جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

پس گرفتن جهیزیه بعد از طلاق در چه صورت ممکن است؟

پس گرفتن جهیزیه بعد از طلاق

علی‌رغم این موضوع که طبق قانون زن هیچ تکلیفی به آوردن جهیزیه ندارد اما بر اساس عرف جامعه ایران، زن اقدام به آوردن اکثر لوازم منزل می‌کند. سوالی که مطرح می‌شود آن است که بعد از طلاق، زن چگونه می‌تواند این لوازم را از منزل مرد برگرداند؟

پس گرفتن جهیزیه توسط زن

دعوای پس گرفتن جهیزیه توسط زن هنگام اختلاف و جدایی زوجین مطرح می‌گردد. این امر مراحل قانونی مخصوص به خود را داشته و اگر زن، بدون طی مراحل قانونی اقدام به این امر نماید، با آثار بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر روبه‌رو خواهد شد.

پس گرفتن جهیزیه توسط زن در چه صورت امکان‌پذیر است؟

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه‌کردن لوازم منزل بر عهده مرد گذاشته شده است و زن هیچ وظیفه‌ای برای تهیه این لوازم ندارد. نکته مهم دراین‌خصوص آن است که درصورتی‌که زن این لوازم را تهیه کند و در اختیار مرد قرار دهد، هنگام طلاق با رعایت شرایط و مراحلی می‌تواند این اثاث را مطالبه کند. مرد نیز موظف است آن‌ها را برگرداند.

بنابراین، بر اساس اقرارکردن خود مرد، شهادت شهود، لیست سیاهه و دیگر دلایل محکمه‌پسند، اگر ثابت شود زن اقدام به آوردن مقداری مشخص لوازم منزل به خانه شوهر تحت عنوان جهیزیه کرده است، هر زمان اراده کند می‌تواند از زوج این وسایل را پس بگیرد و زوج حق مخالفت ندارد.

لیست سیاه جهیزیه چیست؟

زمانی که زن اقدام به تهیه جهیزیه کرده و به منزل مرد منتقل می‌کند، لیستی که تمام اقلام جهیزیه با مارک و… در آن نوشته شده است را تهیه می‌کند. لیست جهیزیه عروس به امضای زوجین، خانواده‌ها و اقوام زوجین می‌رسد.

استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه، بدین صورت بوده که زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواست استرداد جهیزیه، به استناد مدارک موجود نماید.

پس از ارجاع پرونده به مرجع صالح رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه، چنانچه مدارک لازم برای استرداد جهیزیه، جهت تعلق جهیزیه به زن کافی باشد، قاضی حکم به استرداد جهیزیه مطابق مدارک موجود را صادر خواهد کرد.

پس گرفتن جهیزیه توسط زن بدون داشتن سیاهه

استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه صرفاً با شهادت شهود یا اقرار مرد، امکان‌پذیر است. البته در استرداد با شهادت شهود، پذیرش شهادت صرفاً در صورتی است که شهود شرایط قانونی شهادت را داشته باشند.

درصورتی‌که زن نتواند مالکیت خود بر جهیزیه را اثبات کند، معمولاً دادگاه اقدام به تقسیم وسایل می‌کند و آن قسم از اموال که عادتاً برای مصارف مردان است را به مرد داده و وسایلی که معمولاً زنان از آن استفاده می‌کنند را به زن می‌دهد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,75 از 5)
Loading...