شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

حق پرستاری بهزیستی شهریور ماه کی واریز میشود

حق پرستاری بهزیستی

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از تاخیر در پرداخت حق پرستاری معلولان خبر داد.

سازمان بهزیستی کشور برای پرستاران معلولان ضایعه نخاعی حقوق در نظر گرفته است تا در حین مراقبت از بیماران معلول امرار معاش کنند. اما شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از تاخیر در پرداخت حق پرستاری شهریور ماه گلایه کرد و از مسئولان درخواست رسیدگی دارد.

متن پیام شهروند خبرنگار

سلام چرا حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی شهریور ماه پرداخت نشده است؟ الان ۲ ام مهر ماه است، اما همچنان واریز نشد. خواهش می‌کنم پیگیری کنید.

علت واریز نشدن مستمری بهزیستی شهریور ۱۴۰۲ چه بود؟

در حالی که قرار بود مستمری شهریور مددجویان سازمان بهزیستی با افزایش ۲۰ درصدی واریز شود، اما تاکنون این امر محقق نشده است و این افراد را بلاتکلیف گذاشته است.
همزمان با تصویب افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجوبان بهزیستی، افراد دارای معلولیت منتظر بودند تا مستمری شهریور را دریافت کنند. اما تا کنون (یکم مهر) و با پیگیری‌ها، نه تنها افزایش مذکور لحاظ نشده است بلکه مستمری عادی معلولان شدید و خیلی شدید سازمان بهزیستی کشور واریز نشده است.

جدول مستمری مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۲

تعداد اعضای خانوار تحت پوششمبلغ مستمری در سال ۱۴۰۲
تک نفره۶۵۵/۲۰۰  تومان
دونفره۹۳۶/۰۰۰ تومان
سه نفره۱/۳۱۰/۴۰۰ تومان
چهارنفره۱/۶۸۴/۸۰۰ تومان
پنج نفره۲/۰۵۹/۲۰۰ تومان

علیرضا عسگریان، معاون رفاهی و اقتصادی وزیر کار  در مورد عدم پرداخت این مستمری عنوان کرده بود: قرار بر این بود از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد.

اینک باید منتظر ماند تا مستمری این مددجویان واریز شود تا معلوم گردد آیا ۴۰ درصد افزایش مستمری لحاظ گردید یا همچنان ۲۰ درصد افزایش ابتدای سال به مددجویان پرداخت می‌گردد.

افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری در سال ۱۴۰۲

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۴۰ درصدی تعرفه های حق پرستاری و کمک هزینه ارائه خدمات توانبخشی در مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه عباسی با اعلام این خبر گفت: پیرو ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۲ کشور به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، این معاونت براساس تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن عالی مراکز غیردولتی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دفاتر تخصصی سازمان بهزیستی اقدام به تعیین میزان کمک هزینه یارانه مراکز غیردولتی اعم از مراکز مراقبتی، مراکز روزانه، خانه های حمایتی، حق پرستاری، ویزیت و مراقبت در منزل و حق پرستاری با سقف افزایش ۴۰ درصد از تاریخ اول فروردین سال جاری با توافق تمام اعضاء کرد.

وی افزود: با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در تاریخ فروردین ماه سال جاری مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان(مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در تاریخ اول خرداد ماه امسال توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیر مراحل قانونی تصویب قرار گرفت و در جلسه ۱۰ خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران تصویب شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس این تصویب نامه افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از حمایت حق پرستاری به مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بهره مند می شوند.

عباسی افزود: به ازای هر توانخواه نیازمند مقیم در مراکز شبانه روزی توانبخشی، بر اساس درجه ارزشیابی مرکز، ماهانه معادل سه میلیون ۷۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای گروه هدف دارای خانواده، چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان برای افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست از سوی سازمان بهزیستی به عنوان کمک هزینه پرداخت می شود.

وی همچنین در خصوص مراکز روزانه گفت: هر توانخواه نیازمند در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی معادل دو میلیون و ۲۷۰ هزار تا دو میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و فرد دارای اختلال طیف اتیسم در مراکز روزانه از کمک هزینه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بهره مند خواهند شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برای افراد بهره مند از خدمات تخصصی توانبخشی در منزل، کمک هزینه به مبلغ یک میلیون ۲۲ هزار تومان و برای افراد برخوردار از خدمات مراقبت در منزل، کمک هزینه به مبلغ دو میلیون ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

عباسی گفت: با اهتمام دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار شاهد تصویب کمک هزینه و پرداخت براساس مصوبه جدید در ماه سوم سال خواهیم بود.

حق پرستاری شامل چه کسانی می شود؟

مطابق با ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با هدف حمایت و نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دارای معلولیت چندگانه در خانواده به سرپرست قیم و یا همسر پرداخت می‌شود.

افرادی که تحت پوشش بهزیستی محل سکونت خود بوده و درجه معلولیت شدید و یا خیلی شدید داشته باشند به جز معلولیت‌های بینایی و شنوایی و حسی، نیازمند مراقب باشند، در مراکز شبانه‌روزی اقامت نداشته باشند، همزمان از سایر کمک هزینه‌ها نظیر حق پرستاری ضایعه نخاعی و کمک هزینه فعالیت مراقبت در منزل برخوردار نباشند، دارای معلولیت چندگانه باشند، استقرار در دهک کم درآمدی یعنی دهک ۱ تا ۷، بسیار کم درآمد، کم درآمد، درآمد متوسط که صرفا از طریق سامانه ارمغان و آزمون وسع این شناسایی صورت می‌گیرد مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند.

اولویت خدمت مذکور با توان‌خواهان ترخیص شده از مراکز با ضوابط خاص، سالمندان، خانواده دارای چند معلول که اولویت با یک یا دو نفر خواهد بود، افراد بسترگرا است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...