سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

مهم‌ترین قوانین برای تهیه جهیزیه عروس

best-idea-for-home-decoration

 

ازدواج، جشن شروع یک زندگی دو نفره جدید است و تهیه جهیزیه عروس تنها بخشی از آن است. بخشی که هم هیجان انگیز است و باعث ذوق خانواده‌ها می‌شود و هم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی باعث نگرانی در مورد هزینه‌ها خواهد شد. در این مقاله با مهم‌ترین اصول تهیه جهیزیه عروس و بعضی توصیه‌های اقتصادی مربوط به آن آشنا خواهید شد.

از رسم و رسوم باخبر شوید

هر شهری و حتی بعضی از روستاهای یک شهر، قوانین متفاوتی برای تهیه جهیزیه عروس دارند؛ برای مثال در بعضی شهرهای ایران رسم است که خانواده عروس تمام اقلام جهیزیه را تهیه کند؛ در حالی که فرهنگ‌های دیگری هستند که تهیه فرش و سیستم صوتی و تصویری را بر عهده داماد می‌گذارند. با اینکه هدف نهایی همه این رسوم خوشبختی عروس و داماد است؛ اما بهتر است برای اینکه بدانید باید چه چیزهایی را در لیست خریدتان بگذارید و چطور برنامه‌ریزی کنید، خیلی شفاف از خانواده عروس یا داماد درباره آداب و رسوم‌شان در تهیه جهیزیه سوال بپرسید. اگر هم جزو دسته زوج‌هایی هستید که به رسوم کاری ندارند و دوست دارند زندگی‌شان را با هم بسازند که چه بهتر!

از اقلام بزرگ شروع کنید

بعد از اینکه از رسوم خانواده عروس و داماد مطلع شدید، وقت تهیه لیست می‌رسد. برای این کار باید بهتر است اول اقلام بزرگ را یادداشت کنید. خریدهایی مثل یخچال و فریزر، سرویس خواب و سایر اقلام بزرگ را در اولویت قرار دهید و بعد سراغ اقلام کوچکتر مثل انواع میز های جلو مبلی و عسلی جدید، وسایل داخل کابینت و کشوها بروید و سعی کنید سراغ مدل‌های مدرن اما ساده باشید که از مد نمی‌افتند. یکی از دلایل مهم شناسایی اقلام بزرگ این است که وقتی اول وسایل بزرگ را خریده باشید، می‌توانید خرید وسایل کوچکتر را از نظر رنگ و شکل با آن‌ها هماهنگ کنید. در غیر این صورت ممکن است ناهماهنگی پیش بیاید.

تم رنگی را مشخص کنید

سعی کنید تم کلی رنگ‌هایی را که می‌خواهید در خانه‌تان به کار رود، شناسایی کنید و بعد دست به خرید بزنید. وقتی بدانید دوست دارید بیشتر از چه رنگ‌هایی استفاده کنید، باعث می‌شود سراغ خرید وسایلی بروید که هارمونی بیشتری با هم دارند. انتخاب تم رنگی علاوه بر سلیقه و علاقه شما، به محل زندگی، وضعیت آب و هوا و حتی آلودگی محیط بستگی دارد. برای مثال اگر منزلتان در یکی از مناطق شلوغ تهران واقع شده، خرید مبلمان سفید انتخاب خوبی برایتان نخواهد بود، چون به علت آلودگی هوا خیلی زود کثیف خواهند شد. اگر از ترکیب رنگ‌ها اطلاعات خاصی ندارید؛ بهتر است چرخه رنگ‌ها را مطالعه کنید و بعد دست به انتخاب بزنید.

کم بخرید

چنانچه هنوز نمی‌دانید قرار است در خانه چند متری زندگی کنید یا از فرم خانه بی‌خبر هستید، تا جایی که امکان دارد کم خرید کنید و بیشتر خریدها را به وقتی موکول کنید که وضعیت خانه مشخص شد. اگر می‌دانید فرم خانه‌تان چه شکلی است، دو گزینه پیش رو خواهید داشت: یا خانه خریده‌اید و مطمئن هستید چند سالی در آن زندگی خواهید کرد یا مستاجر هستید و قراردادتان یک ساله است. در وضعیت اول با خیال راحت وسایلی هماهنگ با شکل کلی خانه تهیه کنید؛ برای مثال اگر هال به یک مبل ال L نیاز دارد، تهیه‌اش کنید؛ اما وقتی مستاجر هستید، خیلی در قید و بند فرم خانه نباشید و وسایلی بخرید که اگر قرار به اسباب‌کشی شد، به خانه‌های دیگر هم بیایند.

