جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

چگونه غذای خوشمزه درست کنیم؟

آشپزی کردن و پخت غذا از جمله کارهایی است که به صورت روزانه با آن سروکار داریم. افراد زیادی معتقدند که آشپزی یک هنر است و باید برای داشتن این هنر، مهارت کسب کرد؛ تجربه عنصر دیگری است که به شما کمک می‌کند آشپز بهتری باشید.

جدای بحث یاد گرفتن دستور غذاهای مختلف و پخت آن‌ها، نکاتی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند که غذای خوشمزه‌تری بپزید. این نکات تفاوت یک غذای خوشمزه را با یک غذای معمولی رقم می‌زنند. بنابراین برای داشتن غذاهای خوشمزه، ادامۀ این مطلب را از دست ندهید.

استفاده درست از ادویه‌ها

ادویه‌ها مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا هستند. در انتخاب و استفاده از آن‌ها باید نهایت دقت را به خرج دهید. ترکیب بعضی از ادویه‌ها، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای را به غذا می‌دهد. از طرفی، وجود برخی از ادویه‌ها در کنار هم، طعم خوشایندی را به همراه نخواهد داشت.

پس ابتدا اطلاعات خود را درمورد ادویه‌ها کامل کنید، سپس برای استفاده از آن‌ها با توجه به غذایی که دارید، مواردی را انتخاب کنید. در هنگام اضافه کردن ادویه، باید به میزان آن هم توجه کنید. مقدار کم یا زیاد ادویه در غذا باعث می‌شود که غذا به خوبی طعم نگیرد و آنطور که انتظار دارید، خوشمزه نشود.

بنابراین در انتخاب ادویه و مقدار لازم آن به صورت ویژه دقت کنید؛ چراکه تاثیر بسیار زیادی در رنگ و طعم و عطر غذای نهایی شما خواهد داشت و یکی از عوامل مهم در خوشمزه شدن غذای شماست.

زمان پخت

توجه به زمان پخت یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در خوشمزه شدن غذاست. اگر به اندازه کافی زمان برای پخت غذا اختصاص ندهید، ممکن است به خوبی آماده نشود و برخی از قسمت‌های آن به صورت خام یا نپخته باقی بمانند. اگر هم بیشتر از آنچه که باید، زمان برای پخت غذا اختصاص دهید، ممکن است بخشی از آن بسوزد یا ظاهر غذای شما، به دلیل پخت زیاد دارای شکل مطلوب نباشد.

بنابراین باید بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و برای پخت هر غذا زمان مختص به آن را در نظر بگیرید تا فرم مناسبی داشته باشد.

لوازم مناسب

نکته‌ای که شاید علاقمندان به آشپزی کمتر به آن توجه کنند، انتخاب لوازم آشپزخانه است. وسایل داخل آشپزخانه ابزار کار شما هستند. درست مثل یک تعمیرکار که به آچار و چکش و لوازم مشابه ازاین دست نیاز دارد، شما هم به عنوان یک آشپز باید به ابزار آشپزخانه مناسب دسترسی داشته باشید.

نقش تجهیزات آشپزخانه مثل ظروف نچسب و ابزار آشپزخانه و غیره آنجایی مشخص می‌شود که شما تمامی موارد را برای درست کردن یک غذای خوشمزه رعایت کردید؛ اما قابلمۀ نامناسب و باعث ایجاد طعمی ناخوشایند در آن شده و تمام زحمات شما را بر باد می‌دهد. بنابراین انتخاب تجهیزات باکیفیت می‌تواند کمک زیادی برای پخت غذای خوشمزه به شما کند.

توجه به بافت غذا

بافت غذا مخصوصا در غذاهایی که شامل انواع گوشت هستند، بسیار مهم است. گوشت باید بافت نرمی داشته باشد و بتوان به سادگی آن را جوید. برای خوشمزه‌تر شدن گوشت و بهتر شدن بافت آن معمولا پیش از شروع پخت‌وپز، در مواد مختلفی می‌خوابانند که به خوبی مزه‌دار شود.

به غیر از گوشت، بافت سایر غذاها هم حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. مثلا اگر قرار است ته‌دیگ بگذارید یا مرغ سوخاری درست کنید، باید به خوبی آن‌ها را برشته و ترد کنید تا طعم خودش را حفظ کند.

توجه به نوع طبخ غذا

نوع طبخ غذا، شامل موارد مختلفی می‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها درنظر گرفتن ذائقۀ کسانی است که قرار است غذا را میل کنند. توجه ذائقه و درنظر گرفتن آن هنگام پخت غذا می‌تواند به لذیذتر شدن آن کمک کند. این مورد با اینکه تاثیر خاصی در پخت و پز ندارد؛ اما شخصی که می‌خواهد غذا را میل کند، اگر غذا با ذائقه‌ای که دارد، در یک سمت و سو باشد، بیشتر به نظرش خوشمزه می‌آید. مثلا اگر خورشت فسنجان شیرین درست کنید، درصورتیکه مهمانتان فسنجان را ترش دوست دارد، احتمالا غذای شما باب میل او نخواهد.

پس بهتر است قبل از شروع آشپزی این مورد را هم درنظر بگیرید. تا غذایی که درست می‌کنید، علاوه بر خوشمزه و خوش‌طعم بودن، باب میل افرادی که قرار است بخورند هم باشد.

کلام آخر

کارهای بسیاری از قبیل تهیه مواد اولیه مرغوب، انواع چاشنی‌ها، دستورهای پخت متنوع، ظروف با کیفیت و مناسب طبخ و دیگر عوامل برای داشتن غذایی لذیذ و خوشمزه پیشنهاد شده که با رعایت هریک از آنها می‌توانید تاثیرش را در طعم غذا متوجه شوید. این روزها مهیا کردن عوامل فوق به صورت خریدهای اینترنتی به سهولت انجام می‌شود و برای تهیه ظروف آشپزخانه می‌توانید به سایت‌های معتبر داخلی مثل سایت شرکت سام ست مراجعه کنید و با بهترین قیمت و کیفیت، محصول مورد نظر خود را بخرید و تا سالیان سال بدون دغدغه و با خیال راحت از آن استفاده کرده و غذاهای خوشمزه پخته و نوش جان بفرمایید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,75 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.