جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

خانم ها علائم انواع سرطان سینه را بیشتر بشناسید !

 در حال حاضر سرطان جزو شایع ترین بیماری هاست و سالانه افراد زیادی جانشان را بر اثر سرطان از دست میدهند. سرطان نام مجموعه ای از بیماری هاست که در همه ی انواع آن سلول های بعضی مناطق بدن به طور غیر قابل کنترلی تقسیم شده و حتی به بافت های اطراف نفوذ میکنند. در حالت طبیعی سلول های بدن رشد کرده و تقسیم می شوند. با مردن سلول های پیر سلول های جوان جایگزین آنها می شوند. روند تقسیم سلولی تا آخر عمر در بدن ادامه دارد. اما هنگام سرطان، رشد و تقسیم سلول ها غیر طبیعی شده و تقسیم سلولی بدون توقف ادامه می یابد و موجب ایجاد تومور می شود.

طی سرطان سینه روند تقسیم سلولی در سلول های پستان مختل شده و سلول های پستان بدون توقف و بیش از حد لازم تقسیم می شوند. از آنجایی سرطان از جمله بیماری هایی محسوب می شود که اگر در ابتدا تشخیص داده نشود قادر است تمامی سلول های بیمار را درگیر کند، در این مقاله درباره ی انواع سرطان سینه و علائم آن صحبت خواهیم نمود.

انواع سرطان سینه

پستان از سه بخش لوبول ها، جراها و بافت همبند تشکیل شده است. لوبول ها در حقیقت همان غددی هستند که شیر تولید میکنند. مجراها نیز لوله هایی هستند که موجب انتقال شیر از لوبول به نوک پستان می شوند. بافت همبند هم بافت چربی است که پستان را دربر میگیرد.

سرطان سینه

انواع سرطان سینه با توجه به آنکه از چه قسمت سینه آغاز می شود، متفاوت است. رایج ترین انواع سرطان سینه عبارت است از:

کارسینوم داکتال درجا

این نوع سرطان سینه در پوشش مجاری شیر رخ میدهد و درون بافت پستان گسترش نمی یابد. البته این نوع سرطان سینه اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به درون سایر بخش های پستان نفوذ کند و به سرطان پستان تهاجمی تبدیل گردد. کارسینوم داکتال درجا جزو متداول ترین انواع سرطان سینه ی غیر تهاجمی محسوب می شود و بر حسب شکل تومور به چند دسته تقسیم می شود. میکرو پاپیلاری، پاپیلری، جامد، کربروفورم و کمدو رایج ترین انواع سرطان سینه کارسینوم داکتال هستند.

کارسینوم داکتال تهاجمی

این نوع سرطان از مجاری شیر آغاز شده و به تدریج به بافت چربی پستان نفوذ میکند. این نوع سرطان سینه با جراحی درمان می گردد. بسته به محل و اندازه ی تومور نوع جراحی متفاوت خواهد بود.

کارسینوم داکتال مدولاری، کارسینوم داکتال موسینوس، کارسینوم داکتال پاپیلاری و کارسینوم داکتال توبولار رایج ترین انواع کارسینوم داکتال تهاجمی محسوب می شوند.

کارسینوم لوبولار

این نوع سرطان سینه در لوبول ها رخ میدهد. کارسینوم لوبولار درجا و کارسینوم لوبولار تهاجمی انواع کارسینوم لوبولار هستند.

علائم انواع سرطان پستان

توده یا برجستگی در بافت پستان از رایج ترین علائم سرطان سینه می باشد. اما به هر حال بایستی بسیار مراقب بود و در صورت وجود علائم زیر حتما به متخصص زنان مراجعه نمایند.

