جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

سکس تراپی: همه‌ی آنچه که مردان و زنان باید بدانند!

مرور کلی

سکس تراپی یک نوع تخصصی از روان درمانی است؛ یعنی یک اصطلاح کلی برای درمان مشکلات سلامت روان از طریق صحبت با یک متخصص سلامت روان. از طریق سکس تراپی می‌توانید نگرانی‌های مربوط به عملکرد جنسی، احساسات جنسی و صمیمیت را در درمان فردی یا زوج‌درمانی یا خانواده‌درمانی برطرف کنید. سکس تراپی می‌تواند برای افراد در هر سن، جنس یا گرایش جنسی موثر باشد.

سلامت جنسی بخش مهمی از رفاه کلی عاطفی و جسمی است. اما اگر مشکل جنسی را تجربه می‌کنید، آخرین کاری که احتمالاً می‌خواهید انجام دهید این است که در مورد آن صحبت کنید. اگر احساس شرم، شما را از درخواست کمک باز می‌دارد، این را بدانید که ۴۳ درصد از زنان و ۳۱ درصد از مردان، درجاتی از اختلال عملکرد جنسی را گزارش می‌دهند. سکس تراپی برای رسیدن به عمق مشکلات جنسی و معکوس کردن آنها طراحی شده است.

سکس تراپی معمولا توسط روانشناسان دارای مجوز، مددکاران اجتماعی، پزشکان یا درمانگران دارای مجوز انجام می‌شود که آموزش‌های پیشرفته‌ای در زمینه مسائل مربوط به سلامت جنسی و روابط دیده‌اند.

سکس تراپی معمولاً کوتاه مدت و با تعداد جلسات محدود است. با این حال، برنامه‌های درمانی به نگرانی‌ها و اهدافی بستگی دارد که به آنها در طول جلسات توجه می‌شود.

چرا سکس تراپی مفید است؟

سکس تراپی می‌تواند به شما در حل مسائل مختلف جنسی، از نگرانی در مورد عملکرد جنسی گرفته تا مشکلات در رابطه جنسی کمک کند. از طریق سکس تراپی، شما ممکن است بر روی مسائلی مانند موارد زیر تمرکز کنید:

  • نگرانی در مورد میل جنسی یا برانگیختگی جنسی
  • نگرانی در مورد علایق جنسی یا گرایش جنسی
  • رفتار جنسی تکانشی یا اجباری
  • نگرانی‌های عملکرد نعوظ
  • زود انزالی (انزال زودرس)
  • مشکل در تحریک جنسی
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم (آنورگاسمی)
  • مقاربت دردناک (دیسپارونی)
  • مسائل مربوط به صمیمیت ناشی از ناتوانی یا بیماری مزمن
  • نگرانی در مورد تجربیات جنسی ناخواسته‌ی گذشته

در سکس تراپی یاد خواهید گرفت که هوشیار و آگاه‌تر باشید

در آموزش‌های مایندفولنس (توجه آگاهی)، شما یاد می‌گیرید که حضور داشته باشید و روی اینجا و اکنون تمرکز کنید، نه اینکه اجازه دهید حواس‌تان با لیست‌های خواربار فروشی و قرض‌ها و بدهکاری‌ها پرت شود. هنگام استفاده از این مفهوم در سکس تراپی، یاد می‌گیرید که افکار اضافی و همچنین افکار منفی که ممکن است در مورد بدن یا عملکرد خود داشته باشید را متوقف کنید. درعوض، شما فقط به این فکر می‌کنید که بدنتان چگونه به تحریک جنسی واکنش نشان می‌دهد.

سکس تراپی چگونه عمل می‌کند؟

می‌توانید از ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود برای ارجاع به یک درمانگر جنسی کمک بخواهید، یا ممکن است با یک بیمارستان یا مرکز پزشکی محلی مشورت کنید تا ببینید آیا آنها یک کلینیک پزشکی برای روابط جنسی دارند یا خیر.

قبل از برنامه‌ریزی جلسات با یک درمانگر جنسی، ببینید که آیا درمانگر برای شما مناسب است یا خیر. می‌توانید سوالاتی مانند موارد زیر را از وی بپرسید:

تحصیلات و تجربه. سوابق تحصیلی و آموزشی شما چیست؟ آیا مجوز گرفته‌اید؟ آیا شما توسط نظام روانشناسی تایید شده‌اید؟ تجربه شما در مورد نوع مشکل جنسی من چیست؟

طرح درمانی. مدت زمان هر جلسه چقدر است؟ هر چند وقت یک بار جلسات برگزار می‌شود؟ چه مدت باید انتظار داشته باشم که درمان ادامه یابد؟ برنامه شما در مورد جلسات لغو شده چیست؟

هزینه. برای هر جلسه چقدر هزینه می‌گیرید؟ آیا باید هزینه کامل را قبل از شروع هر جلسه، پرداخت کنم؟

قبل از قرار ملاقات با درمانگر

با تهیه لیستی از موارد زیر برای قرار ملاقات خود آماده شوید:

۱- جزئیات مشکل شما، از جمله زمان شروع آن، اینکه آیا همیشه وجود دارد یا می آید و می‌رود، متخصصانی که دیده‌اید، و درمان‌هایی که امتحان کرده‌اید و نتایج آنها.

