جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مهمترین نکات در رشد سهره‌ها که نمی‌دانید !

سهره

سهره‌ها در طبیعت عموماً از دانه‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند اما اگر شما از این پرنده زیبا و دوست داشتنی در قفس نگهداری می‌کنید بهتر است مواد دیگری را نیز به غذای سهره خود اضافه کنید. این کار باعث افزایش طول عمر سهره شما و بهبود کیفیت زندگی او و جوجه‌هایش خواهد شد. در ادامه به بررسی نکاتی در این زمینه می‌پردازیم که برای بسیاری از پرورش دهندگان مغفول مانده است؛ با ما همراه باشید.

از چه موادی در غذای اصلی سهره‌ها استفاده کنیم؟

سهره‌ها عموماً تمایل دارند که فقط یک یا دو نوع از دانه‌های موردعلاقه خود را به‌طور ترکیبی بخورند. دانه‌هایی مانند تخم ارزن، شاهدانه، تخمه آفتابگردان و بادام از بهترین دانه‌ها برای استفاده به‌عنوان غذای سهره هستند که دانه مارکت آن ها را به صورت مخلوط و یا انحصاری ارائه می دهد. توجه کنید که برای دادن بادام به سهره باید ابتدا آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنید و یا به‌شکل پودر به خورد او بدهید. همچنین جالب است بدانید استفاده از بادام در غذای سهره علاوه بر اینکه پرنده را تقویت می‌کند به درمان بیماری‌هایی نظیر ورم روده نیز در او کمک می‌کند. البته فراموش نکنید که در کنار تمام این موادغذایی باید از پلت‌ها و مکمل‌ها نیز استفاده نمایید. برای تهیه دانه‌های ارگانیک و مکمل‌های غذایی در کوتاهترین زمان، تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت بزنید.

از هویج برای رنگ آمیزی سهره خود کمک بگیرید!

رنگ سرخ پرهای سینه و سر سهره‌ها را می‌توان از جمله مشخصه‌های بارز این پرندگان دانست. پرهایی که با توجه کردن به غذای سهره، می‌توان موجب درخشندگی و رنگ و لعاب بیشتر آنها شد. برای این کار تنها کافی است هر چند وقت یکبار مقداری هویج را به صورت رنده شده در اختیار پرنده خود قرار دهید. به یاد داشته باشید تغذیه با هویج علاوه بر اینکه به کیفیت و رنگ پرهای سهره شما کمک می‌کند، موجب بهبود کیفیت دید چشمان پرنده نیز می‌شود.

چگونه از سهره، یک پرنده آوازه خوان بسازیم؟

سهره‌ها صدای زیبایی دارند و اگر به اصطلاح سرخوش و سر کیف باشند شروع به آواز خواندن می‌کنند. البته نوع تغذیه نیز در این کار دخیل است. به همین خاطر اگر می‌خواهید از سهره خود، یک پرنده آوازه خوان بسازید، به هیچ عنوان شاهدانه و برگ ترب را فراموش نکنید. شاهدانه طبیعتی گرم دارد و چربی نهفته در این دانه به تحرک بیشتر پرنده و مست شدن او کمک به سزایی می‌کند. برگ ترب نیز که بهتر است هفته‌ای ۲ تا ۳ مرتبه در غذای سهره مخلوط شود به شکل نوعی محرک عمل کرده و به آواز خواندن سهره کمک می‌کند.

سهره

به هضم غذای سهره خود و دستگاه گوارش او کمک کنید

اغلب پرورش دهندگان توصیه می‌کنند ظرف غذای پرنده را به طور مرتب عوض کنید و همواره غذای تازه در اختیار او قرار دهید. با این کار به پرنده خود اجازه می‌دهید هر زمان که تمایل داشت و به اندازه نیاز از موادغذایی تغذیه کند. البته این کار با اینکه مزایای زیادی دارد اما گاهی ممکن است منجر به پرخوری شود. در طبیعت پرندگان برای رفع این مشکل و هضم غذای خود از سنگ ریزه‌ها استفاده می‌کنند. اما برای پرنده‌ای که در قفس زندگی می‌کند دسترسی به این سنگ ریزه‌ها امکان‌پذیر نیست مگر اینکه شما آن را در اختیار پرنده خود قرار دهید.

برای کمک به هضم غذای سهره خود و دستگاه گوارش او می‌توانید کمی ماسه نرم، تمیز و ضدعفونی شده را در قفس او قرار دهید. برای ضدعفونی کردن ماسه و تمیز کردن آن از انگل‌ها می‌توانید آن را به همراه یک ظرف آب روی شعله گاز قرار دهید. سپس منتظر بمانید تا آب جوش بیاید و تبخیر شود. حال ماسه ای که در انتهای ظرف باقی مانده است یک ماسه تمیز و ضدعفونی شده است که می‌توانید آن را پس از سرد شدن در اختیار سهره خود قرار دهید.

در مصرف تخم مرغ آبپز زیاده روی نکنید

با اینکه تخم مرغ آبپز منبع خوبی برای تامین پروتئین در غذای پرندگان است اما بهتر است برای تغذیه سهره، بیش از اندازه از این ماده غذایی استفاده نکنید. به طور کلی می‌توانید در زمان جفتگیری سهره‌ها هفته‌ای ۲ تا ۳ مرتبه از تخم مرغ آبپز برای تقویت پرنده خود استفاده کنید. اما در سایر موارد بهتر است نهایتاً ماهی یکبار تخم مرغ را در غذای سهره خود مخلوط نمایید.

سهره‌ها را از طبیعت دور نکنید!

سهره‌ها به خوردن تخم آفتابگردان علاقه زیادی دارند. به همین خاطر در طبیعت، اغلب پیرامون مزارع آفتابگردان آشیانه می‌سازند. از این رو برای اینکه بتوانید حس در خانه بودن را در آنها ایجاد کنید، می‌توانید کمی دانه آفتابگردان را نیز در غذای سهره مخلوط نمایید.

در پایان فراموش نکنید که برای تغذیه سهره‌ها حتما از موادغذایی ارگانیک بهره بگیرید. همینطور توجه داشته باشید که از بادام و تخم آفتابگردان باید به صورت خام و غیر نمکی استفاده کنید. در زمان جوجه کشی نیز پلت‌ها و مکمل‌های غذایی را حتماً از فروشگاه‌های معتبر نظیر دانه مارکت، اولین فروشگاه آنلاین غلات ارگانیک در کشور تهیه نمایید و در اختیار پرنده خود قرار دهید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 56, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.