علائم هشدار دهنده ی اولیه سرطان سینه

تغییرات پوستی ( اگر پستان دچار تورم، قرمزی و هر نوع تفاوت ظاهری محسوسی شد، بهتر است جدی گرفته شود. )

  • افزایش اندازه ی سینه
  • تغییر شکل و فرم سینه
  • تغییر ظاهری در نوک یک یا دو سینه
  • بروز ترشحات غیر شیری از پستان
  • احساس درد در هر قسمت سینه
  • بروز گره یا توده درون سینه یا حتی بر سطح آن

علائم اختصاصی سرطان سینه

  • بروز خارش و التهاب در پستان
  • افزایش ناگهانی اندازه ی سینه در مدت زمان کوتاه
  • سفت، حساس و برافروخته شدن ناگهانی سینه
  • پوسته پوسته شدن نوک سینه
  • افزایش ضخامت سینه
  • بروز منافذ زیاد در پوست سینه ( پوست پرتقالی )
  • انقباض و چرخش نوک سینه به سوی داخل سینه
  • تورم غدد لنفاوی زیربغل و یا ایجاد توده در آن

علائم کارسینوم مجرایی

کارسینوم مجرایی غیر تهاجمی اغلب بدون علامت است. افراد مبتلا به کارسینوم مجرایی به ندرت ممکن است توده یا ترشحاتی مشاهده کنند. زیرا کارسینوم مجرایی غیرتهاجمی اغلب با ماموگرافی قابل تشخیص می باشد.

علائم کارسینوم لوبولی

کارسینوم لوبولی غیر تهاجمی بدون علامت بوده و با ماموگرافی نیز قابل تشخیص نیست. کارسینوم لوبولی به دنبال بیوپسی پستان قابل تشخیص است. پستان فرد مبتلا به کارسینوم لوبولی غیر تهاجمی زیر میکروسکوپ حالتی غیر نرمال دارد.

علائم سرطان التهابی

این نوع سرطان نیز به ندرت موجب ایجاد توده می گردد و احتمال دارد در ماموگرافی نیز تشخیص داده نشود. سرطان التهابی سینه علائم زیر را دارد: قرمزی، تورم، خارش، ظاهر ناهموار و یا منفذ دار در سینه، احساس سنگینی یا سوزش و درد در سینه، تفاوت سایز دو سینه، چرخش نوک سینه، بروز گره در غدد لنفاوی.

علائم سرطان متاستاتیک

در متاستاز سرطان سینه، منبع سرطان بافت سینه می باشد اما سلول های سرطانی به دیگر قسمت ها نیز نفوذ می کنند. سرطان سینه متاستاتیک علائم زیر را دارد:

درد، ترشحات غیر طبیعی از نوک سینه، بروز توده در سینه و زیربغل.

در صورتی که سرطان سینه ی متاستاتیک به استخوان نفوذ کند ممکن است علائمی مثل درد یا شکستگی در استخوان، افزایش میزان کلسیم و کاهش هوشیاری داشته باشد.

در صورت نفوذ سرطان به ریه علائمی مثل تنگی نفس، دشواری در تنفس، درد در قفسه ی سینه و خستگی شدید مشاهده خواهد شد.

در صورت نفوذ سرطان به سلول های کبد، علائمی نظیر حالت تهوع، افزایش پهنای شک، تورم در دست و پا مشاهده خواهد شد.

در صورت نفوذ سرطان به مغز یا نخاع حالاتی مثل درد، پریشانی، سردرد، اختلال در بینایی و حتی مشکلات گفتاری و حرکتی بروز خواهد کرد.

سخن پایانی

طبق بررسی ها سرطان سینه تنها مختص خانم ها نمی باشد و آقایان نیز با آن مواجه می شوند. به طوری که طبق آمار هر سال حدود ۲۵۰ هزار مرد به سرطان سینه مبتلا می شوند. از آنجایی که سرطان سینه درمان قطعی دارد، در صورت تشخیص به موقع می توان از پیشرفت آن جلوگیری نمود. در صورتی که سرطان سینه به موقع تشخیص داده شود دیگر نیازی به شیمی درمانی و درمان های سخت نیست. از این رو بهتر است به طور ماهانه سینه ها را بررسی کرده و در صورت بروز علائمی مثل تورم، قرمزی، درد، خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن، ایجاد ناهمواری در سطح سینه، ایجاد گره یا توده در سینه و زیربغل سریعا به بهترین متخصص سینه مراجعه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه جراحی زیبایی پستان مانند جراحی پروتز سینه و … می توانید به وب سایت دکتر اعظم صلاتی فوق تخصص جراحی پستان، سرطان و زیبایی مراجعه کنید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.