پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

صفر تا صد نکات مربوط به ارز دیجیتال

حتما شما هم تا کنون نام ارز دیجیتال را از اطرافیانتان شنیده‌اید. با پیشرفت علم و تکنولوژی، پول و ثروت هم به روز شده و تغییر قیافه می‌دهند. ارزهای رمز نگاری شده یا همان ارزهای دیجیتال یکی از قوی‌ترین تکنولوژی‌های موجود در حال حاضر هستند. ارز مجازی نوع جدید پول است و بازار بسیار گسترده‌ای دارد. با ما همراه باشید تا در مورد بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتو کارنسی صحبت کنیم.

پول از گذشته تا کنون

در ابتدا انسان برای رفع نیاز روش مبادله کالا به کالا را در پیش گرفته بود. پس از مدتی فلزات را کشف کرد و با آن‌ها سکه ساخت. از آن به بعد تبادلات توسط سکه‌ها صورت می‌گرفت. سکه‌های فلزی حمل و نقل آسانی نداشتند چون سنگین بودند و تعداد زیادی برای معاملات بزرگ باید منتقل می‌شد. همینطور خطر راهزنان و دزدی هم برای سکه‌ها بسیار زیاد بود. احتمال گم شدن نیز برای سکه ها نیز وجود داشت.

بنابراین پس از اختراع کاغذ، رسیدهای کاغذی و پول اختراع شد. پول‌ها با پشتوانه هر کشوری چاپ می‌شد و پول هر کشور ارزش مطابق همان کشور را داشت مانند دلار، ریال، یورو و…. با پیشرفت علم، پول الکترونیکی و غیرقابل لمس شد. امروزه اکثر افراد کارت عابر بانک مخصوص خود را دارند که با اپلیکیشن‌های مختلف در هر زمان و مکانی که بخواهند، تنها با یک گوشی موبایل تبادلات خود را انجام می‌دهند. پس از تمامی این تغییر شکل‌های مالی، اکنون پول شکل مدرن‌تر و پیشرفته‌تری به خود گرفته که به آن ارز دیجیتال می‌گویند. رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند که آن‌ها را در سراسر جهان پر طرفدار کرده است.

ویژگی های رمز ارزها

ارزهای دیجیتال، پول‌های دیجیتالی و بین‌المللی هستند که از طریق فرآیند رمز نگاری شده به راحتی قابل انتقال به سرتاسر جهان با کارمزد بسیار کمی هستند. در فضای ارز مجازی شما بدون محدودیت می‌توانید نقل و انتقالات خود را روی بستر بسیار امن بلاکچین انجام دهید بدون اینکه هیچگونه کنترل یا نظارتی از سوی ارگان‌ها داشته باشید. به این ویژگی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال غیر متمرکز می‌گویند. غیرمتمرکز بودن این فضا یعنی اطلاعات تراکنش‌ها در دسترس و تحت کنترل هیچ سازمان، ارگان یا کشوری نیست.

بلاکچین

ویژگی بعدی ارزهای رمز نگاری این است که در بستر قدرتمند و امن بلاکچین فعال هستند. بلاکچین به معنی زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. در دنیا هر چیز ارزشمندی نگهبانی دارد، نگهبان ارزهای دیجیتال بلاکچین‌های آن‌هاست. اولین بلاک در هر ارز دیجیتال را بلاک جنسیس می‌گویند. بلاکچین غیر قابل هک شدن است. زیرا هر بلاک اطلاعات بلاک قبلی خود را دارد و یک هکر برای هک کردن یک بلاک باید تمامی بلاک‌های قبلی آن ارز را هک کند که زمان بسیار کمی برای این کار دارد. در ضمن پیدا کردن اولین بلاک کار غیرممکنی است. بنابراین یکی از امن‌ترین فضاهای موجود بلاکچین می‌باشد.

انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای رمزنگاری شده به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. دسته اول بیت کوین و دسته دوم هر ارزی به جز بیت کوین را آلت کوین می‌گویند. آلت کوین‌ها نیز به دو دسته کوین و توکن تقسیم بندی می‌شوند. کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بلاکچین مخصوص خودشان را دارند مانند اتریوم. در ضمن بیت کوین هم بلاکچین خودش را دارد و کوین محسوب می‌شود. توکن‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که روی بستر بلاکچین‌های دیگر فعال هستند.

