جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

شرایط کسر خدمت و معافیت سربازی در سال ۱۴۰۲

معافیت سربازان دارای ۳ فرزند و بیشتر

معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح: برابر موافقت مقام معظم رهبری کلیه مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت که دارای ۴ فرزند و بالاتر هستند و همچنین مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت، با حداقل ۴۰ سال سن تمام، که دارای ۳ فرزند می باشند از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌گردند.

صدور کارت معافیت برای مشمولان غایب و غیر غایب واجد شرایط این مصوبه، پس از طی آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی بسیج امکان‌پذیر خواهد بود.

مدت کسر خدمت کارکنان وظیفه در حین خدمت که قبلاً به ازای هر فرزند ۳ ماه بوده است به ترتیب برای فرزند اول ۳ ماه، فرزند دوم ۴ ماه و برای فرزند سوم به ۵ ماه افزایش یافته است.

سربازی

امکان استفاده سربازان غایب حین خدمت از کسر خدمت ایثارگری والدین

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا از امکان بهره مندی کارکنان وظیفه غایب حین خدمت از کسر خدمت ایثارگری والدین خبرداد.
سردار تقی مهری اظهار کرد: در راستای ارج نهادن به ایثارگران و افزایش رضایت کارکنان وظیفه حین خدمت، برابر تصویب ستاد کل نیروهای مسلح، همه کارکنان وظیفه غایب حین خدمت می‌توانند از کسر خدمت ایثارگری والدین (رزمندگی، جانبازی و آزادگان) بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه مشمولان غایب درصورت اشتغال به خدمت می‌توانند از این کسر خدمت بهره مند شوند، گفت: همه کارکنان وظیفه غایب حین خدمت که دارای کسر خدمت ایثارگری والدین هستند، می‌توانند از امتیاز مذکور بهره مند شوند.

سردار مهری بیان کرد: فرآیند صدور کسر خدمت مطابق مقررات قبلی بوده و تغییری نداشته و کارکنان وظیفه واجد شرایط پس از شروع به خدمت سربازی می‌توانند برای دریافت گواهی کسر خدمت به سازمان‌های نیروهای مسلح مراجعه کنند.

وی عنوان داشت: این مقررات صرفاً برای بهره مندی از کسر خدمت ایثارگری بوده و بخشش اضافه خدمت سنواتی پشت دفترچه‌ای کارکنان وظیفه مطابق ضوابط و مقررات مربوطه قبلی و از اختیارات یگان خدمتی مربوطه است.


زمان حذف کسری خدمت سربازیِ ایثارگری

(۲۲ تیر ۹۸): سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح، درباره کسر خدمت سربازی ایثارگری اظهار کرد: به ازای هر ماه جبهه یا هر درصد جانبازی، ۱۲ روز از مدت خدمت سربازی هر سرباز کم می‌شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: مهلت اجرای این قانون تا سال ۱۴۰۱ است و به احتمال زیاد، بعد از این سال، این قانون متوقف خواهد شد.

وی بیان کرد: افرادی که از سال ۵۹ تا تاریخ ۲۷ مرداد ۶۷ در مناطق جنگی بودند، صد درصد سابقه آن‌ها برای کسر خدمت محاسبه می‌شود.

این مقام ارشد نظامی ادامه داد: آن‌هایی که از تاریخ ۲۷ مرداد ۶۷ یعنی پایان جنگ در برخی از شهر‌های استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه حضور داشتند، ۸۰ درصد سابقه‌شان محاسبه خواهد شد.

سردار کمالی گفت: این قانون تنها برای یک فرزند از یک خانواده است و اگر برادر یک سرباز مدتی از این کسری استفاده کرده باشد، آن سرباز دیگر نمی‌تواند از این قانون برای کسر خدمتش استفاده کند، البته فرزندان دوقلو یا سه‌قلو می‌توانند این قانون را بین خودشان تقسیم کنند، یعنی اگر یک برادر نصفی از مدت زمان کسر خدمت پدرش را استفاده کرده باشد، برادر دوقلوی دیگر می‌تواند نصف دیگر را برای کسر خدمت خود استفاده کند.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان کرد: ملاک برای اعمال کسر خدمت سربازی ایثارگری برای سربازان تنها حضور در جبهه آن هم در زمان جنگ و همچنین حضور در مناطق جنگی است، البته سابقه حضور در برخی از مناطق کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه تا سال ۷۵ قابل قبول است، اما همان طور که گفته شد تنها ۸۰ درصد حضور محاسبه می‌شود و این مورد هم فقط در مورد یگان‌های رزمی و امور رزمی است.

