چهار هفته و هر روز و یا هر دو روز یکبار تکرار کنید. سپس سه هفته به موهایتان استراحت دهید تا پوست سرتان به آن عادت نکند.

اگر ریزش مویتان متوقف نشد (البته منظورمان ریزش موی غیر ارثی و بر اثر استرس و غیره است) می توانید یک دوره ی دیگر از این روغن استفاده کنید.

روغن کرچک منبعی از اسیدهای چرب ضروری امگا۳ است که برای تقویت رشد مو ضروری هستند. وقتی روغن کرچک گرم را بر پوست سر خود می گذارید، گردش خون افزایش یافته و منافذ فولیکول‌های مو را پاک می‌کند. بنابراین، مو مواد مغذی را از ریشه دریافت می‌کند.

اگر روغن یک شب بر سر بماند، نتایجی‌ عالی خواهد داشت. اگرچه این روغن، چسبنده است اما بگذارید ۸-۷ ساعت روی سرتان بماند. این روش، نقش مهمی را در درمان آسیب دیدگی و موخوره ایفا می‌کند.

 

تقویت مژه ها

روغن کرچک حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث تقویت و رشد مژه ها می شود. شب ها به مژه هایتان روغن کرچک بمالید اما مراقب باشید داخل چشمتان نرود. می توانید ظرف خالی ریمل را بشویید و روغن را داخلش بریزید تا بتوانید با برس ریمل آن را به مژه هایتان بمالید. صبح مژه هایتان را با شیرپاک کن تمیز کنید.

 

جلوگیری از سفیدی مو و زیباتر کردن موها

روغن کرچک به موها رنگی طبیعی می‌بخشد و آن‌ها را پر پشت و ضخیم می‌نمایاند. این روغن با خاصیت مرطوب کنندگی‌اش موها را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. استفاده‌ی مرتب از روغن کرچک، موها  را تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌کند.

روغن کرچک حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب است که به حفظ رنگدانه های مو کمک کرده و از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری می کند.

 

آبرسانی پوست صورت

یک قاشق روغن کرچک را با کمی روغن زیتون اصل مخلوط کرده و پوست صورت را ۲ دقیقه با آن ماساژ دهید. حوله ای را در آب ولرم فرو برده و یک دقیقه به پوست صورتتان بمالید. یک دقیقه صبر کرده و مجددا در آب ولرم فرو برده و ی دقیقه دیگر کمی محکم تر به پوست صورت بکشید. سپس آب سرد به صورتتان بپاشید و لوسیون بزنید.

هفته ای سه بار این کار را تکرار کنید.

 

نرم کننده و حالت دهنده مو

 روغن کرچک می‌تواند به نرمی و خوش حالت شدن موها کمک کند. استفاده‌ی مرتب از روغن کرچک می‌تواند به موهای‌تان نرمی و سلامت بیش‌تر اهدا نماید.

 

نرم کردن پینه و کاهش زبری زانو و آرنج

 قبل از خواب این روغن را روی پوست صورت و یا دست ها، زانوها و آرنج ها که بیشتر خشک می شوند بزنید. استفاده از این روغن برای نرم کردن پینه دست و پا نیز توصیه می شود.

 

درمان ترک پا

روغن کرچک به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی که دارد باعث رفع خشکی، ترک خوردگی و زبری پاها می شود. کافیست روغن کرچک را به پاشنه پا مالیده و با جوراب بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

مقادیر بالای رطوبت موجود در روغن کرچک باعث می شود که به درون پوست پاشنه پا نفوذ کرده و با آبرسانی ترک آن را درمان کند.

 

با روغن کرچک ریمل طبیعی بسازید

یک قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را با حرارت آب کرده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط نمایید.

اگر دوست دارید مژه‌های‌تان مشکی شوند باید این ترکیب را با پودر زغال مخلوط کنید و اگر رنگ مژه‌ شما قهوه‌ای است آن را با پودر کاکائو مخلوط نمایید.

 

خواص روغن کرچک در کاهش وزن 

با خوردن روغن کرچک احساس سیری می کنید. این روغن با کاهش اشتها به لاغری کمک می کند. برای رفع طعم نامطبوع آن می توانید روغن را در اسموتی ها حل کنید.

استفاده از روغن کرچک به صورت موضعی هم برای کاهش وزن و لاغری مفید است.

یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را گرم کنید و آن را بر روی شکم خود ماساژ دهید این روش چربی اضافی در ناحیه شکم را آب کرده و باعث درمان چاقی شکمی می شود.

 

تقویت ناخن ها و افزایش استحکام آنها

روغن کرچک مقدار زیادی ویتامین E دارد که باعث سفت شدن ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی آن می شود.

۴ فنجان آب گرم، ۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک و ۱ قطره شامپو بچه را با هم مخلوط کرده و ناخن ها را داخل آن قرار دهید.

مقداری روغن کرچک و چند قطره آب لیمو ترش را داخل نعلبکی بریزید و ناخن ها را ۱۰ دقیقه در روغن قرار دهید. هفته ای یکبار این کار را انجام دهید.

خواص روغن کرچک

روغن کرچک بدبو و بدمزه است

 

خواص روغن کرچک در درمان بیماری ها 

نکته مهم درخصوص مصرف موضعی روغن کرچک این است که قبل از استفاده، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کننید. ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

 

درمان آکنه و پسیوریازیس

اکرچک و اسید ریسینولئیک، توسط پوست به خوبی جذب شده و گاهی برای درمان مشکلات گوناگون پوستی به کار می روند، مانند پسوریازیس و آکنه.

اگر آکنه دارید بهتر است با احتیاط از این روغن استفاده کنید. می توانید این روغن را به میزان کم روی جوش ها بزنید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن کرچک با افزایش تولید لنفوست ها در بدن، عملکرد سیستم لنفاوی، جریان خون و غده تیموس را بهبود می بخشد. لنفوسیت ها نوعی از سلول های سفیدند که با سموم بدن و باکتری ها مبارزه می کنند.

 

درمان میگرن

روغن کرچک برای بهبود سردردهای میگرنی مفید است. یک قاشق آن را روی پیشانی بمالید. بعد از یک دقیق بشوئید. اثر این ضد درد طبیعی را دو تا سه دقیقه بعد حس خواهید کرد.

 

خواص روغن کرچک برای درمان یبوست

یکی از بهترین درمان های خانگی برای یبوست روغن کرچک است. این روغن حاوی ترکیباتی است که مانند ملینی قوی روده را تحریک کرده و مانع از جذب مایع توسط روده می شود.

روش مصرف به این صورت است که ۳۰ تا ۶۰ گرم روغن کرچک را با یک لیوان آب ولرم یا شیر مخلوط کنید. برای خوب شدن این نوشیدنی، می توانید مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید.

برای حرکات مناسب روده، یک قاشق روغن کرچک را قبل از خواب مصرف کنید. چون این روغن، طعم تلخی دارد سعی کنید آن را با آب پرتقال، آب زنجبیل، آب آلو یا آب کرنبری (قره قاط) بخورید.

تذکر : به یاد داشته باشید که این کار را بیش از ۳ روز تکرار نکنید زیرا ممکن است دچار اسهال شوید.

 

درمان بواسیر 

ابتلا به هموروئید (بواسیر) باعث احساس خارش و درد در ان ناحیخ می شود. کمی روغن کرچک را به آن ناحیه بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند.

 

درمان جوش و نیش حشرات و کاهش خارش پوست

روغن کرچک خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتری قوی دارد. با پارچه ای تمیز روغن را روی محل آسیب دیده بمالید. بعد از یک ساعت بشوئید. تا بهبودی کامل هر روز این عمل را تکرار کنید.

 

خواص روغن کرچک برای درمان بی خوابی 

درمان بی خوابی , مشکل خواب , افسردگی

قبل از خواب کمی روغن کرچک را روی پلک های خود بمالید. این روغن با بهبود گردش خون موجب آرامش بدن شده و بی خوابی را درمان می کند.

 

کاهش درد قاعدگی 

روغن کرچک ضداسپاسم و ضددرد است. شکم را با روغن کرچک ماساژ دهید. اسید ریکینولیک موجود در این روغن خاصیت ضد درد و ضد التهابی داشته و درد کمر و گرفتگی های دوران قاعدگی را کاهش می دهد.

ریسینولئیک اسید موجود در روغن دانه کرچک، جریان خون قاعدگی را آرام کرده و دردها و گرفتگی‌ها را تسکین می‌دهد.

برای تسکین دل درد ناشی از قاعدگی و نفخ می توانید مقداری از این روغن را روی دستمالی تمیز و یا گاز استریل ریخته و روی شکم تان قرار دهید. اگر یک بطری حاوی آب گرم و یا کوسن گرم را روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت دراز بکشید تأثیر بیشتری خواهد داشت.

