جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

راحت ترین و سریع ترین راه یاد گرفتن خیاطی

خیاطی همیشه هنر شیرینی در میان خانم‌های ایرانی بوده و هست. چرا که این هنر زیبا هم ما را سرگرم میکند و هم نتیجه‌ی کار همیشه به ما لباسی زیبا میدهد که باعث شیک پوشی بیشتر میشود. همچنین با استفاده از هنر خیاطی میتوان به درآمد خوبی رسید که البته این مورد نیازمند توانایی‌هایی مثل شناخت مدل جدید مانتو، شومیز و …، آشنایی با اصول فروش و کسب و کار، داشتن مهارت زیاد در دوخت و همچنین دسترسی به الگو خیاطی دقیق میباشد.

امروزه خیاطی علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می شود، می تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه نیز باشد.

در حال خیاطی (دوختن)

یاد گرفتن خیاطی علاوه بر تمام مزیت‌ها ممکن است تا برای علاقمندان موانعی داشته باشد که انگیزه آنها برای یادگیری را کم کند. مواردی مثل پیدا نکردن مربی و کلاس خیاطی معتبر، دور بودن مسیر و مشکل بودن رفت و آمد با وجود کرونا، کمبود وقت، شاغل بودن، شهریه زیاد کلاسها و … باعث میشود تا از یاد گرفتن خیاطی پشیمان شویم.

روش‌ها و متدهای مختلفی برای آموزش خیاطی موجود است اما ممکن است تمام این روش ها اصولی نباشند و به جای کمک به شما، از مسیر رسیدن به هدف دورتر شوید. اگر قصد یادگیری خیاطی در خانه را دارید، پیشنهاد می کنیم که از روش های کم هزینه و راحتی برای یادگیری استفاده  کنید. در این مطلب با سریع‌ترین و ساده ترین این روش ها آشنا می‌شویم.

روش اول : آموزش خیاطی بدون الگو

یکی از روش‌‌های راحت در یادگیری خیاطی روش بدون الگو است. این روش ساده است اما به هیچ وجه اصولی و حرفه‌ای نیست. و شاید هنرجو گیج شود که برای سایزهای مختلف باید اندازه‌ ها را چطور در نظر بگیرد.

یکی از قسمت‌های مهم در خیاطی، برش اصولی و صحیح است. در خیاطی بدون الگو، برش برای هنرجویان مبتدی کمی مشکل است اما به مرور زمان با تمرین بیشتر میتوانند آن را بهتر انجام دهند. اکنون به بررسی معایب و مزایای این روش میپردازیم

مزایای خیاطی بدون الگو

  • راحت بودن یادگیری
  • سریع بودن یادگیری
  • سریع بودن مراحل انجام به دلیل حذف شدن الگوکشی
  • مناسب برای دوخت لباسهای خانگی و راحتی
  • قابل یادگیری در یوتیوب به‌صورت رایگان

معایب خیاطی بدون الگو

  • غیر اصولی و غیرحرفه‌ای بودن
  • غیر مناسب برای دوخت لباس های مجلسی و یا مانتو
  • فقط برای لباسهای راحتی کاربرد دارد
  • گیج شدن هنرجو در رابطه با اندازه‌ها
  • سخت شدن برش به‌ علت نداشتن خط برش

نتیجه‌گیری

پس اگر فقط دوست دارید در حد سرگرمی و دوخت چند شلوار و بلوز راحتی خیاطی کنید میتوانید خودتان را درگیر کلاس‌ های خیاطی نکنید و در فضای مجازی این نوع خیاطی را آموزش ببینید. امروزه انواع پیج اینستاگرام آموزش خیاطی، کانال تلگرام و سایت آموزش خیاطی به تعداد زیاد موجود است و میتوانید با آنها خیاطی را به روش بدون الگو آموزش ببینید. یوتیوب هم بستر بسیار مناسبی برای آموزش است.

