جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

معنای گروه های سنی کتاب های کودک الف ب ج د ه چیست؟

گروه سنی کتاب های کودک

آیا در هنگام خرید کتاب برای کودک خود، به گروه سنی درج شده روی آن توجه کرده اید؟ گروه سنی کتاب های کودک به ۵ قسمت تقسیم می شوند. این تقسیم بندی براساس نوع مطلب، حجم کتاب، تصاویر موجود در کتاب و غیره، تحت نظارت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان عرضه میشوند. گروه های سنی معرفی شده از سوی سازمان پرورش فکری عبارتند از گروه های الف، ب، ج، د، ه. درج گروه سنی کتاب های کودک(الف، ب، ج، د، ه) باعث میشود تا والدین کودک از مناسب بودن یا نبودن کتاب(با توجه به سن کودک خود) با خبر شوند. شما میتوانید با بررسی رده سنی چاپ شده بر روی کتاب و تطبیق آن با سن کودک خود، کتاب مناسب را تهیه کنید. رده سنی کتاب باید با سن کودک همخوانی داشته باشد. چرا که کودک در سنین مختلف، الگو های خاصی را پذیرش میکند. برای مثال کودک در سن ۹ تا ۱۱ سالگی به درک مفاهیم انتزاعی میپردازد. حال اگر با انتخاب کتابی که بر روی مسئله ای غیر از مفاهیم انتزاعی تاکید داشته باشد؛ باعث میشود فرزند شما در مسائل انتزاعی به مشکل بخورد. به همین دلیل دانستن گروه سنی کتاب های کودک بسیار حائز اهمیت است. در پایین به بررسی انواع مختلف رده های سنی میپردازیم.

