جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

پاکسازی پوست برای سال نو

پاکسازی پوست, تنفس پوست, سطح پوست, شست و شوی صورت, رطوبت پوست skin-care

چگونه پوست مان را پاکسازی کنیم؟

پاکسازی پوست می‌ تواند با حذف سلول‌های مرده ی سطح پوست و برداشتن گرد و غبار و مواد آرایشی و چربی اضافی در سطح پوست و باز کردن منافذ آن، باعث تنفس پوست شود.

یکی از مراقبت‌های اساسی پوست، پاکسازی پوست است. پاکسازی پوست می‌ تواند با حذف سلول‌های مرده ی سطح پوست و برداشتن گرد و غبار و مواد آرایشی و چربی اضافی در سطح پوست و باز کردن منافذ آن، باعث تنفس پوست شود.

 

چندین گروه پاک‌کننده داریم، مثل: شیر پاک‌کن‌ها، کرم‌های پاک‌کننده، لوسیون‌های تمیزکننده، فوم‌ها و یا  فرآورده‌های کف‌زا، صابون‌های آرایشی و پاک‌کننده‌های آرایش چشم.

 

شیر پاک‌کن :
امولوسیون روغن در آب است، اما نسبت آب به روغن آن زیاد بوده، پس به راحتی در آب حل می‌ شود و از سطح پوست شسته می‌ شود.

 

کرم‌های پاک‌کننده :
این کرم‌ها روغن بیشتری نسبت به شیر‌پاک‌کن‌ها دارند و غلیظ‌ترند و برای ماساژ دادن بر روی پوست مفیدند و برای پوست‌های بسیار خشک یا پاکسازی عمیق بسیار مناسب‌اند.

 

مواد کف‌زا :
بسیار سریع عمل می‌ کند و برای هر نوع پوستی می ‌تواند به کار رود.

 

صابون‌های معمولی :
به دلیل به هم زدن ph نرمال پوست، برای شست و شوی صورت مناسب نیستند و بهتر است از صابون‌های مخصوص آرایش استفاده کنید.

 

مرطوب‌کننده‌ها :
مرطوب‌کننده‌ها انواع مختلفی دارند، مثل همومکتانت‌‌ها (جاذب رطوبت‌ها)، هیدراتانت‌ها (مرطوب‌کننده‌ها) و مواد پوشاننده که این‌ها باعثن جذب رطوبت از محیط اطراف شده یا آب را از لایه‌های عمقی پوست به سطح پوست می ‌آورد و به این ترتیب کمبود رطوبت پوست را جبران می ‌کنند.

 

مواد پوشاننده :
از دیگر مرطوب کننده‌ها که به صورت امولوسیون روغن در آب (روغن‌ها، موم‌ها و مشتقات چربی‌ها)، به صورت یک لایه روی پوست قرار می ‌گیرند و جلوی تبخیر آب از سطح پوست را می‌ گیرند. بدین ترتیب میزان رطوبت لایه ی سطحی پوست را افزایش می ‌دهند و باعث حفظ رطوبت پوست می ‌شوند.

 

بگذار پوستت نفس بکشد
بُخور و کمپرس هم از راه‌های مناسب برای صاف کردن پوست هستند.

 

بُخور :
باعث پاک سازی عمیق منافذ پوست و خون‌رسانی بهتر به آن می‌ شود و چربی و ذرات اضافی پوست را از بین می‌برد.
برای بُخور دادن، دو لیتر آب را در یک ظرف تمیز بجوشانید. اگر پودر بخور گیاهی مثل پودر گل بابونه یا گل ختمی دارید، دو قاشق سوپ خوری از آن را در ظرف آب جوش ریخته و ظرف را از روی حرارت بردارید. سپس سر خود را بالای ظرف آب بگیرید و یک حوله ی تمیز روی سر خود بیندازید.
زمان بُخور برای پوست‌های معمولی و چروک‌دار ۵ دقیقه و برای پوست‌های چرب ۵ تا ۱۰ دقیقه است. اگر از پودر بُخور استفاده نکردید(یعنی فقط با آب)، زمان طولانی‌تری پوست خود را بُخور دهید.

 

کمپرس
برای پوست‌های خشک و حساس روش بسیار مناسبی است. برای کمپرس مثل بُخور، آب را بجوشانید و پودر بُخور را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید. سپس محلول مذکور را صاف کرده و حوله ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و این حوله را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. (یادتان نرود که دو تا سوراخ برای جای چشم‌ها در حوله باز کنید!)
می‌ توانید بلافاصله پس از کمپرس داغ از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. این عمل برای درمان جوش و التهاب پوست بسیار مفید است.
بهتر است در زمان استفاده از کمپرس تمرکز داشته باشید و آرام و عمیق نفس بکشید.

 

منبع :tebyan.net

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...