 

درمان عفونت های قارچی

اسید آندسیلینیک موجود در روغن کرچک خاصیت ضد قارچی دارد و برای انواع عفونت‌های قارچی، خراش‌ها و بریدگی‌ها مفید است.

خیلی از افراد از روغن کرچک به عنوان کمک اولیه برای درمان خارش و درد استفاده می‌کنند. این روغن با از بین بردن قارچ عامل عفونت، عفونت را درمان می‌کند.

 

خواص روغن کرچک در تسریع درد زایمان

روغن کرچک با تحریک روده و رحم و ایجاد انقباض زایمان را سریع تر می کند. از قدیم این روغن را در هفته های آخر بارداری به عنوان مسهل و شروع کننده درد زایمان مصرف می کردند.

 

درمان زخم دهان

کمی روغن کرچک یا روغن نعناع را روی ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. در طول روز این عمل را چند بار تکرار کنید.

 

یهبود ورم پا و سلولیت

روغن کرچک برای تحریک دستگاه لنفاوی بدن مفید است. این روغن باعث فعال شدن جریان مایع لنف می شود. اگر از ورم پا یا سلولیت ناشی از احتباس مایعات در بدن رنج می برید، می توانید از این روغن برای بهبود وضعیت تان استفاده کنید.

چند قطره روغن گیاهی گریپ فروت یا سرو کوهی به روغن کرچک اضافه کرده و پاها را از پایین به بالا با حرکات دورانی ماساژ دهید.

 

خواص روغن کرچک برای روده ها

روغن کرچک به دلیل مقادیر بالای آندسیلینیک اسید که دارد به پاک سازی روده ها کمک کرده و کرم های حلقوی روده را دفع می کند.

 

خواص روغن کرچک برای معده 

روغن کرچک برای بهبود هضم غذا، درمان نفخ شکم، کاهش اسید معده و سلامتی دستگاه گوارش استفاده می شود.

۱ قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک لیوان آب پرتقال طبیعی بریزید و صبح ناشتا با معده خالی آن را بنوشید.

بعد از ۲۰ دقیقه ۳ تا ۵ لیوان آب گرم بنوشید تا معده شما پاک سازی شود.

 

درمان کمردرد

 

ماساژ با روغن کرچک یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کمردرد محسوب می شود.

قبل از خواب روغن کرچک را بر روی کمر خود ماساژ دهید و بر روی آن یک دستمال تمیز و گرم بگذارید سپس یک کیسه آب گرم روی پشت قرار دهید و بخوابید. این روش را سه روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

 

خواص روغن کرچک در درمان نقرس و روماتیسم

روغن کرچک خاصیت نفوذپذیری زیادی سریعی دارد و پس از گذاشتن روی ناحیه آسیب دیده به سرعت درد را کاهش می دهد. دانه کرچک سرشار از ریسینولئیک اسید، اولئیک اسید، لینولئیک اسید و اسیدهای چرب متعدد است که برای درمان نقرس و روماتیسم مفید هستند. بهتر است برای کسب نتیجه بهتر و طولانی تر آن را هر روز مصرف کنید.

در بیشتر مواقع روغن کرچک را با روغن ها و گیاهان معطر دیگر مخلوط می کنند.

 

درمان آفتاب سوختگی 

اسید ریکینولئیک موجود در روغن کرچک از بروز تاول پوستی جلوگیری و التهاب پوست آفتاب سوخته را التیام می بخشد. این روغن خاصیت خنک کنندگی دارد و برای رفع سوزش و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی مفید است.

برای درمان آفتاب سوختگی مقدار برابر از روغن های کرچک و  نارگیل را با هم مخلوط کرده و به ناحیه آسیب دیده بمالید.

 

خواص روغن کرچک در درمن زخم و کبودی 

روز دو مرتبه پماد تهیه شده از روغن کرچک را روی زخم یا کبودی بمالبد و با پنبه خشک ببندید. حتی زخم های عمیق هم با این پماد در مان می شود.

 

کاهش درد مفاصل و استخوان ها 

آرتریت، بیماری دردناک و شدید مفاصل و استخوان‌هاست و وقتی مزمن می‌شود می‌تواند فرد را ناتوان کرده و توان حرکتی او را کاهش دهد. روغن کرچک خاصیت ضد التهابی دارد. برای کاهش درد، نواحی آسیب دیده را روزانه با روغن کرچک ماساژ دهید..