۲- اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله شرایط پزشکی و هرگونه استرس عمده یا تغییرات اخیر در زندگی‌تان.

۳- همه داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها، سایر مکمل‌ها یا داروهای گیاهی، و دوز آنها.

۴- سوالاتی که باید از درمانگرتان در مورد نگرانی‌های جنسی خود بپرسید.

از سکس تراپی چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟

شما احتمالاً با تشریح نگرانی‌های جنسی خاص خود، جلسه سکس تراپی را آغاز خواهید کرد. مسائل جنسی می‌تواند پیچیده باشد و درمانگر شما می‌خواهد ایده روشنی از همه عوامل دخیل داشته باشد. این معمولاً شامل یک ارزیابی عمیق اولیه از پیشینه شما و ارائه نگرانی‌های جنسی یا رابطه شما است. هنگامی که درمانگر جنسی شما شرایط را درک کرد، شما و درمانگرتان راه‌هایی را برای حل نگرانی‌هایتان و بهبود ارتباطات و صمیمیت‌تان مورد بحث قرار می‌دهید.

صحبت در مورد رابطه جنسی و صمیمیت ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشد یا باعث اضطراب شما شود. اما درمانگران جنسی آموزش دیده‌اند تا به شما کمک کنند و در شناسایی و کشف نگرانی‌های جنسی مهارت دارند.

اگر در یک رابطه عاطفی هستید، معمولاً مشارکت دادن شریک زندگی خود در جلسات با درمانگر جنسی‌تان بسیار مفید است. احتمالاً به شما و شریک زندگیتان یک سری تکالیف داده می‌شود، مانند:

  • تمرینات ارتباطی با شریک زندگی خود
  • کاهش سرعت و تمرکز بر روی آنچه که در طول برخوردهای صمیمی حس می‌کنید، به عنوان مثال، تکنیک‌های تمرکز حواس
  • خواندن یا تماشای فیلم‌های آموزشی در مورد سلامت جنسی
  • تغییر نحوه تعامل با شریک زندگی خود چه از نظر جنسی و چه غیرجنسی

سکس تراپی معمولا کوتاه مدت است. برخی از نگرانی ها را می‌توان به سرعت و تنها در چند جلسه مشاوره برطرف کرد. با این حال، معمولاً چندین جلسه مشاوره لازم است.

طی جلسات سکس تراپی خود، می‌توانید از تجربیات زندگی خود برای شناسایی و اصلاح بیشتر مسائلی که می‌خواهید روی آنها کار کنید استفاده کنید. به یاد داشته باشید، درمانگر جنسی که با شما تماس فیزیکی برقرار کند، بخشی از روند سکس تراپی نخواهد بود و برخلاف اخلاق متخصصان بهداشت روان مجاز به فعالیت است.

مسائل دیگر

به خاطر داشته باشید که نگرانی در مورد رابطه جنسی و صمیمیت در رابطه، اغلب با سایر مسائل اساسی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی مرتبط است. در مواردی نیز عملکرد جنسی تحت تأثیر بیماری مزمن، عوارض جانبی برخی داروها، عمل جراحی یا افزایش سن قرار می‌گیرد.

بسته به نگرانی‌ها و سلامت جسمانی‌تان، دیدن تنها یک درمانگر جنسی ممکن است کافی باشد – یا اینکه درمانگر جنسی شما ممکن است بخشی از تیمی باشد که شامل ارائه‌دهنده مراقبت اولیه و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای شما است. برای برخی از نگرانی‌های جنسی، دارو ممکن است مفید باشد. یک ارزیابی کامل پزشکی می‌تواند به تعیین ماهیت مشکل شما و گزینه‌های درمانی مناسب کمک کند.

نتیجه

از طریق سکس تراپی، می‌توانید یاد بگیرید که نگرانی‌های خود را به وضوح بیان کنید، نیازهای جنسی خود را بهتر درک کنید و همچنین نیازهای جنسی شریک زندگی خود را بهتر بفهمید.

به یاد داشته باشید، رابطه جنسی موثر نیاز به اعتماد و ارتباط خوب با درمانگر شما دارد. اگر احساس راحتی نمی کنید یا به درمانگر جنسی خود اعتماد ندارید، این نگرانی‌ها را در یک جلسه درمانی مطرح کنید یا درمانگر دیگری را پیدا کنید که با او احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

منبع: https://www.everydayhealth.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.