سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آنچه باید درباره لوازم آرایشی بدانید

به‌طور کلی در فرهنگ ایرانی‌ها، اعراب و ترک‌ها استفاده از لوازم آرایشی بیشتر از کشورهای غربی مورد توجه قرار می‌گرفته است و این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده و حتی بسیار بیشتر هم شده است اما این استفاده بیش‌از‌حد مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند. بنا به گفته عباس نجفی، رئیس سازمان مبارزه با قاچاق بسیاری از لوازم آرایش مورد نیاز به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مصرف‌کننده نمی‌تواند در مورد سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کند، چون روی آن‌ها نظارتی وجود ندارد و به همین دلیل احتمال آلودگی‌ها و ابتلا به بیماری‌‌ها از طریق لوازم آرایش به‌خصوص در ایران بسیار زیاد است. شاید دانستن هر کدام از این خطرات باعث شود که هنگام انتخاب لوازم آرایش کمی بیشتر دقت کرده و نیز برای حفظ سلامت خود هم که شده کمتر از اینگونه لوازم استفاده کنید.

 

لوازم آرایشی و بهداشتی از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فیلترهای رنگی و…. است که باعث می‌شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو‌تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.

برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌کنند.افلاتوکسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها به شمار می‌روند که سمی و خطرناک هستند.

وجود سرب و افلاتوکسین‌ها در ترکیبات آرایشی صدماتی به پوست وارد می‌سازد اگر این دو ماده خطرناک در ترکیبات مواد آرایشی بیش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرایش استفاده کنند ممکن است پوست‌شان تحریک شده و به مشکلات پوستی دچار شوند.وجود این ماده سمی در مواد آرایشی نامرغوب جذب می‌شود.

 

کـدام پاک‌کننـده را نخریــد؟
فراموش نکنید بهتر است یک پاک‌کننده آرایش خوب تهیه کنید. زیرا خرج‌کردن پول بیشتر به نفع سلامت پوست‌تان خواهد بود. مارک‌های معروف تجاری لوازم آرایش، به‌طور معمول پاک‌کننده‌های خوبی نیز به بازار عرضه می‌کنند. برای پاک کردن آرایش چشم از مواد پاک‌کننده آرایش که ویژه چشم است، استفاده کنید. چشمان شما بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

آرایش صورت شما مانند کرم پودر و رژ لب به‌راحتی به وسیله پاک‌کننده‌های آرایشی که پایه آبی دارند، از روی پوست‌تان پاک می‌شوند، ولی آرایش چشم مثل سرمه، ریمل و خط چشم نیاز به مواد پاک‌کننده قوی‌تری دارند. این مواد پاک‌کننده باید پایه روغنی داشته باشند تا این مواد آرایشی سمج را از چشمان شما پاک کنند. برای پاک کردن آرایش یک تکه پنبه یا پد پنبه‌ای را به مواد پاک‌کننده آغشته کنید و روی پوست صورت، اطراف چشم و گردن خود بکشید. درصورتی که با این روش، آرایش شما پاک نشد چند نقطه از ماده پاک‌کننده را در چند جای صورت‌تان بگذارید، سپس با یک گلوله پنبه مرطوب آن را در تمام صورت‌تان پخش کنید با این روش حتی مواد آرایشی نفوذ کرده به منافذ پوست‌تان نیز خارج می‌شوند.

 

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی چه مشکلات و بیماری‌های پوستی را ایجاد می‌کند؟‌
برخی زنان نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر در یک محصول آرایشی حساس هستند، از این رو در تماس با آن ماده شیمیایی پوست صورت‌شان واکنش نشان می‌دهد، اگر مواد آرایشی بیش از ۶ ساعت روی پوست صورت بماند علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تاول‌های زیر پوستی ایجاد می‌کند.برخی عوارض کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند که معمولاً در تماس پوست با مواد گیاهی یا شیمیایی آلوده واکنش‌های پوستی یا عفونی بروز پیدا می‌کند.

