پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

افزایش وزن در دوران پریودی چه دلایلی دارد؟

افزایش وزن در دوران پریودی

افزایش وزن یکی از مشکلاتی است که بانوان در زمان پریودی با آن روبرو هستند. این مسئله در کنار درد و ناراحتی‌های دیگری که به‌وجود می‌آورد، مشکلات دیگری هم ایجاد می‌کند. بسیاری از بانوان فکر می‌کنند که با ورزش کردن در طول دوران پریودی یا داشتن رژیم غذایی می‌توانند از افزایش وزن در زمان عادت ماهانه جلوگیری کند. درصورتی‌که با وجود ورزش و رژیم غذایی نیز ممکن است وزن شما در این دوران افزایش پیدا کند؛ بنابراین بهتر است بدانید افزایش وزن در دوران قاعدگی کاملاً طبیعی بوده و پس از اتمام این دوران برطرف خواهد شد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلیل افزایش وزن در دوران پریودی و روش‌های بهبود آن آشنا کنیم.

افزایش وزن در دوران پریودی و دلایل آن

در طول دوران پریودی هورمون پروژسترون به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع موجب تجمع مایعات درون بدن می‌شود. این مایعات جمع شده درون بدن می‌توانند باعث پف کردن بدن و همچنین افزایش وزن در دوران پریودی شوند. این افزایش وزن بیشتر در قسمت میان تنه قابل‌مشاهده است؛ اما جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، زیرا پس از اتمام دوران پریودی و کاهش هورمون پروژسترون درون بدن، این اضافه وزن برطرف خواهد شد.

نکته قابل‌توجهی که در رابطه با افزایش وزن در دوران پریودی وجود دارد، این است که دقیقاً چقدر وزن در این دوران اضافه می‌شود؟ در برخی از مواقع ممکن است اضافه وزن شما به دلیل پریودی نباشد و به رژیم غذایی و ورزش برای کاهش وزن خود نیاز داشته باشید. معمولاً افزایش وزن در دوران پریودی با توجه به شرایط فرد حدود نیم تا یک کیلوگرم است، بنابراین درصورتی‌که در دوران پریودی بیش از این میزان وزن اضافه می‌کنید. ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد کلیه‌ها یا غدد درون‌ریز دچار اضافه وزن شده باشید. در این صورت بهتر است برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

همچنین برای کنترل بهتر روی رژیم غذایی خود توصیه می‌کنیم از رژیم‌های لیمومی که به‌طور اختصاصی با بررسی شرایط سلامتی شما ارائه می‌شود، استفاده کنید.

پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریودی

با وجود اینکه افزایش وزن در دوران پریودی کاملاً طبیعی بوده و پس از اتمام پریودی برطرف خواهد شد. ممکن است بسیاری از افراد نسبت به این مشکل احساس بدی داشته باشند و بخواهند از بروز آن جلوگیری کنند. استفاده از راهکارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از افزایش وزن در دوران پریودی به میزان قابل‌توجهی پیشگیری کنید:

  1. نوشیدن مایعات فراوان: ازآنجایی‌که دلیل افزایش وزن در دوران عادت ماهانه تجمع مایعات در بدن است. شاید به‌اشتباه فکر کنید که با کاهش میزان مایعات مصرفی می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. این باور کاملاً اشتباه است. نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول دوران پریودی می‌تواند از باعث تخلیه سریع‌تر آب‌های جمع شدن درون بدن شود و به کاهش اضافه وزن در این دوران کمک کند.
  2. مقابله با هوس‌های غذایی: از دیگر راهکارهای مقابله با افزایش وزن در دوران پریودی قوی بودن در برابر وسوسه‌های غذایی است. معمولاً در طول این دوران بانوان تمایل بسیار زیادی به خوردن غذاهای چرب، غذاهای نمکی و همچنین شیرین دارند. به همین دلیل به سمت تنقلات و خوراکی‌های غیرمفید می‌روند. مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند منجر به افت قند و کاهش مدت‌زمان سیری شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از افزایش اشتها و اضافه وزن با این وسوسه‌های غذایی به‌طورجدی مقابله کنید. البته توجه داشته باشید که هوس‌های غذایی سالم مانند تمایل به شکلات تلخ یا میوه هیچ‌گونه مشکلی ندارد و به‌راحتی می‌توانید این خوراکی‌ها را میل کنید تا با کمک آن‌ها انرژی مورد نیاز بدن خود را در این دوران تأمین کنید. به‌طورکلی بهتر است در طول مدت پریودی از رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات، پروتئین، میوه و … استفاده کنید.
  3. آرامش خود را حفظ کنید: در طول دوران پریودی به دلیل اختلال در عملکرد هورمون‌ها، ممکن است دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ یا یبوست شوید که این مشکلات چند روز پس از پریودی به‌طور کامل برطرف می‌شوند. البته ممکن است در طول این دوران دچار مشکل کمبود آهن شوید که بهتر است با مشورت پزشک مکمل آهن مصرف کنید. مصرف سبزیجات و عدم مصرف خوراکی‌های ناسالم می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات گوارشی خود را در طول این دوران بهبود ببخشید و از افزایش وزن در دوران پریودی تا میزان قابل‌توجهی جلوگیری کنید. این مشکلات کاملاً طبیعی بودن و بهتر است آرامش خود را برای مقابله با این مشکلات حفظ کنید.
  4. فعالیت بدنی داشته باشید: برخلاف تصور که تحرک بدنی کردن می‌تواند موجب درد و ناراحتی بیشتر شما شود. تحرک و فعالیت در طول دوران پریودی می‌تواند به بهبود شرایط جسمی شما و التیام گرفتگی‌های بدن شما مؤثر باشد؛ بنابراین بهتر است در طول دوران پریودی نیز فعالیت بدنی را به‌صورت سبک و بیشتر به‌صورت پیاده‌روی ادامه دهید. تا علاوه بر پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریودی، درد و گرفتگی‌های بدن خود را نیز التیام ببخشید.
  5. استراحت کافی داشته باشید: در طول دوران پریودی نیاز به استراحت افزایش می‌یابد، بنابراین سعی کنید حتماً هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید. همچنین استعمال دخانیات را ترک کنید؛ زیرا سیگار و قلیان می‌توانند منجر به افزایش التهابات و دردهای شما شوند. از طرفی داشتن خواب و استراحت کافی به التیام دردها و گرفتگی‌های بدن شما کمک می‌کند.

در پایان اگر می‌خواهید وضعیت سلامتی بهتری در دوران قاعدگی داشته باشید، توصیه می‌شود ضمن مشورت با مشاوران تغذیه لیمومی، از رژیم‌های غذایی این موسسه که صورت آنلاین ارائه می‌شود، بهره‌مند شوید. رژیم‌های استاندارد در ارتقاء سطح سلامتی و بالا بردن توانایی مقابله با شرایط سخت نقش موثری دارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 2,67 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.