جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
×

بیوگرافی یاس (یاسر بختیاری) + عکس

 بیوگرافی یاس (یاسر بختیاری)

یاسر بختیاری با نام هنری «یاس» زاده ٣٠ خرداد ١٣۶١ در مسجد سلیمان خواننده رپ فارسی است. او از چهره‌های موسیقی رپ فارسی به شمار می‌رود.همچنین به وی لقب سلطان رپ فارسی و برکت رپ فارسی را نیز دادند.

بیوگرافی یاس:

نام اصلی : یاسر بختیاری

نام مستعار : یاس

زادروز : ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ مسجدسلیمان

اهل کشور : ایران

سبک‌ها : رپ

کار(ها) : ترانه‌سرا و خواننده

مدت کار : ۱۳۸۲ – تاکنون

نقش های مرتبط : هیچکس، میتا ملکی، رضا صادقی، مجید غفوری، سارا نائینی، شهرام شعرباف، علی گیتور

مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، بی کاری، جنگ، روسپی گری، خودکشی، طلاق و غیره است. یاس از اولین خواننده های رپ فارسی ونخستین خواننده رپ فارسی است که در ایران برای پخش موسیقی خود مجوز گرفت.اولین ترانهٔ وی که به طور قانونی در ایران منتشر شد یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خواننده پاپ اجرا کرده بود.

یاس کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار کرده است و تجربهٔ شرکت در نشستی موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در دانشگاه میشیگان را نیز داشته‌است.

یاس (یاسر یختیاری)

سال های نخست

یاس زمانی که ۱۶ ساله بود ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری‌اش از آلمان برگشت و برای او آخرین سی دی توپاک را آورد. یاس که از ۱۸ سالگی به دنبال مرگ پدرش مجبور به پذیرش مسئولیت خانواده خود شد، با بدهی‌هایی که پدرش برجا گذاشته بود با مشکلات اقتصادی مواجه شد، در نتیجه تحصیلات دانشگاهی را ترک و شروع به کار کرد. در همین دوره یاس شروع به نوشتن شعرهایی کرد که بعداً آنها را به همراهی دوست دوران دبیرستان خود میتا ملکی به موسیقی تبدیل کرد. پس از زلزله بم در ایران، یاس ترانه‌ای تحت عنوان «بَم» را با آهنگسازی میتا ملکی خواند و منتشر کرد که آغاز حرفه خوانندگی او محسوب می‌شود.

وی در مورد درخواست برای مجوز از دولت ایران و ناکام ماندن برخی از ترانه‌هایش این چنین گفت:

من در ترانه‌هایم نفرین نمی‌کنم و در راستای تایید مسائلی مانند سکس و تخلفات چیزی نمی‌خوانم. من می‌خواهم با افتخار در جلوی خانواده‌ام ترانه‌هایم را اجرا کنم. ترانه من معمولاً با گله و شکایات از جامعه آغاز می‌شود. اما پایان آن همیشه امید است. اهمیت این کار، الهام بخشیدن به نسل جدید است تا از بهترین قوه پتانسیل و نهفتهٔ خود بهره بگیرند. ما به این نیاز داریم.

مبارزه با انتشار فیلم‌های جنسی در ایران

به دنبال رسوایی انتشار فیلم‌های جنسی ایرانی در سال ۱۳۸۵، یاس ترانه «سی دی را بشکن» را به همراه آمین منتشر کرد که درباره یک هنرپیشهٔ زن ایرانی بود که قربانی انتشار فیلمی خصوصی شده بود. در آوازهای یاس، افرادی مورد انتقاد قرار گرفتند که در پخش کردن این فیلم دخیل بودند و یاس از آنها می‌خواست که این کار شرم‌آور را متوقف کنند. این ترانه به گوش میلیونها ایرانی رسید.

یاس (یاسر یختیاری)

توسعه رپ فارسی

یاس کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف آمریکا همانند لس آنجلس، واشینگتن، لاس وگاس، نیویورک، دیترویت و شیکاگو برگزار نموده‌است و همچنین به عنوان نماینده‌ای از موسیقی رپ فارسی تجربه اجرا و شرکت در نشست‌های موسیقیایی در راستای معرفی و توسعه رپ فارسی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا از جمله دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک را داشته است. همچنین از یاس جهت شرکت در کنفرانسی تحت عنوان «جامعه آسیا» دعوت شد و وی چند ترانه را در این کنفرانس که در منهتن در جریان بود، اجرا کرد. او همچنین اجراهایی در دبی و لندن داشته‌است.