توصیه مهم این‌که زنان بهتر است از لوازم آرایش‌های استاندارد که برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تایید آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا اکثر لوازم آرایش‌هایی که وارداتی هستند از ترکیبات موادی چون سرب،‌مایع پرده جنینی،هورمون‌های پروژسترون و استروژن تشکیل شده‌اند که در ابتدا نشاط و شادابی موقتی به پوست صورت می‌دهند اما در درازمدت مشکلات را تشدید می‌کند.

 

آنچه باید درباره لوازم آرایشی بدانید

پاک کننده‌های الکل‌دار بخریم؟
پاک کننده‌هایی را که در آن الکل به کار رفته است، خریداری نکنید. این پاک کننده‌ها گرچه باعث می‌شوند در سطح پوست‌تان احساس تازگی کنید ولی در طولانی‌مدت موجب خشکی پوست شما می‌شوند. همچنین کسانی که پوست حساسی دارند باید هنگام خرید پاک کننده‌ها دقت بیشتری به خرج دهند. می‌توانید نمونه این محصولات را روی پوست بازوی‌تان امتحان کنید و اگر به آن حساسیت نداشتید، آن را خریداری کنید.

با چه شیوه‌ای می‌توان متوجه شد پوست صورت به مواد شیمیایی حساسیت دارد؟
یکی از شایع‌ترین مشکلات ایجاد حساسیت‌های پوستی است برخی اوقات به زنانی که آلرژی بالایی دارند توصیه می‌شود قبل از مصرف لوازم آرایش آن را تست کنند.

در این روش قسمتی از ماده آرایشی را روی بازوی خود امتحان کرده و چون پوست بازو مانند پوست صورت حساس و نازک است و از لحاظ بافتی شبیه به هم هستند اگر ظرف مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت واکنش نشان داد مشخص خواهد شد که پوست صورت شان در تماس با مواد آرایشی ممکن است دچار التهاب و واکنش پوستی شود.

 

سایه چشـم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
مصرف انواع سایه‌های رنگی، به‌ویژه انواع ضدآب آن‌ها می‌تواند علاوه‌بر قرمزی، تورم و خارش، فرد را دچار خشکی و پوسته‌ریزی و تغییر رنگ بارز در ناحیه اطراف چشم کند. البته آسیب به لایه‌های محافظ پوست می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد عفونت‌های میکروبی و قارچی نیز باشد و این واکنش به‌ویژه در فصول گرم تشدید می‌شود. متاسفانه استفاده از لنزهای رنگی و مژه‌های مصنوعی به‌ویژه با روش کاشت مصنوعی نیز زمینه را برای بروز انواع واکنش‌های پوستی و حتی ریزش مژه‌های فرد و عفونت داخلی و اطراف چشم فراهم می‌کند و اگر همزمان از خط چشم و ریمل هم استفاده شود، این واکنش‌ها تشدید خواهند شد. برخی از سایه‌ها به‌دلیل وجود مواد رنگی یا معطر در آن‌ها، بعد از قرار گرفتن فرد در معرض اشعه آفتاب، لک‌های پوستی ایجاد می‌کنند. این لک‌ها و چروک زودرس و خشکی ایجادشده در ناحیه اطراف چشم، می‌تواند نمای ناخوشایندی به‌وجود آورد.

کدام‌یک از اجزای صورت در تماس با لوازم آرایش و استفاده بیش از حد آسیب بیشتری می‌بیند؟
چشم یکی از حساس‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود بنابراین قبل از انتخاب به نوشته‌های روی لوازم آرایشی باید توجه کرد. اغلب زنانی که پوست چرب دارند اگر از لوازم آرایشی که حاوی روغن زیاد است استفاده کنند چون پوست چرب مستعد جوش زدن است از این رو آکنه و جوش‌های زیر پوستی را تشدید می‌کند.

استفاده زیاد از کرم‌های آرایشی دهانه غدد چربی پوست را می‌بندد و جوش‌های زیر پوستی،‌واکنش‌های پوستی و حساسیت را ایجاد می‌کند و به مرور زمان لک‌های تیره رنگی روی پوست گونه بروز پیدا می‌کند همچنین تورم پلک، ریزش اشک و سوزش در چشم را به وجود می‌آورد.