این مقام ارشد نظامی بیان کرد: فقط جانبازی بنیاد شهید قابل محاسبه برای کسر خدمت است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آزار و اذیت سربازان توسط بعضی از کارکنان کادر نیرو‌های مسلح اظهار کرد: توهین و اذیت و آزار سرباز، خط قرمز همه فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح است.

وی افزود: پیگیری و ریشه کم کردن این موضوع و برخورد با متخلفان مستلزم همکاری سربازان است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر معافیت پزشکی گفت: معافیت پزشکی بر اساس معاینات تخصصی در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح یا بیمارستان‌های معتبر و بررسی و رأی شورای پزشکی است، لذا نظر هیچ فردی حتی متخصص به تنهایی ملاک نیست.

سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی روز سه شنبه افزود: به منظور فراهم کردن زمینه استفاده از همه فرزندان ایثارگران از تسهیلات کسر خدمت بنا به توافق به انجام رسیده میان مجلس شورای اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح به ازای هر درصد جانبازی هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان ایثارگران تعلق می گیرد که ضوابط اجرایی این مقررات به نیروهای مسلح ابلاغ شده است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: فرآیند اخذ گواهی و ثبت کسر خدمت برابر روال گذشته است بدین ترتیب که رزمندگان ارتش برای دریافت گواهی مربوط باید به یگانهای محل خدمت خود در نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و رزمندگان سپاه و بسیجیان رزمنده نیز به سپاه های استانی و سازمان بسیج مراجعه کنند.

سردار کمالی اظهار داشت: رزمندگان نیروی انتظامی نیز باید به یگان های انتظامی استانها و جانبازان و آزادگان هم به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کنند.

وی گفت: مصوبه قبلی در خصوص معافیت فرزندان رزمندگان دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه که در حال اجرا است تا سقف ۲۰ هزار نفر پیش بینی شده برای سال ۹۶ به قوت خود باقی است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: کسر خدمت صرفا به کارکنان وظیفه غیر غایب که اشتغال به خدمت دارند تعلق می گیرد بنابراین کارکنان وظیفه هنگام مراجعه به مبادی ذکر شده باید گواهی اشتغال از محل خدمت با برگ اعزام به خدمت به همراه داشته باشند.

قوانین کسر خدمت ایثارگری با ۲۸ و ۲۹ ماه یا درصد ادامه دارد

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا قانون قبلی کسر خدمت ایثارگری که سال گذشته اجرایی شد ملغی شده یا ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: اجرای این قانون همچنان ادامه خواهد داشت و بر اساس آن، آن دسته از افرادی که والدین‌شان ۲۸ ماه به بالا سابقه یا درصد رزمندگی، اسارت و جانبازی داشته باشند می‌توانند از این قانون بهره مند شوند.

کمالی با اشاره به آن دسته از مشمولانی که تا ۱۹ آذر ماه سال ۹۶ به سربازی رفته و از کسر خدمت‌های قبلی استفاده کرده و به ازای هر یک ماه رزمندگی و اسارت و هر یک درصد جانبازی ۹ روز کسر خدمت گرفته بودند، ادامه داد: این افراد باید با توجه به قوانین جدید به یگان محل خدمت خود مراجعه کرده و نسبت به دریافت کسر خدمت جدید خود اقدام کنند.

اجرای قانون کسرخدمت‌های جدید ایثارگری

​سردار موسی کمالی در گفت‌وگویی درباره اجرای قانون کسرخدمت‌های جدید ایثارگری اظهارکرد:‌ همانطور که در خبرهای قبلی آمده است، بالاخره بعد از جلسات مختلف میان نمایندگان مجلس و مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح این قانون تعیین تکلیف شد و بر اساس آن به ازای هر یک ماه اسارت و رزمندگی و همچنین هر یک درصد جانبازی والدین، فرزندان سربازشان می‌توانند ۱۲ روز کسر خدمت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در قانون مصوب سال‌گذشته مصوب شده بود که سهمیه ۲۰ هزارنفری برای متقاضیان در هرسال در نظر گرفته شود، اظهارکرد: اما با توجه به شرایط و سهمیه تعیین شده این کسر خدمت تنها برای افراد دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی، اسارت و جانبازی قابل اجرا بود و دیگر افراد نمی‌توانستند از کسرخدمت‌های ایثاگری استفاده کنند که در همین راستا قانون جدید در مجلس تصویب شد تا بر اساس آن سربازان به ازای هر ماه آزادگی و رزمندگی و نیز به ازای هر درصد جانبازی والدین خود ۱۲ روز کسر خدمت دریافت کنند.