یاس همچنین در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سخنرانان و میهمانان بخش ویژه همایش ملی آسیب‌شناسی مسائل جوانان در دانشگاه شیراز بود. در این همایش مباحثی پیرامون رپ و آسیب‌های رپ جهانی مطرح شد، و یاس در سخنانی گفت «روایت وی از رپ فارسی نه تنها یکی از آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه با کمی دقت و بلند نظری می‌تواند به عنوان یه سبک از موسیقی در ایران بسیار مفید باشد.» وی به تازگی با تک ناین، بزرگترین رپ کن مستقل آمریکا نیز همکاری کرده است که نام این اثر صدای اتحاد (Sound Of Unity) است و در تاریخ ١ اسفند ١٣٩٢ در ساعت ٩:٣٠ منتشر شد. تک ناین یاس را برادر خود از مادری جداگانه در ایران معرفی کرده و با اشتراک گذاری ویدیوی سرباز وطن از یاس برای طرفدارانش، اعلام کرد یاس امروز از ایران به سمت آمریکا (کانزاس سیتی) پرواز کرده و امروز رپ ایران و آمریکا در استودیوی شخصی او با هم متحد خواهند شد. یاس علاوه بر مصاحبه با تعداد زیادی مجله ی داخلی،با شبکه CNN آمریکا و همچنین با اردشیر احمدی در قالب مستندی به نام از زیر زمین تا بام تهران نیز مصاحبه کرده است. آهنگ و موزیک ویدئو اتحاد در سال ۲۰۱۴ انتشار یافت.

بازیگری

یاس در سال ۱۳۸۲ در آخرین فیلم بلند برنا کازرانی بنام «رعد یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداخته‌است و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشته‌است. او به عنوان نماینده‌ای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حاضر شد. این فیلم مستند که به صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران می‌پردازد، به تهیه کنندگی شهیار کبیری ساخته شده‌ است.

آلبوم (ها)

یاس البوم خیابانی را با مجوز وزارت فرهنگ ارشاد پخش کرد.

تک آهنگ ها
سال انتشار  نام آهنگ
٢٠٠۴    زلزله بم
٢٠٠۶    باید بتونیم
٢٠٠٧    هویت من
٢٠١٠    نیستی
٢٠١٠    قصه زیرزمین
٢٠١٠    به خاطر من
٢٠١١    Trash The Clubs
٢٠١١    سرباز وطن
٢٠١۱    از چی بگم
٢٠١٢    من میجنگم
٢٠١٢    وقت رفتن
٢٠١٣    فریاس(فریاد یاس)
٢٠١٣    آمین
٢٠١۴    من ادامه میدم
٢٠١۴    صدای اتحاد  (Sound Of Unity)

یاس (یاسر یختیاری)

گفتگوی کوتاه با یاسر بختیاری

خیلی‌ها دوست دارند اسم اصلی تو را بدانند، برای شروع خودت را برایمان معرفی کن.
یاسر بختیاری هستم و تقریبا سی سال سن دارم. بچه پایین هستم ولی زیاد خونه به دوشی کردیم از ناصر خسرو به اکباتان و شمشیری و… به هرحال از سال ۸۰ موسیقی را به صورت جدی و حرفه‌ای آغاز کردم که در نهایت منجر شد به سبکی به نام رپ و الان هم بیش از ده سال است که با اسم هنری «یاس» به فعالیتم ادامه می‌دهم.

چرا رپ؟
از دیدگاه بزرگترهای جامعه و از دید مسوولین این کلمه یک نماد تهاجم فرهنگی است، ما می‌توانیم یک اسم دیگر روی آن بگذاریم، مثل کلام محور…. به هرحال من از سن ۱۴ سالگی به موسیقی رپ علاقه پیدا کردم و انتخاب اولم برای موسیقی گوش دادن، رپ بود.

خب به هرحال رپ در ایران آینده مشخصی نداشت، چرا پاپ را انتخاب نکردی؟
من پاپ هم می‌توانم بخوانم و صدایم برای پاپ خوانی هم بد نیست و حتی در چندتا از کارهایم قسمت پاپ را هم خودم خواندم اما ترجیح می‌دهم رپ بخوانم.

تو پدرت را از دست داده بودی که وارد جریان موسیقی شدی، حداقل از لحاظ مالی رپ برای تو توجیه نداشت درست است؟
درسته، من هنوز هم از رپ درآمدی کسب نمی‌کنم، این سبکی که من انتخاب کردم یک چیزی است که حرف برای گفتن دارد ولی با حرفت موافقم انتخاب این سبک موسیقی برای من از لحاظ اقتصادی هیچ منطقی نداشت اما برای من یک نوع عشق محسوب می‌شود و به آن علاقه دارم و همین عشق و علاقه باعث شد بخوانم و بنویسم.

تو آدم سیاسی‌ای هستی؟
هرگز! ببین من دارم حرف دلم را میزنم و حرف دل من هیچ ربطی به سیاست ندارد. حرف‌های من حاوی پیام‌های اجتماعی است و این حرف‌های اجتماعی از نگاه من باید مجوز بگیرد، چون هم به نفع مردم است و هم به نفع دولت! من نمی‌خواهم آهنگ عاشقانه بخوانم وبعد بروم برایش مجوز بگیرم، من از این کارها خوشم نمی‌آید.

 

بیوگرافی ها

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 29, میانگین امتیاز: 4,10 از 5)
Loading...