چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

انواع رایحه در کدام محصولات استفاده می ‌شود؟

انواع رایحه های خوشبو کننده

شما چه نوع از رایحه‌های طبیعی و سنتتیک را می‌پسندید؟ به طور حتم می‌دانید علاقه به رایحه‌های مختلف هم سلیقه‌ای است، اما با توجه به اینکه انسان در طبیعت رشد و تکامل پیدا کرده، به صورت ناخوادگاه بسیاری از افراد انواع رایحه‌های طبیعی را دوست دارند. به همین دلیل است که در صنعت رایحه‌سازی، ساخت انواع بوهای خوشبو ی الهام گرفته از طبیعت، بسیار ضروری است. این مقاله تلاش می‌کند، شما را با انواع رایحه‌های موجود در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و به ویژه عطرها آشنا کند. با ما همراه باشید.

لایه‌بندی رایحه‌ها

اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد در طول روز، رایحه‌های مختلفی را با میزان و شدت متفاوت تجربه می‌کنید؛ روغن‌های حمام، ژل‌های شستشو و لوسیون‌های بدن، رایحه‌های ضعیفی دارند و بعد که به سراغ استفاده از ادوپرفیوم‌ یا ادوکلن‌ های مردانه و یا زنانه در طول روز می‌روید متوجه می‌شوید که با رایحه‌های تندتری ساخته شده‌اند. به این تفاوت در میزان و شدت رایحه‌ها لایه‌بندی کردن رایحه‌ها گفته می‌شود، روشی که باعث می‌شود شما در طول روز با انواع رایحه‌ها احاطه شوید.

موارد تاثیرگذار بر درک رایحه‌ها

بهترین و خوشبوترین عطرها

یکی دیگر از نکات مهم قبل از ورورد به انواع رایحه‌ها دانستن این موضوع مهم است: تنوعی از فاکتورها بر چگونگی برهم‌کنش رایحه با فیزیولوژی بدن تاثیر می‌گذارد و در نتیجه روی ادراک رایحه‌ای که می‌شنوید، تاثیر دارد. برای مثال رژیم غذایی که مصرف می‌کنید، مانند مصرف غذاهای پرادویه و یا چرب می‌تواند شدت رایحه‌ای که استشمام می‌کنید را افزایش دهد، یا مصرف انواع داروها و شدت خشکی پوست، همگی بر میزان رایحه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

انواع رایحه‌ها در محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی

اگرچه محصولاتی مانند اسپری بدن و عطرها به صورت اختصاصی با هدف ایجاد رایحه‌های خوب تولید می‌شوند، اما در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع رایحه‌ها در محصولات استفاده می‌شوند که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است. برای مثال شوینده‌های دست، لباس و ظروف، نرم‌کننده‌های لباس، شامپوها و ژل‌های شستشو، صابون‌ها و لوسیون‌ها با ترکیبات خوشبو، مخلوط می‌شوند. یکی از دلایل استفاده از رایحه‌ها در این محصولات، از بین بردن بوی بدی است که سایر ترکیبات شیمیایی آن محصول دارند و دلیل دوم،حس خوبی است که فرد پس از استفاده از این محصولات و شنیدن رایحه‌ها پیدا می‌کند. برای مثال در انواع ژل‌های شستشو سعی می‌شود از رایحه‌های خنک، گل‌ها و ترکیباتی مانند آلورا  و میوه‌ها استفاده شود.

انواع داروها هم با رایحه‌های مختلفی ترکیب می‌شوند و برخی از این بوهای خوبی که در آنها استفاده می‌شود برای درمان و جلوگیری از بیماری‌هاست. برای مثال پمادهای مربوط به درد ماهیچه و استخوان‌ها، مسکن‌های سردرد و یا کمک کننده برای خواب و کرم‌هایی که برای درمان قولنج به کار می‌رود، با مخلوطی از رایحه‌ها مانند رزماری و … ترکیب می‌شوند.