کمالی درباره اینکه آیا با اجرای قانون جدید کسرخدمت‌های ایثارگری، قانون قبلی لغو خواهد شد یا خیر؟، اظهارکرد:‌ این قانون همچنان برای افرادی که والدینشان دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه رزمندگی و آزادگی و نیز ۲۸ یا ۲۹ درصد جانبازی هستند اجرا خواهد شد و براساس آن این افراد از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.

او در پاسخ به اینکه آیا این‌دسته از افراد در دوره آموزشی سربازی حاضر می‌شوند؟ هم گفت: از آن دسته از افرادی که معاف شده‌اند تعهد گرفته می‌شود تا هر زمانی که لازم شد برای انجام دوره آموزشی سربازی فراخوان شوند، اما در حال حاضر به این دوره اعزام نخواهند شد.

رییس اداره سرمایه‌انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه این قانون تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ اظهارکرد:‌ این مقررات مربوط به برنامه ششم توسعه است و لذا تا پایان برنامه ششم توسعه اجرای آن ادامه خواهد داشت و پس از آن دوباره در مورد اجرای این قانون تصمیم‌گیری خواهد شد.

آیا فرزندخوانده می‌تواند از کسر خدمت ایثارگری استفاده کند؟

کمالی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان ایسنا درباره اینکه آیا فرزندخوانده می‌تواند از این مقررات بهره‌مند شود؟ تصریح کرد: اگر قوانین و مقررات ارث و سجل به فرزندخوانده تعلق بگیرد، امکان استفاده از این کسر خدمت‌ها نیز برایش وجود خواهد داشت و در غیر اینصورت خیر.

استفاده فرزندان ایثارگران دارای غیبت از کسر خدمت ( آپدیت ۱۴ بهمن ۹۷)

خبرگزاری ایرنا: رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: فرزندان غائب و غیر غائب ایثارگران به ازای هر درصد جانبازی و هر یک ماه آزادگی و رزمندگی از ۱۲ روز کسری خدمت سربازی بهره مند می شوند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی افزود: این تسهیلات به کارکنان وظیفه در حال خدمت تعلق می گیرد و مشمولان غائب برای بهره مندی از این تسهیلات، تا ۱۲ فروردین سال ۹۸ مصادف با روز جمهوری اسلامی ایران مهلت دارند خود را برای انجام خدمت دوره ضرورت به پلیس +۱۰ معرفی کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در مهلت تعیین شده برای اعزام از سوی سازمان وظیفه عمومی حضور یابند اما مجددا غیبت کنند، از این تسهیلات محروم می شوند.

سردار کمالی اضافه کرد: مشمولانی که در حال حاضر معافیت تحصیلی دارند یا افرادی که هنوز به سن مشمولیت نرسیده اند، در صورت ورود به غیبت در آینده مجاز به استفاده از این تسهیلات نخواهند بود.

وی توصیه کرد: فرزندان ایثارگران به منظور بهره مندی از این تسهیلات در اسرع وقت خود را به پلیس +۱۰ معرفی و ثبت نام کنند و آن را به روزهای پایانی مهلت قانونی تعیین شده موکول نکنند.

تجمیع کسر خدمت ها

کمالی در مورد امکان تجمیع کسرخدمت‌های مختلف با کسر خدمت ایثارگری و نیز امکان تجمیع سوابق والدین برای دریافت کسر خدمت نیز گفت:‌ سه نوع تجمیع وجود دارد که تمامی آنها ممکن است: یکی تجمع سوابق آزادگی، جانبازی و رزمندگی افراد است که قابل تجمیع است، دیگر تجمع سوابق والدین با یکدیگر است که آن هم قابل جمع است و دیگر تجمیع کسر خدمت‌های دیگر با کسر خدمت ایثارگری است که در این مورد نیز مشکلی وجود نداشته و امکان تجمیع وجود دارد.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا تنها افرادی که سال گذشته در دفاتر پلیس+۱۰ ثبت نام کرده بودند، می‌توانند از این کسرخدمت‌ها بهره‌مند شوند؟ گفت:‌ تمامی افرادی که دارای سابقه رزمندگی، اسارت و جانبازی هستند می‌توانند از این مقررات بهره‌مند شوند و ربطی به ثبت‌نام سال گذشته در دفاتر پلیس+۱۰ ندارد.