در فضای ارز دیجیتال دو نوع ارز دیگر نیز داریم. استیبل کوین و شت کوین. استیبل کوین یعنی ارزهای دیجیتال ثابت که قیمت آنها تغییر نمی‌کند مانند ارز دیجیتال تتر یا دلار دیجیتال که همیشه ۱ دلار و چند سنت است.

ارزها قبلا از اینکه پا به عرصه بگذارند باید برنامه و اهداف خود را روی سفیدنامه یا وایت پیپر به مردم ارائه بدهند. ارزهایی که بدون برنامه و پروژه وارد عرصه می‌شوند شت کوین نامیده می‌شوند که نسبت به سایر ارزها ریسک بالاتری دارند.

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال

در سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را خلق کرد. امروزه بیت کوین را پادشاه ارز دیجیتال می‌نامند چرا که اولین رمز ارزی بود که توانست شهرت و ارزش بالایی پیدا کند. این ارز مجازی در حال حاضر با ارزش‌ترین رمز ارز موجود جهان است و با هدف تغییر نظام بانکداری سراسر دنیا پا به بازار گذاشت. بیت کوین جاده‌ی شهرت و ارزش را برای سایر ارزها هموارتر کرد. مسیری که بیت کوین طی کرد را بقیه ارزها در مدت زمان کوتاه‌تری طی کردند با این تفاوت که هیچگاه به پای این ارز دیجیتال قدرتمند نمی‌رسند اما سرعت رشد آن‌ها بسیار بیشتر از بیت کوین است.

در تمام دنیا تعداد کل واحد‌های بیت کوین‌ فقط ۲۱ میلیون می‌باشد که تا کنون حدود ۱۸ میلیون واحد آن استخراج شده است. با توجه به برنامه‌های این ارز، تا سال ۲۱۴۰ استخراج تمامی بیت کوین‌ها طول می‌کشد.

قیمت ارزهای دیجیتال را چه کسی مشخص می کند؟

قیمت‌گذاری در ارزهای دیجیتال فقط توسط مردم انجام می‌شود. وقتی تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر باشد قیمت ارز دیجیتال مورد نظر بالا رفته و زمانی که فروشندگان از خریداران بیشتر باشند و طرفداران ارز کم شود قیمت آن نیز پایین می‌آید. به عبارتی نوسان قیمت بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

به عنوان مثال چندین سال قبل فردی ۲ هزار واحد بیت کوین برای خرید ۲ عدد پیتزا می‌دهد بدون اینکه اطلاعاتی درمورد اینده ارز و ارزش افزوده آن داشته باشد. امروزه آن پیتزاها به عنوان گران‌ترین پیتزاهای جهان شناخته می‌شوند. در حال حاضر بیت کوین قیمت ۶۰ هزار دلار را نیز لمس کرده است. این داستان نشاندهنده رشد ارزهای دیجیتال در سرتاسر جهان می‌باشد.

توصیه برای شروع

ارزهای مجازی را باید توسط صرافی خرید و فروش کنید و داخل کیف پول‌های دیجیتال یا ولت نگهداری کنید. برای انتخاب و استفاده‌ی هر کدام از از این‌ها دقت کافی داشته باشید. ترجیحا در هر دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز احراز هویت کنید. در نگهداری کیف پول خود دقت داشته باشید. زیرا فضا دیجیتالی و غیر متمرکز است و این باعث می‌شود غیرقابل پیگیری باشد و کمی بی‌دقتی موجب شود سرمایه‌ی شما در این فضا گم شود.

بازار رمز ارزها بسیار پرسود و همانقدر هم پر ریسک است. بنابراین با مقدار پولی شروع کنید که تحمل از دست دادن آن را دارید. در سبد ارزهای خود به صورت متنوع ارز بخرید و تمام سرمایه‌تان را برای یک ارز نگذارید. درمورد بازار کریپتو کارنسی تحقیق کنید و از مشاوران کمک بگیرید. حواستان به سرمایه‌گذاری‌تان باشد و سود و زیان خود را تحلیل کنید. در نهایت قدرت ریسک پذیری خود را بالا ببرید و توجه کنید بزرگترین ریسک در زندگی، ریسک نکردن است.

امیدواریم توضیحات کلی ما در این مقاله قدم مثبتی برای رشد و افزایش آگاهی شما در ارز دیجیتال باشد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.