پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

نماز شب آخر رمضان + اعمال آخرین شب ماه مبارک رمضان 

نماز شب آخر رمضان

ماه میهمانی خدا هم با تمام برکاتی که داشت به پایان رسید و تنها حسرت را برای ما به یادگار گذاشت حتی اگر خیلی‌ها از این ماه فیض برده باشند غم بزرگی آن‌ها را فرا خواهد گرفت انس با ماه رمضان و قرآن، روزه داری، شب زنده داری‌ها و کار‌های خیری که هزار برابر ماه دیگر دارای فضلیت و ثواب است و در‌های بهشت به روی همه گشوده شد؛ در ماه رمضان زمین و آسمان، عرش و کائنات و بهشت با هم پیوند خورده بودند افسوس که این خان بزرگ الهی به پایان رسید.

آخرین شب از ماه مبارک رمضان است و درهای رحمت الهی به روی من و شما هنوز باز است. بیایید این شب را با انجام اعمالش به نحو احسن به پایان برسانیم. این شب نیز مانند برخی دیگر از شب‌های ماه مبارک رمضان، دارای اعمالی است که در ادامه می‌آید:

اعمال آخرین شب ماه رمضان

  • غسل کردن
  • زیارت امام حسین (ع)
  • خواندن سوره‌های «انعام»، «کهف» و «یس»
  • گفتن ۱۰۰ مرتبه ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ»

ـ خواندن این دعا که شیخ کلینی از امام صادق (ع) روایت کرده است:

«اللّٰهُمَّ هٰذا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَأَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِى هٰذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ وَلَکَ قِبَلِى تَبِعَهٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِى بِهِ یَوْمَ أَلْقاکَ».

ـ این دعا را بخواند:

«یَا مُدَبِّرَ الأُمُورِ، یَا باعِثَ مَنْ فِی القُبُورِ، یَا مُجْرِیَ البُحُورِ، یَا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بِی کَذا وَکَذا» (به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بخواه و بگو):  اللَّیْلَه اللَّیْلَهَ.

دست‌های خود را در وقت خواندن «مُدَبِّر الاُمُور» تا آخر به سوی آسمان بردار و این دعا را در حال رکوع و سجود و ایستاده و نشسته بخوان و آن را تکرار کن.

خواندن دعای وداع با ماه رمضان:

سید بن طاووس از امام صادق (ع) روایت کرده است که هر که در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید:

«اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ من صِیامِی لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَأَعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجْرُ هٰذِهِ اللَّیْلَهِ إِلّا وَقَدْ غَفَرْتَ لِی».

نحوه خواندن نماز شب آخر رمضان

خواندن این نماز: سید بن طاووس و کفعمی از حضرت رسول (ص) روایت کرده‌اند که فرمود: هر که در شب آخر ماه رمضان ۱۰ رکعت نماز به صورت ۲ رکعتی بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک بار و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» را ۱۰ بار و در هر یک از رکوع و سجود ۱۰ بگوید: «سُبْحانَ اللّٰهِ وَالحَمْدُ للّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ».

هنگامی‌که از ۱۰ رکعت فراغت یافت، ۱۰۰۰ بار استغفار کند و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگوید: «یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ، یَا ذَا الجَلالِ وَالإِکرامِ، یَا رَحْمانَ الدُّنیا وَالآخِرَهِ وَرَحِیمَهُما، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، یَا إِلٰهَ الأَوَّلِینَ وَالآخِرِینَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَصِیامَنا وَقِیامَنا». سوگند به کسی که مرا به‌ راستی به پیامبری مبعوث کرد که جبرئیل مرا از اسرافیل خبر داد و اسرافیل از پروردگار خود که سر از سجده برنداشته، خداوند او را بیامرزد و ماه رمضان را از او قبول کند و از گناهان او می‌گذرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 16, میانگین امتیاز: 3,88 از 5)
Loading...