سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

۷ اشتباه رایج استفاده از فر

در این مقاله درباره اشتباهات رایج در استفاده از انواع مدل فر مبله و توکار خواهیم پرداخت. اگر شما به طور اصولی از فر آشپزخانه خود استفاده ننمایید قطعا این وسیله بسیار کاربردی نقش دکوری پیدا خواهد نمود. برای اینکه در آشپزی‌ها به مشکلات کمتری برخورد نمایید، برخی از اشتباهات رایج را جمع‌آوری کرده‌ایم.

فر توکار

۱: گرم نکردن اصولی فر

مهم نیست شیرینی میخواهید بپزید یا پیتزا مهم این است که اگر ابتدا فر توکار – مبله را به‌خوبی گرم نکنید، یعنی به درجه‌ی لازم برای پخت نرسیده باشد، هنوز برای این کار خیلی زود است. عادت کنید قبل از طبخ غذا فرتان را حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گرم کنید تا مطمئن شوید که غذا یکنواخت و کامل پخته می‌شود.

۲: به اندازه‌ی کافی فر را تمیز نمی‌کنید

حتما توجه فرمایید که تمیز کردن فر توکار باعث کارکرد مطلوبتر دستگاه در مدت زمان بالاتر را فراهم مینماید مقداری مایع ظرفشویی، جوش شیرین و سرکه در تمیز کردن فرتان تأثیر بسزایی خواهد داشت. مخلوطی از یک و نیم فنجان جوش شیرین، نیم فنجان مایع ظرفشویی و یک چهارم فنجان سرکه سفید را با استفاده از پارچه‌ای تمیز روی سطوح داخلی فرِ خالی بمالید. اجازه دهید به مدت یک شب مواد آنجا بماند و صبح با پارچه‌ای مرطوب کل سطوح داخلی را تمیز کنید. این کار را حداقل ماهی یک بار (یا در روزهای گرمی که چرخه‌ی خودتنظیفیِ فر خانه‌تان را آن قدر گرم‌ می‌کند که موجب سلب آرامش می‌شود) انجام دهید تا فرتان را تمیز و مطلوب نگه دارید.

فر توکار

۳: مواد غذایی استفاده می‌کنید که خیلی سردند

مواد غذایی که میخواهید استفاده نمایید اگر یخ زده باشد حتما پخت را دچار اشکال مینماید و  می‌تواند چرخه‌ی پخت را کند و خراب کند. اگر در دستور پخت آمده است ترکیبات با «دمای اتاق» استفاده شوند، مراقب باشید آنها را حداقل نیم ساعت قبل از پخت از یخچال بیرون بگذارید تا دمایشان متعادل شود.

۴: سینی فر را چرب نمی‌کنید یا از پوششی روی آن استفاده نمی‌کنید

هیچ چیز بدتر از کیک و پیتزای بی‌نقص پخته‌شده‌ای نیست که به سینی فر چسبیده است. البته در فرهای سری جدید از لعاب های نچسب استفاده میگردد ولی همیشه مراقب باشید قبل از اینکه ترکیبات را داخل سینی فر بریزید آن را با اسپری‌های ضدچسبندگی، کره یا روغن‌ چرب کنید یا از فویل‌های آلومینیومی یا کاغذ شیرینی‌پزی استفاده کنید تا برداشتن غذاهای پخته‌شده آسان شود، مگر اینکه در دستورالعملش روش دیگری آمده باشد.

۵: از زمان‌سنج فر توکار مبله استفاده نمی‌کنید

با پاییدن غذا کار به‌خوبی پیش نمی‌رود. به محض اینکه غذا را داخل فر توکار مبله می‌گذارید، چه با زمان‌سنج فر، چه زمان‌سنج قابل‌حمل یا گوشی هوشمندتان زمان حداقلی پخت را تنظیم کنید. بنابراین، هر اتفاقی بیفتد، می‌دانید که در نهایت خوراکی‌های سوخته یا نپخته نخواهید داشت.

۶: در زمان پخت، سینی فرتان را نمی‌چرخانید

اگر سینی در حال پخت را در داخل فر نمی‌چرخانید، کار اشتباهی انجام می‌دهید. باور کنید یا نه، برخی از بخش‌های فر توکار، به‌خصوص جلو و بالای فر، از بقیه جاها داغ‌تر می‌شود؛ بنابراین، اگر سینی را حداقل یک بار در طول فرآیند پخت از جلو به عقب (و از قفسه بالا به پایین) نچرخانید، این احتمال وجود دارد که همه جای غذا به شکل یکنواخت پخته نشود. البته در فر های توکار و مبله جدید فن تنظیم کننده درجه حرارتی قرار دارد که هوای گرم را درون دستگاه میچرخاند ولی چرخاندن سینی در اکثر غذاها لازم میباشد.

۷: درب فر را خیلی زیاد باز می‌کنید

هر بار که درب فر را برای کنترل پخته‌شدن غذایتان باز می‌کنید، باعث می‌شوید هوای گرم خارج شود و دمای فر کاهش یابد. نه‌تنها بازکردن زیاد درب فر فرآیند پخت را کند می‌کند،( مصرف انرژی را بالاتر میبرد)  بلکه به خاطر این حرکت ناگهانی، غذاهای تردتر ممکن است از هم بپاشد و فروبریزد. لطفی در حق خود بکنید و از چراغ فر برای کنترل غذای در حال پخت استفاده کنید، و اگر فرتان چراغ ندارد، تا زمان چرخاندن سینی منتظر بمانید.

منبع : فروشگاه ساتک

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

۱ دیدگاه

» ارسال سوال و نظر شما «
  1. امیر گفت:

    مطالبتان مفید بود ولی بنظر بنده چند اصلاحیه لازم دارد :
    ۱- سینی لعابی داخل فر معروف است به سینی چربی گیر ، هنگامی که ازجوجه سرخ کن استفاده می‌شود چربی روی کف فر نریزد که سوخته ودرود ایجاد کند.
    ۲- این سینی در هنگام پخت مانند طبقه عمل می‌کند که ظرف پیرکس یا قالب کیک را روی آن بگذارند.
    ۳- چنانچه اصرار باشد از همین سینی با گذاشتن فویل استفاده شود ! باید دقت شود که فویل ها سوراخ های دو طرف سینی که برای انتقال حرارت از طرفین به بالا و برگشت به روی غذا عمل می‌کند مسدود نشود.
    ۴-نکته مهم اینکه المنت فوقانی و همینطور شعله بالا عمدتاً برای جوجه سرخ کند استفاده می‌شود
    ۵- چون گردش حرارت فر سوراخهای طرفین سینی بصورت دایره ای گردش می‌کند لذا بالای غذا هم برشته می‌شود
    ۶- برای همین است که باید ظرف غذا روی سینی و حداکثر گودی سینی را پر کند و البته چنانچه لازم باشد آن سینی و به سرعت جا بجا شود که حد اقل پرت حرارتی را ایجاد کند
    ۶- سینی توری هم بیشتر برای قالب کیک یا ظروفی که ضخامت بیشتری دارند تهیه شده روی آن هم نباید گوشت یا هر ماده دیگری را قرار داد چرا که جنس آنها میل گرد آبیاری شده است وهم برای سلامتی مورد تایید نیست و هم برای خود توری.
    خلاصه اینکه : حتماً باید ظروف طبخ غذا را روی طبقات فر قرار داد .

    موافقم ۴

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.