پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (۱۰)

 

عید ۱۴۰۲ به کجای ایران سفر کنیم ؟ (۱۰)

 

سفر، یکی از جذابترین و پرطرفدارترین رسوم و برنامه های ایام نوروز است که خانواده های ایرانی همواره به آن توجه ویژه دارند.

اما پیش از اقدام به یک مسافرت دل انگیز، انتخاب مکان سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. متاسفانه گاهی خانواده های ایران گزینه های تکراری و محدودی را برای مسافرت خود برمی گزینند و شاید به دلیل آشنا نبودن با مکان های دیدنی، حظ تجربه بسیاری از جاذبه های سیاحتی کشورمان را از دست می دهند و برای کشف مکان های جدید، خطر نمی کنند؛ از این رو سفر به مناطق سیاحتی کشورمان را به شما پیشنهاد می کنیم که کمتر دیده و شناخته شده اند.
دریاچه حوض‎سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران- قم قرار دارد. دریاچه حوض‎سلطان یا دریاچه شاهی، فروافتادگی نامتقارنی با ۳۳۰ کیلومترمربع وسعت، در ۳۵ کیلومتری شمال قم و در شمال باختری دریاچه نمک است.

عید کجای ایران بریم؟ (9)

در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است.

این دریاچه شامل دو چاله جدا از هم یکی به نام حوض‎سلطان و دیگری به نام حوض‎مره است که با آبراهه باریکی به هم وصل می‎شوند. در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

حوضه باختری (حوض‎سلطان) دارای بلندی ۸۰۶ متر از سطح دریا است که به طور معمول از روان‎آب‎های سطحی تغذیه می‎شود. حوضه خاوری (حوض‎مره)، افزون بر روان‎آب‎ها، از رودهایی مانند رودشور و قره‎چای نیز بهره می‎گیرد.


پارک جنگلی قلعه رودخان – شهر فومن

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

پارک جنگلی قلعه رودخان به مساحتی بالغ بر ۱۸۷۰ هکتار که قسمت اعظم آن کوهستانی و میان بند می باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر است و در جوار روستای قلعه رودخان در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد.

این پارک علاوه بر جاذبه های خاص طبیعی خود دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری همچون قلعه رودخان یا قلعه حسامی نیز هست. این قلعه از بزرگ ترین دژهای نظامی ایران و گیلان است و پیشینه آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری می رسد.


برج اخنگان – خراسان رضوی

برج یا میل اخنگان بنایی آجری است که در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شهر مشهد مجاور روستایی به همین نام در کناره جاده توس به پاژ (زادگاه فردوسی) قرار دارد. طرح معماری میل به دوره تیموری و قرن نهم هجری منتسب است.

عید کجای ایران بریم؟ (9)

این برج، مقبره‌ای به ارتفاع ۱۷ متر است که روی سکوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرار گرفته‌است و نمای خارجی آن علاوه بر دارا بودن شکل مدور با ۸ نیم ستون الحاقی تزئین شده‌است. بر راس بنا گنبدی از نوع مخروطی قرار گرفته که با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای در نوارهای افقی تزئین شده‌است.

بنا از آجر ساخته شده و با قطعات کاشی به شکل‌های مستطیل، چند ضلعی و ستاره چلیپا با نقوش برجسته و متنوع به رنگ لاجوردی و فیروزه‌ای تزئین شده است.


کرند غرب ـ بابایادگار

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

جاده‌های کوهستانی استان کرمانشاه با طبیعت متفاوتی که پیش روی گردشگران قرار می‌دهد از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران به شمار می‌آیند. یکی از بکرترین آنها خروجی بابایادگار از جاده کرند غرب به سرپل ذهاب است. دو طرف جاده جنگل‌های بلوط و تپه‌های سبز و زرد نگاهتان را مجذوب و سرگردان می‌کند و دیواره‌های سنگی عجیبی که گهگاه اطرافتان می‌بینید شکلی اسطوره‌ای به جاده می‌دهند. چسبیده به جاده بابایادگار آبشار گمنام، اما بی‌مانند ریجاب را هم می‌توانید ببینید که ارتفاع آن بیش از ۱۵۰ متر تخمین‌زده می‌شود.