 

درمان گل مژه

روغن کرچک خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. اسید ریسینلیدیک موجود در این روغن تورم ناشی از گل مژه را کاهش داده و به اندازه‌ی قابل توجهی از درد و سوزش آن کم می کند.

 

درمان شوره سر

استفاده از روغن کرچک به تغذیه‌ی پوست سر کمک می‌کند و به آن سلامتی می‌بخشد.

مو و پوست سر را به روغن کرچک آغشته کنید و همه‌ جای سر را با نوک انگشت‌ به آرامی ماساژ دهید. برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانید پیش از این کار، روغن کرچک را با روغن زیتون و آب لیمو مخلوط نمایید و از این ترکیب استفاده کنید. حداقل نیم ساعت روی سر بماند و سپس با استفاده از شامپو موها را بشویید و بعد از آن، از نرم کننده نیز استفاده نمایید.

 

خواص روغن کرچک

گیاه کرچک 

 

خواص روغن کرچک در افزایش شیر مادران شیرده

دانه کرچک، خاصیت شیرافزایی دارد که باعث ترشح شیر مادر می‌شود. همچنین، جریان شیر را متعادل کرده و مقدار آن را نیز افزایش می‌دهد.

اسیدهای چرب موجود در دانه کرچک باعث می‌شوند مادران شیرده به طور منظم شیر داشته باشند.

نکته مهم : مادران شیرده فقط باید از روغن کرچکی که از طریق فرآیند کمپرس سرد به دست آمده (در مقادیر متعادل) استفاده کنند، در غیر این صورت ممکن است تاثیری منفی بر کودک بگذارد.

 

خلاصه ای از خواص روغن کرچک

√ تغذیه و رطوبت پوست و مو

√  درمان موخوره

√ کاهش خطر ابتلا به حلقه های تیره زیر چشم

√ کمک به پیشگیری و درمان چین و چروک

√ تقویت رشد مژه ها

√ خواص آنتی باکتریال

√ ضدعفونی کننده روی زخم های باز

√ درمان عفونت های قارچی پوست

√ اثر ضد خارش

√ تسکین مفاصل دردناک، مشکلات آرتروز یا سایر بیماری های اسکلتی عضلانی

√ افزایش گردش خون

√ کاهش یبوست

√ تقویت سم زدایی کبد

√  درمان سرفه

 

کاربرد روغن کرچک در مبارزه با حشرات

عصاره کرچک خواص حشره کش و کنه کش دارد که به‌طور مثال بر ضد کنه haemaphysalis bispinosa یا انگل‌هایی مانند hamatophagous و Hippobosca maculate می‌باشد.

 

مضرات استفاده از روغن کرچک و عوارض آن

مصرف بیش از حد روغن کرچک ممکن است باعث تهوع، اختلال در تپش قلب،سرگیجه، تنگی نفس، اسهال یا یبوست و در موارد شدیدتر کم شدن آب بدن، فشار خون پایین و از کار افتادن کلیه و کبد شود.

روغن کرچک قوی است و نباید در مصرف آن زیاده روی شود، چون می تواند باعث التهاب و آسیب روده ها شود.

استعمال خارجی روغن کرچک گاهی باعث خارش، کهیر و حساسیت پوستی می شود. برای درمان آن بهتر است منطقه آسیب دیده را با صابون و آب بشویید یا از ترکیب سرکه سیب و آب استفاده کنید.

از مصرف روغن کرچک برای کودکان ( به ویژه زیر ۶ سال ) اجتناب کنید.

دانه کرچک حاوی ماده‌ای سمی به نام ریسین (نوعی پروتئین) است. روغن کرچک نیز مقدار کمی از این پروتئین سمی را در خود دارد.

بسیاری از متخصصین سلامت بر این باورند که دوز پایینی از ریسین برای جلوگیری از بارداری موثر است. این ماده، یک ماده نطفه کش محسوب شده و در ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های اسپرم کش به کار می‌رود.

زنان باردار باید در مصرف روغن کرچک احتیاط کنند چرا که مقدار زیاد آن می‌تواند باعث سقط جنین شود.

مصرف زیاد روغن کرچک در زنان باردار می‌تواند سبب زایمان زودرس در آن‌ها شود. البته مصرف بسیار زیاد آن (مثلاً یک بطری روغن) می‌تواند کشنده باشد.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 4,64 از 5)
Loading...