جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

اعتراض به نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

(۱۴۰۲/۰۵/۰۹) سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سال جاری و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفت.

به گزارش  همشهری آنلاین، یکی از مطالبات همیشگی مستمری بگیران و بازنشستگان متناسب سازی حقوق شان است، دلیل مهم این مساله وجود تورم‌های پیاپی و کاهش قدرت خرید مستمری‌ها است.

از طرفی صندوق های بازنشستگی با مشکل کاهش ضریب پشتیبانی نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران و نیز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رو به رو هستند، بنابر این صندوق ها در تامین منابع برای اجرای متناسب سازی با مشکلات زیادی همراه هستند.

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

این سازمان در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پرداخت ۲۵ درصد مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان، اعلام کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور، مقرر شده است،  سازمان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

در ادامه اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است. ۲۵درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزوده است: با وجود اقدامات انجام‌شده توسط سازمان در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان درخواست‌ مجدد مبنی بر افزایش مستمری ماهیانه را دارند که افزایش مجدد مستمری‌ها بدون در نظرگرفتن محاسبات بیمه‌ای و منابع مالی و مجوز قانونی، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران‌های اساسی مواجه خواهد کرد.

این سازمان تصریح کرده است: با عنایت به توضیح یادشده، ۲۵ درصد مورد ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری اجرایی شده و در حال پرداخت است.

اعتراض به نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران خوزستان در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت مانده معوقه ۲۵ درصد همسان حقوق بازنشستگان اعتراض کرد.
ایلنا: عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران خوزستان در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت مانده معوقه ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعتراض کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای میرهاشم موسوی

« احتراماً به استحضار می‌رساند پس از اعتراضات گسترده جامعه بازنشسته تامین اجتماعی کشور از جمله استان خوزستان به افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار و تعیین ۲۷ درصد برای جامعه حداقل بگیر و ۲۱ درصد به اضافه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح که مغایر با مواد ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی و معیارها و شاخص‌های تورم بود به یکباره در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه با اعلام اشتباه محاسباتی و اشکال نرم افزاری فیش‌های حقوق از سایت سازمان برداشته شد در نتیجه این امیدواری در افکار عمومی بازنشستگان ایجاد شد که آن سازمان درصدد است تا ابهامات را رفع نموده تا اقدامات لازم جهت اصلاح و محاسبات صحیح احکام را مطابق با ماده ۹۶ و در راستای تحقق خواسته بحق بازنشستگان تامین اجتماعی به عمل آورد.

اما صدور فیش‌های حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعتراضات و ابهامات را دوچندان کرد چرا که در خصوص محاسبه ۲۵ درصد باقیمانده همسان‌سازی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ موضوع طلب بازنشستگان تامین اجتماعی از سازمان که باید اولاً نسبت به صدور احکام اصلاحی سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۶ درصدی همان سال و دوم اینکه اصلاح احکام ۱۴۰۱ با افزایش ۳۸ درصدی محاسبه میشد و پس از آن افزایش حقوق ۱۴۰۲ با افزایش دو سال مذکور محاسبه و پرداخت می‌شد.

این فرآیند ناقص اعمال شد و لذا ضمن اعتراض به نحوه محاسبه معوقه ۲۵ درصد باقیمانده همسان‌سازی ضمن تقدیر از جنابعالی درخصوص امر خدمات رسانی به بازنشستگان تامین اجتماعی و پیگیری مطالبات آن‌ها، به عنوان نماینده ۲۳۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان استدعا دارم در خصوص اصلاح احکام ۲۵ درصد همسان سازی، و رفع ابهامات به عمل آمده دستور مقتضی را صادر کنید.»

به شکایات بازنشستگان درباره همسان سازی حقوق رسیدگی خواهد شد

(۱۴۰۲/۰۲/۲۷) وزیر کار در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: همکاران ما اعلام می کنند که همسان سازی و افزایش حقوق اعمال شده ولی تعدادی از بازنشستگان معتقدند که در مواردی اعمال نشده است که این موضوع، حتما رسیدگی خواهد شد.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اختلاف پیش آمده واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق مستمری بگیران گفت: در این زمینه اگر حق به جانب بازنشستگان باشد، پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی از بازنشستگان معتقدند که این میزان افزایش حقوق اجرا نشده است در حالی که تامین اجتماعی معتقد است که کاملا اجرا شده است؛ در این رابطه کارگروهی مسئول شده اند تا بررسی کنند.

مرتضوی در رابطه با اینکه بازنشستگان اعتراضات خود را چگونه باید به ثبت برساند گفت: این راه و چارچوب دارد. شما به عنوان رسانه شکایت آنها را مطرح می‌کنید و این به منزله مطالبه این‌گروه از جامعه است.

وزیر کار افزود: شما اصحاب رسانه زبان‌مردم و آحاد مختلف جامعه هستید. در جلسه قبل نیز این‌مطالبه مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 47, میانگین امتیاز: 4,23 از 5)
Loading...