آبشار اخلمد

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

ارتفاع: ۴۰ متر

آبشار اخلمد در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران و در شهرستان چناران قرار دارد. اخلمد که قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای میان کوه بینالود واقع شده است و در ابتدای دره، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورند و پس از طی مسیری، آبشار اول با ۲۳ متر ارتفاع دیده می شود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاع حدود ۴۰ متر واقع شده است.


آشنایی با قلعه سِب – سیستان و بلوچستان

قلعه سِب از جمله آثار دوره قاجاریه است و در شهرستان سراوان و روستای سِب واقع شده است. سِب به معنی محل چشمه ساران فراوان است.

در این قلعه تا سال ۱۳۴۴ خورشیدی طوایف بارکزایی و میرمرادزهی در آن ساکن بودند و سپس متروکه شد. قلعه سِب در دو طبقه ساخته شده بود و دیوار آن بیش از ۳۰ متر ارتفاع و حدود ۷ متر عرض دارد. قسمت شاه نشین با ارتفاع بیشتری، در بالای قلعه قرار گرفته و گفته می‌شود در حصار آن ۱۴ برج و در ارگ آن ۴ برج وجود داشته و در زمان جنگ از بین رفته است.

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

وجود درز انبساط در ساختمان اصلی قلعه و دسترسی به آب چاه در طبقه فوقانی و وجود لوله‌های سفالی هدایت‌کننده آب و مصالح به کار رفته در آن از قبیل خشت و کاه‌گل و چوب درخت خرما و درهای منبت‌کاری و شاه نشین از مشخصات ویژه این مجموعه است.

حصار قلعه سِب با سه متر ارتفاع ۴۸ متر در ۷۴ متر مربع به شکل مستطیل دور تا دور قلعه را فراگرفته است. ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرقی آن امکان پذیر است.

قلعه سِب در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگریدر فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


پارک جنگلی پردیسان – تهران

بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است. این بوستان در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

عید کجای ایران بریم؟ (9)

این بوستان که در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.


غار درونه  -روستای درونه

غار درونه مربوط به سده ۶ تا ۸ هجری قمری است و در شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه، ۱۴ کیلومتری غرب روستای درونه واقع شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

غار درونه در رشته کوه‌های غرب درونه و روستای کلاته برق علیا بر میانه کوهی در مقابل کوهی نارنجی رنگ واقع شده‌است. دهانه غار در دامنه کوه و در ارتفاع حدود صد متری قرار گرفته‌است، عرض دهانه غار حدود ۲ متر و ارتفاع آن ۱۱۰ سانتی متر است. پس از دهانه غار فضایی است دایره‌ای شکل به قطر حدود ۲ متر پس از این فضای دایره‌‍ای شکل تونل اصلی غار است که در مقابل دهانه غار قرار گرفته‌است. طول تونل اصلی ۱۰ متر می‌باشد، در طرفین این تونل ۲ تونل فرعی نیز وجود دارد که هر سه این‌ها به فضای اصلی غار منتهی می‌شوند. تونل‌های فرعی به دلیل انحناهای موجود در مسیر طولانی‌تر از تونل وسط می‌باشند. مکان اصلی غار فضایی است دایره‌ای شکل که در وسط آن چشمه آبی وجود دارد. در قسمت انتهایی این فضا، یعنی مقابل تونل ورودی، بنای سنگی وجود داشته‌است که در حال حاضر تخریب شده‌است و سنگ‌های آن و قسمتی از دیواره بنا مشخص می‌باشد. طبق گفته اهالی بنای مذکور به صورت ۳ طبقه بوده‌است. در داخل غار تزیینات آهکی طبیعی مشاهده می‌شود که زیبایی خاصی را در این فضا به‌وجود آورده‌است. در داخل این غار قطعات ظروف سفالین مربوط به قرون ۶ تا ۸ هجری قمری مشاهده می‌شود. این سفال‌ها شامل سفال‌های لعاب‌دار با لعاب سبز، آبی و فیروزه‌ای و با نقوش آبی و مشکی زیر لعاب‌ها می‌باشد.


مازندران، دروازه بهشت

استان مازنداران با دیدنی‌های بسیار یکی از مکان‌هایی است که در هر تعطیلات مردم را به سوی خود جذب می‌کند. در این مطلب تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان را نام برده ایم.

سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

۱-   جواهرده منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است. این منطقه از سه جهت در محاصره کوه قرار دارد.