روش دوم : آموزش خیاطی با الگوکشی

معمولی‌ترین و شناخته شده ترین روش یاد گرفتن خیاطی، یادگیری آن با استفاده از کشیدن الگو است. یعنی در این روش، هنرجو ابتدا یاد میگیرد که اندازه‌گیری چیست و بعد بر اساس متدی که درحال یادگیری است، به استفاده از فرمول‌های مختلف برای کشیدن الگوی مورد نظر میپردازد. مثلا الگوکشی شلوار متد متریک شامل مراحل زیر که خیلی هم کوتاه نیست میباشد :

الگو قسمت جلو شلوار متد مولر

الگو قسمت پشت شلوار متد مولر

همانطور که دیدید کشیدن الگوی شلوار برای یک مبتدی زمانی بین ۲ الی ۳ ساعت است. برای بالاتنه هم به همین ترتیب فرمول‌ها و مراحل لازم باید اجرا و انجام شود تا به یک الگوی کاربردی و بدون نقص برسیم. البته رسیدن به یک الگوی بدون نقص برای هنرجویان مبتدی خیاطی در ابتدای کار کمی سخت است. اما صددرصد با تمرین و تجربه بعد از حداکثر تلاش ۶ ماه الی ۱ ساله میتوانند بهترین الگوها را با متد خود بکشند.

اگر بخواهید خیاطی را با استفاده از الگوکشی آموزش ببینید باید یکی از متدهای رایج در این زمینه را انتخاب کنید و بر اساس آن آموزش ببینید و به الگوکشی بپردازید. این متدها عبارتند از متد مولز، گرلاوین، متریک، گرلاوین و مولر اصلاح شده، ایتالیایی، سیتام و …

سوالی که برای هنرجویان علاقمند به یادگیری خیاطی به روش الگوکشی پیش می‌آید این است که با چه متدی خیاطی را یاد بگیریم؟

البته این سوال در کشور ما خیلی همیشه روی بورس هست و در دنیای مد و خیاطی جهانی این سوال بی معنی است. چرا که دیگر در دنیای حرفه ای خیاطی، متد مطرح نیست و خیاطان بزرگ و حرفه ای با استفاده از الگوسازی روی تن شخص یا مانکن (مولاژ)، خیاطی را انجام میدهند و البته آنها پس از کسب تجارب بسیار زیاد به این مرحله رسیده اند و نباید توقع داشته باشیم مبتدیان هم بتوانند با چنین روشی خیاطی کنند.

انتخاب بهترین متد برای یاد گرفتن خیاطی

در جواب این سوال باید گفت که بهترین متد خیاطی وجود ندارد چرا؟ چون تمام متدها محاسن و معایب خود را دارند و این خیاط است که با تمرین زیاد، مهارت خود را بالا میبرد و با دوختن بهترین لباس ها با استفاده از مهارت و حوصله خود، به متدش ارزش میبخشد.

البته که استفاده از روش های پر ایراد قدیمی مثل گرلاوین قدیمی دیگر مرسوم نیست، اما باید بدانید که با متدها خودتان را گول نزنید و بعد از یاد گرفتن خیاطی، با استمرار و تمرین خود را به یک خیاط حرفه‌ای و کاربلد تبدیل کنید. متد خیاطی تا به‌ حال هیچ کس را خیاط حرفه‌ای نکرده بلکه مهارت و تلاش آن فرد تاثیرگذار بوده است.