وی درباره کارمندان مناطق جنگی و عملیاتی نیز گفت:‌ افرادی که از طریق سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به جبهه ها و مناطق جنگی فرستاده شده باشند، باید به سازمان محل خودشان رفته و از آنجا به بسیج مستضعفین معرفی شوند تا نسبت به صدور کسر خدمت برای فرزندانشان اقدام شود.

کمالی درباره اینکه آیا این کسرخدمت‌ها به افرادی غیر از فرزند مانند همسر، برادر ، داماد و … نیز قابل انتقال است یا خیر؟ گفت:‌ این کسرخدمت‌ها تنها برای فرزندان رزمندگان، آزادگان و جانبازان است و افراد دیگری نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکان تقسیم سوابق ایثارگری میان دو فرزند پسر وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: اول اینکه آندسته از افرادی که قبلا با استفاده از سوابق خود برای فرزندانشان کسر خدمت گرفته و دوران خدمت فرزندانشان نیز به پایان رسیده است، نمی‌توانند حالا دوباره برای ما به تفاوت روزها کسرخدمت جدید بگیرند، به عنوان مثال اگر فردی با ۸ ماه سابقه مطابق با قوانین قبلی برای فرزندش کسرخدمت گرفته و خدمت فرزندش نیز تمام شده باشد، دیگر نمی‌تواند ما به تفاوت سه روز به ازای هر ماه را برای فرزند دیگرش دریافت کند.

انتقال کسرخدمت اضافه به فرزند دیگر

وی افزود:‌ اما ممکن است فردی در ماه‌های پایانی خدمت خود باشد و با چهار ماه از سابقه پدرخود سربازی‌اش به اتمام برسد، در این صورت باقی‌مانده ماه‌های سابقه ایثارگری پدر به فرزند دیگرش خواهد رسید.

کمالی همچین به سربازان امریه و اینکه آیا امکان اعطای کسرخدمت به سربازان امریه وجود دارد؟ یا خیر نیز گفت:‌ سربازان امریه اگر تعهد زمانی برای خدمت داشته باشند نمی‌توانند از این کسرخدمت‌ها بهره‌مند شوند اما اگر تعهدی نداده باشند این کسرخدمت‌ها شامل حال آنان نیز خواهد شد.

کسرخدمت شامل اضافه خدمت هم می شود

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا کسرخدمت‌ها بر اضافه خدمت‌های سربازان نیز موثر است یا خیر؟ گفت: سربازان غایب که بطورکلی شامل این مقرات نمی‌شوند، اما اگر فردی به دلیل دیگری به جز غیبت اضافه خدمت دریافت کرده باشد، این کسرخدمت‌های ایثارگری می‌تواند بر اضافه خدمتش تاثیر بگذارد.

وی درمورد یگان‌هایی که ممکن است این قوانین را اجرا نکنند هم گفت:‌ تخلف از ابلاغیه ستادکل نیروهای مسلح جرم است، اما ممکن است در برخی از یگان‌ها ابلاغیه دیر به دست فرمانده برسد که به همین دلیل تاخیر یکی دو هفته‌ای در اجرای قانون ممکن است رخ دهد اما اگر یگانی این ابلاغیه را اجرا نکند، حتما با فرمانده آن برخورد خواهد شد، چرا که مرتکب تخلف شده است.

کمالی در پایان تاکید کرد که در قوانین مربوط به کسرخدمت‌های ایثارگری جدید، شرط بهره‌مندی از این کسرخدمت‌ها سرباز بودن افراد یا دریافت برگه اعزام سربازی است و امکان پیش ثبت‌نام برای آن وجود ندارد.

برداشته شدن محدودیت سنی کسر خدمت ایثارگری و جانبازی

وی با اشاره به بر برقرار بودن معافیت ۲۸ ماه به بالای کمافی‌السابق تاکید کرد: کسر خدمت مذکور محدودیت سنی نداشته و کسانی که وارد سربازی می‌شوند می‌توانند از کسر خدمت استفاده کرده و متولدین ۷۲ به قبل در حال خدمت که ماهی ۹ روز کسر خدمت برای آنها ثبت شده هم می‌توانند از کسر خدمت ۱۲ روزه استفاده کنند.

معافیت سربازی با ازدواج با دختران جانباز

آن دسته از مشمولانی که با بانوان جانباز ۲۵درصد ازدواج کنند،به مدت ۵سال از تاریخ ثبت عقد از معافیت موقت برخوردار می‌شوند و در صورت استمرار ازدواج پس از۵سال باتایید بنیاد شهید و امور ایثارگران از معافیت دائم بهره‌مند می‌شوند/باشگاه خبرنگاران (۲۶ بهمن ۹۷)

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 4,24 از 5)
Loading...