داشتن اطلاعات درباره گروه سنی کتاب های کودک، تاثیرگذار در روند تکامل فرزند شما

  1. گروه سنی الف: این گروه سنی مختص کودکان کوچکتر از ۷ سال(از نوزادی تا ۶ سالگی) است. این دوره به دو قسمت بعد از فراگیری قدرت تکلم و قبل از آن تقسیم میشود. در دوره اول(کسب مهارت تکلم)، درک مسائل ساده برای آنها سخت است. تصاویر و نقاشی های موجود در کتاب ها میتواند آنها را بشدت جذب کنند. پس از رسیدن به سن ۴ سالگی، اگرچه کودک میتواند مسائل ساده را درک کند اما همچنان با تصاویر خوی بیشتری میگیرد. شما عزیزان می توانید بهترین کتاب های کودک ۱ تا ۳ سال و همچنین بهترین کتاب های کودک ۳ تا ۷ سال را از فروشگاه اینترنتی کتابکده کودک تهیه نمایید. البته تمامی کتاب های ۰ تا ۱ سال، ۷ تا ۱۲ سال و… در این فروشگاه نیز موجود می باشد.
  2. گروه سنی ب: این گروه سنی مختص ۶ تا ۸ سالگی است. در این زمان کودک میتواند مسائل ساده را تجزیه و تحلیل کند. همچنین روابط انسان ها و مسائل اجتماعی ساده را می فهمند. قدرت یادگیری و حافظه کودکان در این سن بسیار قوی و مطلوب است. یادگیری زبان نوشتاری باعث میشود تا کودک به دنیای جدید وارد شود. به دلیل قوی بودن حافظه و یادگیری کودک، باید در تقسیم بندی گروه سنی کتاب های کودک و نوجوان بسیار اهتمام ورزید تا مبادا انتخاب اشتباه منجر به ایجاد نقطه ضعف در کودک شما بشود.
  3. گروه سنی ج: این گروه سنی برای سال های آخر دبستان(۹ تا ۱۱ سالگی) مناسب است. در این سن کودک به مسائل انتزاعی واقف میشود و مسائلی مانند صلح، بخشش، عشق و دوست داشتن را بهتر درک میکند. داستان های کوتاه باعث میشود تا این خصلت ها تحریک و تکامل یافته تر شوند. انتخاب کتاب هایی که کودک را درگیر روابط اجتماعی کند؛ بسیار مفید است.
  4. گروه سنی د: این دوره شامل سنین ۱۰ تا ۱۱ سالگی میشود. دوره اول نوجوانی کودک همواره پر از تغییرات جسمی و روحی است. از این بابت دوره بسیار حساس و مهمی تلقی میشود. خواندن داستان هایی که قهرمان داستان، نوجوان است باعث میشود تا نوجوان شما عادت و رفتار های خوب آن را الگو برداری کند. ویژگی هایی مانند شجاع بودن، کنجکاو بودن شخصیت داستان به کودک یاد میدهد تا برای یافتن سوالات بیشمار خود به تکاپو بیفتد و برای انجام کار ها شجاعت لازم را داشته باشد.
  5. گروه سنی ه: این دسته شامل سنین ۱۱ تا ۱۶ سال میشود و به دوره دوم نوجوانی اشاره میکند. گروه سنی کتاب های کودک در این سال ها بسیار مهم و ضروری هستند و باید به خوبی رعایت شوند. سال هایی که نوجوان در مقطع دبیرستان خود مشغول تحصیل و یادگیری علم است. در این سنین علاوه بر تغییراتی که در جسم و روح او اتفاق می افتد، دچار تنش هایی مانند یافتن شخصیت مورد نظر خود نیز میشود. معرفی الگویی مناسب میتواند مسیر زندگی او را برای رسیدن به هدف، بسیار هموار و دست یافتنی تر بکند. در این دوره نوجوان آماده پذیرش مفاهیمی مانند ظلم، عدالت و غیره است. همچنین داستان های تاریخی آموزنده مانند شاهنامه نیز میتواند بسیاری از مفاهیم را در قالبی مناسب به نوجوان تفهیم کند. علاوه بر بلوغ فکری، نوجوانان در این سن به بلوغ جسمی نیز می رسند. این برهه از زندگی بسیار چالش برانگیز است که میتوان با دادن اطلاعات مفیدی به آنها کمک کرد تا خود را پیدا کنند. همچنین خوانش زندگی نامه افراد موفق، پیکار های تاریخی و غیره میتواند بسیار برای آنها مثمر ثمر باشد. اگر از جنبه دیگر بخواهیم نگاه کنیم، وقت گذاشتن برای مطالعه در این زمان باعث میشود تا نوجوان مشغول سرگرمی های سالم باشد و در کنار سرگرمی، اطلاعات بسیار مفیدی هم بدست بیاورد.

کتاب ها باید متناسب با سن کودکان باشند

با توجه به تغییرات بوجود آمده و همچنین تکامل کودکان نسل جدید، باعث شده است تا گروه سنی کتاب های کودک تغییرات زیادی بکنند. همچنین تغییر در سیستم رده بندی گذشته باعث شده است تا کتاب های جدید با کودکان امروزی بسیار مطابقت داشته باشند. این بروزرسانی باعث میشود تا به اطلاعات عمومی، ضریب هوشی و اطلاعات اجتماعی و فرهنگی کودکان امروزی پاسخ جامعی داده شود و حس کنجکاوی آنها به صورت مناسب ارضا شود. اما وجود شرایط مختلف برای کودکان، باعث شده است تا این درجه بندی سنین به صورت مطلق درست نباشد.

کلام آخر

اطلاعاتی راجع به گروه سنی کتاب های کودک دریافت کردید. اما به یاد داشته باشید که این شرایط و رده بندی ها میتواند برای کودک شما تغییر کند و یا حتی جا به جا شوند. علاوه بر سن کودک، موارد دیگری نیز در این رده بندی تاثیر دارند. والدین باید با شناختی که از شرایط خود و همچنین کودک خود دارند، به خرید کتاب کودک مناسب بپردازند. بدین ترتیب میتوانید توانایی های کودک خود را شکوفا کنید. برای مثال زندگی در شهر های پیشرفته تر در مقایسه با شهر های حاشیه کشور می تواند این رده بندی را تا حدودی نقض کند.

در آخر امیدواریم این مقاله که توسط فروشگاه اینترنتی کتابکده کودک گردآوری شده است، برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 214, میانگین امتیاز: 4,47 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.