اکنون به معایب و مزایای خیاطی با الگوکشی میپردازیم :

مزایای خیاطی با الگو

  • اصولی و پایه‌ای بودن
  • الگوکشی دقیق متناسب با اندام هر شخص
  • نامحدود بودن مدل ها
  • قابل استفاده برای انواع لباس ها از جمله مجلسی، مانتو، لباس راحتی و …

معایب خیاطی با الگو

  • وقت گیر بودن پروسه الگوکشی
  • اندازه‌گیری‌های زیاد و طولانی
  • پیچیده بودن محاسبات
  • نرسیدن به الگوی بدون نقص برای مبتدی‌ها
  • انجام تمام مراحل الگوکشی از ابتدا تا انتها برای هر فرد

نتیجه‌گیری

یکی از اصولی ترین و قدیمی ترین روشهای خیاطی، خیاطی با الگوکشی است که اگر بطور صحیح انجام شود و فرد مهارت لازم در خیاطی و الگوکش را داشته باشد میتوان لباس‌هایی بسیار زیبا و بی‌نقص دوخت. اما خیلی از خیاطان حرفه‌ای بعد از گذشت سالها فعالیت دیگر حوصله الگوکشی را ندارند و میل و علاقه خود به خیاطی را از دست می دهند و یا مبتدی ها حوصله و وقت الگو کشیدن های طولانی را ندارند. به هرحال این روش بسیار رایج است و یکی از انتخاب های اصولی اما پرزحمت شما در آموزش خیاطی میتواند باشد.

به طور کلی می‌توان بزرگترین ایراد خیاطی با الگو را وقت‌گیر بودن الگوکشی آن دانست.

روش سوم : آموزش خیاطی با الگو آماده

باهم بررسی کردیم که خیاطی با الگو بدون در نظر گرفتن وقت‌گیر بودنش در قسمت الگوکشی، بهترین روش برای یاد گرفتن خیاطی است. حالا میخواهیم باهم روشی را بررسی کنیم که بزرگترین ایراد خیاطی با الگو را برطرف کرده است. چگونه؟ خیاطی با الگو اما الگوی آماده!

یعنی شما با استفاده از الگوهای آماده‌ی خیاطی آموزش میبینید که چطور اصولی و راحت خیاطی کنید. این روش بسیار جذاب، سریع، حرفه‌ای و کم هزینه است. دلیل اینکه این متد برای ما بسیار جذاب بوده و آن را بهترین متد خیاطی معرفی میکنیم اینه که مثل متدهای مولر و گرلاوین وسیله هایی مثل گونیای خیاطی و خط کش منحنی و یا حتی پیستوله نیاز ندارد!! کسانی که با الگو کار کرده‌اند این را میدانند که برای پیدا کردن بهترین نقطه منحنی کسی که تازه کار است کلی باید زمان بگذارد تا بتواند آستین خوبی را از آب دربیاورد و مهمتر اینکه کلی محاسبه ها وقت گیر هستند. شاید بگویید عوضش در الگوکشی آخرسر کار خوب از آب در میاد بعد از این همه محاسبه، درحالی که عموما درست نیست.

پارچه های برش خورده مطابق الگو برای دوخت

معرفی بیشتر روش خیاطی با الگوی آماده تجاری

شما در خیاطی با روش الگو آماده تجاری ای بی ام فقط با داشتن یک الگوی آماده که از قبل با کلی فرمول طلایی بدست آمده و در اختیار شماست، میتوانید بهترین دوخت و کمترین پرو گیری را داشته باشید. مخصوصا ایستایی عالی در قسمت حلقه آستین لباس.

این متد باعث میشود تا در کمترین زمان ممکن و به اصطلاح سه سوته شما الگو را طبق جزوه کنترل کرده و روی پارچه پیاده کنید و لباس را بدون پرو تحویل بدین. شاید با خودتون بگید الگو آماده دست ما رو توی مدلهای مختلف محدود میکنه! اما باید خدمتتون بگم که الگو آماده حتی دست شما رو بیشتر باز میذاره برای اعمال مدلهای بیشتر. چراکه شما وقتتون رو برای الگو کشیدن هدر ندادید و میتونید این وقت رو برای پیاده سازی مدلهای مختلف و دوخت تمیز تر صرف کنید!