۲-    کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر با ۶۰۰ متر مربع زیربنا در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع واقع شده است. در محوطه بیرونی کاخ تا دریا باغ بزرگی از گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل‌های زینتی احداث شده است.

۳-    ییلاق یا دره سه هزار منطقه‌ای بکر با چشم اندازهای بدیع و آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه‌ها هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

۴-    موزه حیات وحش خشکه‌داران با مساحتی بالغ بر ۲۶۰ هکتار دارای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و تنها جنگل جلگه‌ای و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران بشمار می‌رود.

۵-    دریاچه کوهستانی ولشت از جمله دیدنی‌ترین میراث طبیعی ایران است که هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی و ماهیگیری را به سوی خود جلب می‌کند.

۶-    نمک ‌آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی است که دارای خط تله ‌کابینی به نام تله ‌کابین نمک ‌آبرود است. این تله کابین در مدت ۱۲ دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه‌ای به ارتفاع ۹۷۰ متری قله کوهستان مدوبن منتقل می‌کند.

۷-    پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شمال ایران است. ساحل زیبای دریا، تنوع پوشش گیاهی، وجود امکانات رفاهی و جاده‌های جنگلی، این پارک را به مرکز مهم جذب مسافر در استان مازندران تبدیل کرده است.

۸-    روستای کندلوس در دره‌های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، در میان کوه‌ها پنهان شده است. کندلوس که از آن با عنوان “میخساز” نیز یاد می‌شود، در دامنه‌های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران قرار دارد.

۹-    تالاب گز با وسعتی بیش از ۵۰ هکتار در جنوب غربی خلیج میانکاله قرار گرفته است و قسمتی از این خلیج به حساب می‌آید. درختان گز و پوشش گیاهی مردابی، آن را در زمره تالا‌ب‌های کم نظیر جهان قرار داده و به ثبت بین‌المللی نیز رسیده است.

۱۰-    خانه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر که آرامگاه وی نیز در آنجاست با ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده است. موزه نیما در این خانه با مساحتی در حدود ۷۰۰ متر مربع افتتاح شده است.

۱۱-    آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است و جزو یکی از آثار طبیعی ملی کشور در فهرست آثار ملی محسوب می‌شود. این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز و در ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار گرفته است.

۱۲-    دریاچه خضر نبی در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن کم‌تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین است.

۱۳-    چشمه باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست واقع در استان مازندران است. چشمه‌های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه هستند.

۱۴-    دشت لار و دریاچه زیبای آن در فاصله ۷۰ کیلومتری جاده‌ی هراز قرار دارد. این دشت بزرگترین دره ایران است و به همین خاطر دشت خوانده می‌شود. چشمه‌های بسیار، لار را به سرزمین هزار چشمه، و آب و هوای متغیر آن را به لار دیوانه مشهور کرده است.

۱۵-    شهر رامسر در انتهای غربی استان مازندران در دامنه جنگل البرز و سواحل دریای خزر قرار دارد. این شهر از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های توریسی در ایران است.

۱۶-    برج لاجیم که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، در خارج با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده است که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی این بنای آجری در سمت شرق است و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق‌نما تزئین شده است.

۱۷-    تالاب عباس آباد یکی از بخش‌های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس آباد است که وسعت آن حدود ۱۰ هکتار و عمق آن نزدیک به ۱۰ متر است.این تالاب عباس آباد در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است.

۱۸-    کاخ صفی آباد در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل با ابعاد ۲۵ در۲۵ متر در دو طبقه ساخته شده است. شاه عباس اول، به دلیل علاقه‌ای که به فرزندش شاه صفی داشت این بنا را کاخ صفی‌آباد نام‌گذاری کرد.

۱۹-    آبشار یخی با ارتفاع ۱۲ متر در ارتفاعات جبهه جنوبی کوه دماوند در استان مازندران قرار دارد. به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است.علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است که در گرمای ‌تابستان، باریکه آبی را به وجود می‌آورد و از کنار آبشار یخی عبور می‌کند‌.

۲۰-.    قله «امام‌زاده عباسعلی» در منطقه خطیرکوه یا همان کوه لاکمر در جاده فیروزکوه در شهرستان سوادکوه واقع شده است. این قلعه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به کوهپیمایی در ایران است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...