سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

بررسی کامل مشخصات انواع بهترین تب سنج ها و دما سنج ها

دما سنج

بدن انسان در مقابل ورود ویروس‌ها به بدن مقاومت می کند، یکی از نشانه‌های جنگ گلبول‌های سفید با ویروس‌ها در بدن درجه حرارت بالای بدن یا تب است. تب بالای ۴۰ درجه نشان می‌دهد که آنزیم‌های ضروری بدن دچار مشکل شده و نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در این مواقع برای مشخص شدن درجه حرارت بدن از تب سنج استفاده می‌شود.

وجود تب سنج در جعبه کمک‌های اولیه یک خانه کاملا ضروری است به ویژه اگر در خانه فرزند کوچک داشته باشید یک تب سنج دیجیتال یا جیوه‌ای از جمله وسایلی است که حتما باید در منزل شما وجود داشته باشد.

انواع تب سنج

تب سنج وسیله ای است که برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن از آن استفاده می‌شود. اما همین ابزار به ظاهر ساده دارای انواع مختلفی است که در این بخش با آن آشنا می‌شوید.

تب سنج جیوهای

استفاده از تب سنج جیوه ای که قدیمی‌ترین نوع دماسنج یا تب سنج محسوب می شود در سالهای اخیر کمتر دیده می شود. در حقیقت تب سنج های جیوه ای محبوبیت خود را از دست داده اند به این دلیل که امکان شکستن آنها وجود دارد و جیوه یک ماده خطرناک است که می‌تواند در بدن کودکان عوارض جدی ایجاد کند. پس سعی کنید از دماسنج جیوه‌ای برای اندازه گیری درجه حرارت بدن نوزاد یا کودکان خردسال استفاده نکنید.

تب سنج دیجیتالی

استفاده از این نوع تب سنج بسیار ساده و آسان است. در این نوع دماسنج از سنسورهای حرارتی – الکترونیکی برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می‌شود. امکان استفاده از تب سنج دیجیتالی به صورت رکتوم یا زیر بغل نیز وجود دارد.

تب سنج دیجیتالی گوش

این وسیله به کمک اشعه مادون قرمز درجه حرارت بدن را محاسبه می کند. برای اندازه گیری درجه تب نوزاد این وسیله داخل گوش نوزاد قرار داده می‌شود.

تب سنج دیجیتالی پستانکی

این نوع از تب سنج‌ها مخصوص  نوزادان طراحی شده است و آن را به صورت یک پستانک داخل دهان نوزاد قرار داده و دمای بدن او را اندازه می‌گیرند.

دما سنج

تب سنج تمپورال

این نوع تب سنج ها نیز مجهز به اسکنر مادون قرمز هستند و برای بررسی دمای شریان تمپورال روی پیشانی فرد قرار گرفته و دمای آن را اندازه گیری می‌کند. استفاده از این وسیله نیز بسیاری ساده و آسان است.

انواع دماسنج

دماسنج ها نیز انواع مختلفی دارند که اگرچه دارای عملکرد متفاوتی هستند اما نهایتا کارایی یکسانی دارند. انواع دماسنج را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم.

دماسنج ستونی

این نوع دماسنج رایج ترین شکل دماسنج و پرکاربردترین آنها است. این مدل از دماسنج ها به سرعت دمای موجود در غذا، مایعات، جامدات و … را می خواند. دارای درجه بندی است و استفاده از آن بسیار راحت است. از جمله مزایای دماسنج های ستونی یا پروب، حمل و نقل آسان و طراحی آن در سایزهای مختلف است.

دماسنج فروسرخ

مدل دیگری از دماسنج ها، دماسنج فروسرخ است که به شکل مستقیم دما را اندازه گیری نمی کند. این مدل از دماسنج بهترین ابزار اندازه گیری دما در سطوح پایین یا بالا است. اگرچه این دماسنج‌ها ساختار پیچیده ای دارند اما دارای دقت سنجش بسیار بالا است و یک وسیله کاملا دقیق محسوب می‌شود.

دماسنج مدل K

این دماسنج یکی از انواع خاص دماسنج ها محسوب می شود و بیشتر مصرف آزمایشگاهی و صنعتی دارد. این دماسنج ها از فلز ساخته می شوند و دقت عمل بالایی دارند. از این دماسنج ها می تواند در طیف بالای دمایی استفاده کرد و میله های آن قابل تعویض است و برای هر محیط می توان از میله خاصی استفاده کرد. دارای سنسور دوگانه است و امکان مقایسه دما در آن وجود دارد.

دماسنج آنالوگ

این مدل از دماسنج ها ارزان‌ترین و رایج‌ترین  نوع دماسنج است معمولا دارای مصرف خانگی است و دقت بسیار بالایی ندارد. این دماسنج ها کارایی ساده ای دارند و به راحتی قابل خواندن هستند. اغلب آنها دما را به صورت فارنهایت و سانتیگراد نشان می دهند و به راحتی قابل نصب روی سطوح مختلف هستند. نگهداری از آنها آسان است و مناسب مصارف خانگی هستند.

دماسنج دیجیتالی

این دماسنج ها نیز بسیار رایج و کاربردی هستند و به راحتی می‌توان آنها را خواند.

دما سنج دیجیتالی

مزایای تب سنج دیجیتالی نسبت به جیوه ای

از جمله مزایایی که تب سنجهای دیجیتالی نسبت به تب سنج جیوه ای دارند می‌توان به سرعت عمل و دقت عمل بالای آنها اشاره کرد. در یک تب سنج دیجیتال نهایتا طی ۳۰ ثنیه دمای نهایی بدن روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود در حالی که در تب سنج های دیجیتال این زمان حداقل سه دقیقه است.

استفاده از تب سنج های دیجیتال بسیار ساده است و نیاز به مهارت خواندن ندارد، در صورتی که تب سنج‌های جیوه‌ای معمولا به سختی خوانده می‌شوند. دقت عمل بالای دستگاه تب سنج دیجیتال نیز باعث می شود که فرآیند تب سنجی با  اعتماد بیشتری انجام گیرد. ضمن این که تب سنج‌های دیجیتال دارای نور ال ای دی پس زمینه هستند و بنابراین امکان استفاده از آنها در تاریکی نیز میسر است.

سخن پایانی

انواع تب سنج ها و دماسنج ها در طراحی و انواع گوناگونی در بازار موجود هستند که عملکردی یکسان اما کارایی متفاوت دارند. بنابراین انتخاب دماسنج یا تب سنج از میان انواع گوناگون باید با آگاهی صورت گیرد. برخی از این ابزارها دقت عمل کمتری دارند و برخی دیگر بسیار دقیق و پیشرفته هستند. انتخاب از میان انواع این ابزار بستگی به نحوه کارایی و عملکرد مورد نظر دارد. بسیاری از تب سنج یا دماسنج‌های رایج در بازار برای مصارف خانگی مناسب هستند و کارایی ساده و مطمئنی دارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 1,75 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.