پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

بیوگرافی یاس (یاسر بختیاری) سلطان رپ فارسی و عکس های جدید yas

یاسر بختیاری یکی‌ از افرادی است که از ابتدای کار هنری خود، هدف و دیدگاه خاصی ‌ نسبت به رپ فارسی داشت. یاس سبک رپ فارسی را تبدیل به سبکی پاک و مقدس در میان جامعه ما کرد، تا جایی‌ که هر کس قصد معرفی رپ فارس را داشت از آهنگ‌های یاس استفاده می کرد.

 

یاس بخاطر کارهای همیشه باکیفیتش به شهرت رسید و بر خلاف رپرهای دیگر ایرانی پر فراز و نشیب نیست.

 

از اولین قدم های یاس مشخص بود که حرف‌ های متفاوتی برای ایران و ایرانی دارد. موضوعات، سبک و سیاق رپ یاس با هم دوره ای های خودش فرق می کرد. او اولین کار حرفه ای خودش را با همدردی با مردم زلزله زده بم شروع کرد.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

بیوگرافی یاسر بختیاری 

یاسر بختیاری ترانه‌سرا و خواننده رپ با نام هنری یاس روز سی ام خرداد ماه سال ۱۳۶۱ در تالش به دنیا آمد. یاس از چهره‌های برجستهٔ موسیقی رپ فارسی به شمار می‌رود و به او لقب سلطان رپ فارسی و برکت رپ فارسی را داده اند.

یاسر ۳ خواهر و یک برادر کوچکتر از خود دارد.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

شروع کار هنری

یاسر ۱۶ ساله بود که پدرش در بازگشت از سفر تجاری اش در آلمان برای او آخرین سی دی توپاک را آورد و یاس با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد.

در ۱۸ سالگی پدرش را از دست داد و عهده دار مسئولیت خانواده شد. با بدهی‌هایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد.

در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آن‌ها را به همراهی دوست دوران دبیرستان خود میتا ملکی به موسیقی تبدیل کرد.

مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، بی‌کاری، جنگ، روسپی‌گری، خودکشی، طلاق و غیره است.

پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانه‌ای تحت عنوان بَم را با آهنگسازی میتا ملکی خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب می‌شود.

یاس از اولین خواننده‌های رپ فارسی و نخستین خوانندهٔ رپ فارسی است که در ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت. اولین ترانهٔ وی که به‌طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

یاس در سال ۹۶٬۹۷ شروع به ساخت گروهی به نام فریاس که با حضور موئر و چندین خواننده دیگر مواجه بود. اعضای فعلی لیبل فریاس عبارتند از یاس، موئر، محمد روشنیان، آپریصا، فربد عرش، سجاد ترابی، ندا سرمست است که در این گروه مشغول به کار هستند. وی اولین آلبوم خود به نام خیابونی‌ها در سال ۱۳۸۴ خواند.

 

یاس : معتقدم اگر قرار باشد دلی کار کنم خارج از ایران حرفی برای گفتن ندارم من یک سال در آمریکا بودم و در این یک سال هیچ چیزی نداشتم که بنویسم و به همین دلیل در آن یک سال هیچ کاری از من منتشر نشد

 

وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانه‌هایش این چنین گفت:

من در ترانه‌هایم نفرین نمی‌کنم و در راستای تأیید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمی‌خوانم. من می‌خواهم با افتخار در جلوی خانواده‌ام ترانه‌هایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز می‌شود. اما پایان آن همیشه امید است. اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفتهٔ خود بهره بگیرند. ما به این نیاز داریم.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

کنسرت ها 

یاس کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار کرده‌است. همچنین وی در لندن، دبی، قطر، مونترال و تورنتو کانادا، میلان و گرجستان نیز برنامه‌هایی را در قالب کنسرت اجرا کرده‌است. همچنین او در شهرهای بزرگ ایران مانند تربت حیدریه کنسرت‌های اجتماعی برگزار کرده‌است.

 

تحصیلات

یاس دیپلم دارد، البته دانشگاه هم قبول شد اما نرفت. بدلیل مشکلات خانوادگی نتوانست وارد تحصیلات مقطع دانشگاهی شود.

او می گوید: ((دیگر از لحاظ ذهنی کشش ادامه تحصیل را ندارم منبع درآمدم هم از شعر است، شعر می نویسم و به دوستانی که بخواهند می فروشم، الان وضع مالی ام نسبت به گذشته بهتر شده است.))

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

ورزش 

یاس زمانی زیر نظر آقای‌ هاشم کلاهی کشتی آزاد کار می‌ کرد و خوب هم کشتی می‌ گرفت.

اصلا اعتقاد و علاقه‌ ای به فوتبال ندارد و فقط بازی‌ های ملی را با تعصب تماشا می‌ کند.

 

تلاش های جهانی یاس در معرفی رپ فارسی

به عنوان نماینده‌ای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشست‌های موسیقایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته‌است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا کرد. او همچنین اجراهایی در دبی و لندن داشته‌است.

یاس همچنین در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیب‌شناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود.

وی به تازگی با تک ناین، بزرگترین رپ کن مستقل آمریکا نیز همکاری کرده‌است که نام این اثر صدای اتحاد (Sound Of Unity) است و در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۲ در ساعت ۹:۳۰ منتشر شد.

یاس علاوه بر مصاحبه با تعداد زیادی مجلهٔ داخلی، با شبکه CNN آمریکا و همچنین با اردشیر احمدی در قالب مستندی به نام از زیر زمین تا بام تهران نیز مصاحبه کرده‌است.