اگر فضایتان کوچک است

خرید جهیزیه برای فضای کوچک نیاز به رعایت اصول مربوط به این فضاها را دارد. برای مثال در انتخاب مبلمان یک خانه کوچک نباید سراغ گزینه‌هایی با رنگ‌های تیره رفت؛ چون فضا را کوچکتر نشان می‌دهند یا نباید از وسایل بزرگ استفاده کرد، بلکه بهتر است سراغ وسایل کم‌جا مثل جدیدترین مدل میز ناهار خوری تاشو و گرد رفت یا از سایر وسایل کوچک و چند کاره‌ای استفاده کرد که فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. استفاده از آینه روی دیوارها برای بزرگتر نشان دادن خانه یا نورپردازی مناسب توسط آباژور  و لامپ‌های تزئینی روش‌های دیگری برای بزرگتر نشان دادن فضای منزل هستند.

با هم انتخاب کنید

به خاطر داشته باشید جهیزیه، وسایل زندگی عروس و داماد است؛ همان طور که موقع انتخاب خانه، باید نظر عروس پرسیده شود، برای انتخاب جهیزیه هم باید نظر داماد را دانست. پس بهتر است برای خریدها با هم مشورت کنید و ترجیحا در کنار هم به خرید بروید. اگر داماد فرصت کافی برای همراهی در خرید ندارد، می‌توانید از خرید اینترنتی به عنوان یک برگ برنده در انتخاب محصولات مورد علاقه هردویتان استفاده کنید.

بودجه بندی کنید

از کمک‌های بزرگی که تهیه لیست جهیزیه به شما می‌کند، تخمین زدن هزینه حدودی و بودجه‌بندی است. به خاطر داشته باشید ماموریت مهم شما متعهد ماندن به بودجه‌ای است که برای تهیه جهیزیه در نظر گرفته‌اید؛ این ماموریت را به عنوان یک تمرین مالی و یکی از چندین روش صرفه جویی در هزینه‌ ها در نظر بگیرید که از حالا به شما در مدیریت اقتصادی خانه‌تان کمک خواهد کرد. در این مورد و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی بهتر است؛ ابتدا اقلام کاملا ضروری را با کیفیت بالا تهیه کنید و در خانه بچینید و اگر بودجه اضافه‌ای نداشتید تهیه بقیه ریزه‌کاری‌ها را به زمان موکول کنید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید تمام وسایل را در شرایطی تهیه کنید که کیفیت پایین و قیمت ارزان دارند و بعد از یک الی دو سال خراب خواهند شد. در این صورت باید مجددا برای خرید یا تعمیرشان هزینه صرف کنید که به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

رودربایستی را کنار بگذارید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که برای جلب رضایت دوستان، فامیل و به طور کلی مردم؛ حاضر می‌شوید زیر بار قسط و قرض بروید تا یک جهیزیه آنچنانی تهیه کنید، خوب است بدانید که با این کار نه تنها باعث عذاب خودتان و همسرتان می‌شوید؛ بلکه بار سنگینی را روی دوش خانواده‌هایتان می‌گذارید که تا مدت‌ها آزارشان خواهد داد. واقعیت این است که در شرایط امروزی جامعه و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر حرکت ناشیانه‌ای در حوزه مسائل مالی می‌تواند قیمت گزافی داشته باشد و منجر به مشکلاتی شود که به راحتی قابل شدن نخواهند بود. رودربایستی را با خودتان و دیگران کنار بگذارید و دست از آزار خودتان بردارید. خیلی‌ها چندین سال است که جشن ازدواجشان را عقب می‌اندازند؛ چون هنوز نتوانسته‌اند جهیزیه رویایی تهیه کنند. به جای انتظار، حتی اگر شده وسایل برقی کارکرده اما تمیز بخرید و در خانه‌تان بگذارید و سر زندگی‌تان بروید. مطمئن باشید مردم هم زندگی خودشان را دارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.