دسته بندی رایحه عطرها

خوشبوترین ادکلن ها

عطرها و ادوکلن‌ها با رایحه‌های بسیار متفاوتی تولید می‌شوند و در یک تقسیم بندی مشخص شده، به طور معمول بانوان رایحه‌های شیرین، بوی گل‌ها و مشک و اقایان رایحه‌های چوبی و ادویه‌ها را برای مصرف بیشتر ترجیح می‌دهند. این رایحه‌ها از سال ۱۹۰۰ در انواع مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند و برای آنها زیرگروه‌هایی هم وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

رایحه‌های گیاهی و شکل گرفته بر اساس گل‌ها: این رایحه ها خودشان به زیر مجموع‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • رایحه یک گل خاص مانند گل رز یا لیلیوم. بیشترین گل‌هایی که در عطرها استفاده می‌شود، علاوه بر رز و لیلیوم، یاس و شکوفه‌های پرتقال است.
  • رایحه‌های ایجاد شده از ترکیب چندین گل
  • رایحه میوه‌ها، به دست آمده از گیاهانی مانند هلو و سیب
  • رایحه گل‌های مشرقی در ترکیب با ادویه‌ها

رایحه‌های کهربایی (شرقی): دسته بزرگی از رایحه‌های شیرین که اغلب با رایحه وانیل، رازیانه گل‌ها، صمغ و چوب‌های خوشبو مخلوط می‌شود. برای مثال عطر کوکو شنل Mademoiselle یا عطرهای زنانه گودگرل. دسته‌بندی‌های زیر را دارد:

  • رایحه شرقی لطیف که شامل ترکیب ادویه‌های گرم و گل‌هاست.
  • رایحه شرقی شیرین و گرم با ترکیبی از دارچین، وانیل و مشک
  • رایحه شرقی- چوبی، ترکیب شده از چوب صندل، نعناع هندی با مخلوط ادویه‌ها و رایحه‌های شیرین. برای مثال عطرهای بلک افغان، معمولا ترکیبی از هرسه این مواد خوشبو را دارند.

رایحه‌های چوبی: این رایحه‌ها به طور معمول از چوب‌های خوشبویی مانند چوب صندل، نعناع هندی و صدر تولید می‌شود، گرم است و با بوهای تازه‌ای مانند مرکبات و گل‌ها همراه می‌شود. اگر با چوب درختانی مانند کاخ ترکیب شود، رایحه تلخ ایجاد می‌شود. عطرهای مشکی لالیک، معمولا در این دسته قرار می‌گیرند.  زیرمجموعه‌های این رایحه موارد زیر هستند:

  • رایحه‌های آروماتیک (خوشبو) مانند مخلوط چوب صدر، صندل و وتیور
  • رایحه چوبی متشکل از چوب خزه‌ای شیرین در ترکیب با رایحه‌هایی مانند مانند بلوط و کهربا
  • رایحه چوب‌های خشک ترکیب شده با انواع دودی وبوهای چرمی مانند تنباکو و عسل.
  • رایحه‌های چوبی: بر پایه چوب‌های خوشبو مانند چوب صندل، صدر، کاج و …
  • رایحه‌های چرمی: بر پایه ترکیباتی مانند عسل، تنباکو و چوب

رایحه‌های تازه (Fresh): این رایحه‌ها ترکیباتی از بوی درختان مرکبات و آب‌های اقیانوسی است و بیشتر در عطرهای مردانه استفاده می‌شود تا زنانه. به طور معمول گیاهانی که در این ترکیبات بیشتر استفاده می‌شوند، مریم گلی، ترنج، گریپ فروت و انواع مرکبات است.

دسته‌بندی‌های آن موارد زیر هستند:

  • رایحه‌های گل و چوب شامل مخلوط گیاهان تازه مانند اسطوخودس و چوب‌های خوشبو
  • رایحه درختان مرکبات مانند ترکیب نارنگی و نارنج
  • رایحه‌های آبی که ترکیبی از بوی دریا، خاک، باران و اقیانوس است.
  • رایحه‌های سبز شامل بوی برگ‌های له شده و چمنزارهای بریده شده

دسته بندی رایحه دئودورانت‌ها

دئودورانت‌ها معمولا رایحه ضعیفی دارند، اما از ترکیباتی استفاده می‌شود که به آنها ویژگی خنکی می‌دهد. برای مثال اگر اسپری دئودورانت یا اسپری ضد تعریق از برندهایی مثل کامان، رکسونا و داو را خریداری کرده باشید، متوجه می‌شوید این دئودورانت‌ها بوی بسیار کمی دارند و بیشتر با خاصیت ضد تعریق‌شان شناخته می‌شوند. اما همواره در بازار انواع دئودرانت‌ها را خواهید یافت که با رایحه‌های بیشتر وجود دارند.

دسته بندی رایحه عطرها و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی، کار آسانی نیست، چرا که به طور معمول انواعی از ترکیبات و رایحه‌ها در آنها استفاده می‌شوند. اما اگر اصول این دسته‌بندی‌ها را یاد بگیرید، در انتخاب عطرها و اسپری‌ها راحت‌تر عمل خواهید کرد.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.