آهنگ و موزیک ویدئو اتحاد در سال ۲۰۱۴ انتشار یافت. شبکه BBC در گزارشی وی را حامل صلح و نماد صدای اعتراض قشر متوسط جامعه ایران معرفی کرده‌است.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

تجربه بازیگری

یاس در سال ۱۳۸۲ در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی به نام «رعد، یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداخت و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشته‌است.

او به عنوان نماینده‌ای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران می‌پردازد، به تهیه‌کنندگی شهیار کبیری ساخته شده‌است.

یاس همچنین در سریال ۲۶ قسمتی رقص روی شیشه که در سال های ۹۷-۹۸ منتشر می شود نیز بازی کرده است.

 

آلبوم ها

یاس آلبوم خیابانی را با مجوز وزارت فرهنگ ارشاد منتشر کرد.

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

آلبوم های مشترک

  • وصیت‌نامه
  • اُوِردوز
  • از ماست که بر ماست

ویدئوها

  • قصه زیرزمین   سال ۲۰۱۰
  • به خاطر من   سال ۲۰۱۰
  • Trash The Clubs  سال ۲۰۱۱
  • سرباز وطن سال ۲۰۱۱
  • از چی بگم   سال ۲۰۱۱
  • وقت رفتن   سال ۲۰۱۲
  • فریاس   سال ۲۰۱۳
  • صدای اتحاد (به همراه Tech N9ne)   سال ۲۰۱۴
  • مسافر   سال ۲۰۱۵
  • همه چی درست میشه   سال ۲۰۱۵
  • نامه‌ای به فرزند   سال ۲۰۱۶
  • بند ناف تا خط صاف    سال ۲۰۱۸
  • سفارشی   سال ۲۰۱۹

 

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

تک آهنگ های یاسر بختیاری

سال انتشارنام آهنگ
۲۰۰۴بم
۲۰۰۶باید بتونیم
۲۰۰۷هویت من
۲۰۰۹پیاده میشم
۲۰۱۰نیستی
۲۰۱۰قصه زیرزمین
۲۰۱۰به خاطر من
۲۰۱۱Trash The Clubs
۲۰۱۱سرباز وطن
۲۰۱۱از چی بگم
۲۰۱۲من می‌جنگم
۲۰۱۲وقت رفتن
۲۰۱۳فریاس (فریاد یاس)
۲۰۱۳آمین
۲۰۱۴من ادامه میدم
۲۰۱۴صدای اتحاد (Sound Of Unity)
۲۰۱۴وصیت‌نامه
۲۰۱۴۲ ۲ تا ۴ تا
۲۰۱۴زنده باد ایران
۲۰۱۵چارسو
۲۰۱۵بد شدم
۲۰۱۵با من باش
۲۰۱۵مسافر
۲۰۱۵همه چی درست میشه
۲۰۱۶بارکد
۲۰۱۶بغض یعنی
۲۰۱۶نامه‌ای به فرزند
۲۰۱۷سرکوب
۲۰۱۸بند ناف تا خط صاف
۲۰۱۹اصالت
۲۰۱۹سفارشی

 

یاسر در مورد علاقه اش به رپ می گوید :

از دیدگاه بزرگترهای جامعه و از دید مسوولین این کلمه یک نماد تهاجم فرهنگی است، ما می‌توانیم یک اسم دیگر روی آن بگذاریم، مثل کلام محور…. به هرحال من از سن ۱۴ سالگی به موسیقی رپ علاقه پیدا کردم و انتخاب اولم برای موسیقی گوش دادن، رپ بود.

یاس می گوید : من هنوز هم از رپ درآمدی کسب نمی‌کنم، این سبکی که من انتخاب کردم یک چیزی است که حرف برای گفتن دارد. انتخاب این سبک موسیقی برای من از لحاظ اقتصادی هیچ منطقی نداشت اما برای من یک نوع عشق محسوب می‌شود و به آن علاقه دارم و همین عشق و علاقه باعث شد بخوانم و بنویسم.

یاسر بختیاری رپر ایرانی

 

یاسر بختیاری از سختی های زندگی اش چنین می گوید :

آن روزها که هنوز مشهور نشده بودم کار هم می‌ کرد از صبح ساعت ۸ به شرکت بازرگانی عمویم می‌رفتم و تا ساعت ۶ بعدازظهر آنجا مشغول بودم

از ساعت ۶ هم با پیکانی که داشتیم تا ساعت ۱۱ شب مسافرکشی می‌ کردم بعد از اینکه ماشین را جلوی خانه پارک می‌ کردم، به خانه یکی از دوستانم (میتا ملکی) که هنوز هم که هنوز است خودم را به او مدیون می‌ دانم می‌ رفتم و با هم موسیقی کار می‌ کردیم من شش سال به این شکل زندگی کردم، شش سال خواب برایم معنا نداشت و فقط به هدفم می‌ اندیشیدم

 

عکس های یاسر بختیاری

یاس سلطان رپ فارسی

یاس رپر محبوب ایرانی

یاس سلطان رپ فارسی یاس سلطان رپ فارسی

یاس سلطان رپ فارسی

یاس سلطان رپ فارسی یاس سلطان رپ فارسی یاسر بختیاری سلطان رپ فارسی یاس سلطان رپ فارسی

عکس یاسر و برادرش صابر

یاسر بختیاری و برادرش یاس سلطان رپ فارسی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 84, میانگین امتیاز: 4,77 از 5)
Loading...