تفاوت خیاطی با الگوی آماده با مثال

  • دو فرد با اسم مریم و سارا را در نظر بگیرید. مریم با الگوی آماده کار میکند و سارا خودش الگوکشی میکند.
  • مریم با توجه به اندازه‌های شخص مورد نظر (دورسینه، کمرو باسن)  سایز متناسب را از روی جدول سایزبندی الگو  انتخاب میکند. اندازه های الگو را کنترل میکند و بعد به برش و دوخت میپردازد.
  • سارا تمام اندازه‌های فرد مورد نظرش را میگیرد (کارو جلو و پشت، سینه، کمر، باسن، طول سینه، سرشانه، فاصله سینه، قد بالاتنه پشت و جلو و ….) و بعد با توجه به متد خودش، بوسیله خط کش ها و ابزارهایش و فرمول ها و ضرب و تقسیم‌ها، الگوی مناسب با اندازه‌های این فرد را میکشد و بعد به برش و دوخت میپردازد. ( در خوش بینانه ترین حالت اگر سارا خیلی حرفه ای باشد حداقل به یک بار پرو احتیاج دارد)
  • دقت کردید؟ تنها تفاوت کار آنها در الگو بود. هر دوی آنها خیاطی می کنند و روش دوختشان یکی است. اما مریم یک مانتوی بدون پرو را میتواند با الگوی آماده طی یک ساعت بدوزد اما سارا حداقل باید ۵ ساعت را برای این مانتو اختصاص دهد بعلاوه یک ساعت زمان برای پرو گیری.

مزایای خیاطی با الگو آماده

  • اصولی و پایه‌ای بودن
  • قابلیت شخصی سازی الگو با اندام هر شخص فقط با سه اندازه اصلی در ۱۰ دقیقه
  • نامحدود بودن مدلها و قابلیت پیاده سازی انواع مدل روی الگو
  • قابل استفاده برای انواع لباسها از جمله مجلسی، مانتو، لباس راحتی و …
  • طراحی شده طبق بهترین متدها
  • طراحی شده توسط برترین متخصصین طراحی با در نظر گرفتن فرمولهای طلایی
  • کم شدن زمان خیاطی و بالا رفتن سرعت کار
  • تنخور عالی کار مانند کارهای مزونی
  • هم مناسب برای مبتدیان و هم خیاطان حرفه‌ای
  • یادگیری در زمان کوتاه
  • راه اندازی سریع کسب و کار و کسب درآمد
  • مناسب برای تولیدی و شخصی دوزی

معایب خیاطی با الگوی آماده

البته این مورد را نمیتوان عیب دانست بلکه ویژگی خیاطی و این روش است و آن اینکه باید قبل از قرار دادن الگو و برش و دوخت لباس برای یک شخص خاص حتما الگو را با سه اندازه اصلی فرد یعنی دورسینه، دور کمر و دور باسن فرد کنترل کنید.

یک خبر خوب برای علاقمندان خیاطی

برای شما عزیزان یک خبر خوب داریم و آن اینکه میخواهیم یکی از برترین و قدیمی ترین آموزشگاه خیاطی با الگو آماده را به شما عزیزان معرفی کنیم. مجموعه هنرانه با به کارگیری بی‌نقص ترین و جدیدترین متد در الگوهای آماده خود به آموزش خیاطی از پایه با استفاده از الگوی آماده پرداخته است.

این مجموعه با ارائه پک جامع خیاطی که شامل دی‌وی‌دی‌های آموزشی مانتودوزی، شومیزدوزی، شلوار دوزی، مدلسازی انواع مانتو تونیک شومیز و شلوار، آموزش انواع جیب و آموزش دوخت پیراهن مردانه است به مبتدیانی که هیچ پیش زمین های از خیاطی ندارند از پایه و صفر، خیاطی را با الگوهای آماده می‌آموزد و بهترین الگوهای آماده خیاطی را در اختیار هنرجویان خود قرار میدهد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 149, میانگین امتیاز: 4,30 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.