شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

نکات مهم برای خرید زعفران مرغوب

همیشه قبل از خرید هر محصولی باید اطلاعات کاملی داشته باشیم تا بتوانیم بهترین محصول را به بهترین قیمت خریداری کنیم .

 

در این مقاله ما قصد داریم اطلاعاتی را که برای خرید زعفران خوب و مرغوب نیاز دارید در اختیار شما بگذاریم.

 

زعفران به عنوان گران ترین ادویه جهان همیشه در بین ایرانیان محبوب بوده است.همچنین ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران جهان شناخته می شود.

 

متاسفانه  قیمت  بالا  و  محبوبیت  زیاد  این محصول  باعث شده  بعضی سودجویان وارد بازار زعفران شوند و با فروش زعفران  تقلبی  و  یا نامرغوب به جای زعفران اصل  ایرانی  برای  خود کار کاسبی راه بی اندازند.

 

به قدری میزان تقلب و کم فروش در زعفران زیاد شده است که به احتمال خیلی زیاد زعفرانی که شما به تازگی خریداری کرده اید کیفیت مطلوب نداشته و اونطور که انتظار داشته اید نبوده است چه بسا که حتی خود شما متوجه آن نشده اید

زعفران ممتاز نمای نزدیک

زعفران ممتاز زرپرون

۱.هر مثقال زعفران چند گرم است ؟

همیشه برای خرید زعفران باید مواظب کم فروشی باشید.

همیشه به یاد داشته باشید که یک مثقال زعفران معادل ۴.۶ گرم است .

خیلی از فروشندگان زعفران از این بی اطلاعی استفاده کرده و یک مثقال را کمتر حساب می کنند تا قیمت بهتری به مشتری ارائه دهند در حالی که از بی اطلاعی خریدار سود می برند

۲.گول زعفران ممتاز قائنات را نخورید

قائنات خراسان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های زعفران شناخته شده است .این موضوع باعث شده است که افراد سودجو با استفاده از نام “زعفران ممتاز قائنات” محصولات خود را به فروش می رسانند .

 

متاسفانه در اکثر موارد این محصولات تقلبی است.به صورتی که بسته بندی هایی با برند زعفران ممتاز قائنات در هر چاپ خانه ای موجود است و با قیمت خیلی کمی به متقاضیان عرضه می شود. هرکسی هر طور که می خواهد آن هارا به بازار عرضه می کند.متاسفانه مشتریان بی اطلاع نیز آن را به عنوان زعفران ممتاز خریداری می کنند.

 

۳. درجه بندی زعفران را بشناسید

یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید زعفران به آن توجه کرد درجه کیفی زعفران است.

 

زعفران از لحاظ کیفی به چهار درجه : “ممتاز” ,”درجه یک”,درجه دو ” و “درجه سه” تقسیم می شود، این درجه بندی با اندازه گیری فاکتور های متعددی در آزمایشگاه های مجهز مشخص می شود و بهترین نوع” زعفران ممتاز ” می باشد .

 

بسیاری از مردم با بی اطلاعی از این موضوع زعفران های بی کیفیت را به قیمت زعفران ممتاز خریداری می کنند

۴.انواع زعفران را بشناسید

زعفران ممتاز خاتمزعفران ممتاز زرپرون

شما برای خرید زعفران باید بدانید چه نوع زعفرانی می خواهید و کدام نوع آن برای شما به صرفه است

زعفران از لحاظ برش پرچم نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود

زعفران نگین:

زعفران نگین به زعفرانی گفته می شود که هنگام پاک کردن آن دقت و وقت بسیار زیادی صرف شده تا بتوانند قسمت انتهای پرچم که منتهی به کلاله سه شاخه است دقیقا از قسمت سه شاخه شدن برش دهند.

زعفران شبه نگین:

اگر در بسته بندی زعفران نگین دقت و زمان لازم به کار گرفته نشود و معیار های زعفران نگین به صورت اصولی رعایت نشود و برش ها یکسان نباشند به آن زعفران شبه نگین می گویند .

زعفران سرگل:

بهترین نوع کاربردی زعفران ,سرگل است .چرا که در این نوع بسته بندی قسمت های کلاله و خامه زعفران که قرمز رنگ بوده و بالاترین خلوص را دارند برش خورده و تمامی قسمت های زرد و سفید پرچم که ارزش کیفی ندارند از آن جدا می شود.

زعفران دخترپیچ:

در این بسته بندی در برش پرچم های زعفران قسمت زیاد تری از پرچم در بسته بندی می ماند و حدود سه تا چهار سانت پایین تر از کلاله برش میخورد .این نوع بسته بندی تقریبا منسوخ شده و زیاد کاربردی نیست چرا که حجم بسیار زیادی اشغال می کند و خلوص بسیار کمتری از زعفران دارد.

بهترین نوع زعفران برای مصرف زعفران سرگل است چرا که هیچگونه نا خالصی ندارد و از لحاظ قیمتی نیز مناسب تر است

۵.ارزانی همیشه خوب نیست

یکی از نکات مهم در خرید زعفران قیمت تمام شده آن برای مشتری است زعفران به دلیل سختی کاشت ,نگه داری و برداشت و همچنین آماده سازی محصولی کم یاب و گران قیمت است .

 

زمانی که زعفرانی با قیمتی ارزان تر خریداری می کنید نباید انتظار داشته باشید زعفرانی خوب و با کیفیت دریافت کنید .چه بسا زعفرانی تقلبی یا بی کیفیت را با حیله ارزان تر بودن به شما بفروشند که حتی ارزش قیمتی که می پردازید را ندارد.

 

به زبان دیگر بهتر است شما زعفرانی که برای مثال مثقالی ۷۰۰۰۰ تومان هست را به همین قیمت خریداری کنید تا زعفرانی که ده هزار تومان نمی ارزد و شما چهل هزار تومان می پردازید

۶.طعم و رنگ

زعفران طعم تلخی دارد و برای رنگ دهی زمان نیاز دارد .اگر زعفرانی خریداری کردید که تلخی نداشت و یا زمانی که در با آب مخلوط کردید سریعا رنگ داد زعفرانی تقلبی استو به احتمال زیاد زنگ مصنوعی دارد که به سرعت رنگ خودش را پس می دهد . زعفران اصل و با کیفیت برای رنگ پس دادن نیاز به زمان دارد

۷.بافت زعفران

خاتم 1 مثقال نمای نزدیک

زعفران سرگل زرپرون

زعفران خوب باید بافتی سالم داشته باشد و در عین ترد بودن خورد شده و شکسته نباشد.

همچنین مهم هست که زعفران شما الک شده باشد و پودر شده نباشد.

در غیر اینصورت زعفران شما به خوبی پاک نشده است .

همچنین باید بافت زعفران یک نواخت و یکسان باشد و رشته های زرد و سفید نداشته باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 4,78 از 5)
Loading...

۲ دیدگاه

» ارسال سوال و نظر شما «
  1. علی گفت:

    متاسفانه بیشتر زعفران خوب صادر میشه و به بازار داخلی نمیاد

    موافقم ۴
  2. فربد گفت:

    خیلی مفید و کاربردی بود ممنون

    موافقم ۲

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.