 

کدام محصول آرایشی بدون عوارض است؟
یک فرآورده آرایشی مرغوب باید غیرحساسیت‌زا (هیپوآلرژیک)، غیرکومدوژن (یعنی موجب دانه‌های سرسیاه پوستی نشود) و غیرآکنه‌زا (یعنی باعث جوش صورت نشود) باشد. به عبارت دیگر این فرآورده‌ها باید حداقل حساسیت‌زایی را داشته باشند؛ منافذ پوست را نبندند و موجب پیدایش جوش در چهره نشوند. استفاده از محصولات آرایشی خوشبو چندان توصیه نمی‌شود چون اغلب مواد آرایشی تقلبی در زیرزمین‌ها و با مواداولیه بسیار نامرغوب تولید می‌شوند. گاه بوی این مواداولیه آن‌قدر نامطبوع است که سازندگان مجبور می‌شوند برای پوشاندن و مخفی کردن آن از عطرها و مواد بودار مختلف در فرآورده‌های آرایشی استفاده کنند تا خوشایند مصرف‌کننده شود.

دانستنی هایی درباره لوازم آرایشی که باید بدانید

در رنگ بندی یا تعیین انواع پوست، کدام رنگ از پوست حساس‌تر هستند؟
انواع پوست‌ها در گروه‌بندی به شش دسته تقسیم بندی می‌شوند اما به طور کلی سه گروه از پوست‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند.پوست‌های روشن در معرض نور مستقیم خورشید دچار کک و مک می‌شوند و بیشتر از خود واکنش پوستی یا التهابی نشان می‌دهند.زنانی که پوست‌های تیره دارند اگر در نواحی از پوست شان در اثر مواد آرایشی لک ایجاد شود دیرتر به درمان پاسخ می‌دهند.

 

لوازم آرایش تقلبـی را چگونه بشناسیـم؟
محصولات قانونی که لیبل وزارت بهداشت را دارند، میزان سرب موجود در آن‌ها کمتر از میزان مجاز است و به هیچ‌وجه خطرناک نیستند. البته این قضیه در مورد آرسنیک هم مصداق دارد که میزانش نباید بیشتر از ۱۰PPM باشد ولی به‌طور کلی سرب به هیچ‌وجه خاصیت ایجاد سرطان پوست را ندارد و فقط به‌دلیل این‌که ممکن است در محصولاتی مثل رژ لب که خورده و جذب دستگاه گوارش می‌شوند، ایجاد مسمومیت کند. با این اوصاف و با توجه به مصرف فراگیر لوازم آرایشی در ایران، متخصصان داخلی عقیده دارند، آنچه در مصرف لوازم آرایشی اهمیت بیشتر دارد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز وزارت بهداشت را دارند، با این استدلال استفاده از مارک‌های معروف همچنان بهتر از استفاده از مارک‌های بی‌نام و نشان است.

 

بهترین روش برای پاک کردن آرایش از روی پوست صورت چیست؟
استفاده از محلول‌های شست‌وشوی آرایش باید مطابق با نوع پوست صورت خریداری شود.بهتر است برای پوست‌های خشک از لوسیون شست‌وشو دهنده،صابون مخصوص یا ژل شست‌وشو استفاده شود همچنین محلول‌ها و تونیک‌های شست‌وشو یا صابون‌های گلیسیرینه یا کرم دار آسیب کمتری به پوست وارد می‌کنند از این رو بهترین گزینه برای پاک کردن آرایش صورت هستند.

برخی زنان برای پاک کردن آرایش صورت از دستمال یا پنبه استفاده می‌کنند که این روش به دلیل ایجاد اصطکاک میان پوست صورت و پنبه یا دستمال پوست را ضخیم و در دراز مدت چین و چروک ایجاد می‌کند.اگر استفاده از لوازم آرایش درست و در حد اعتدال باشد پیری زودرس ایجاد نخواهد شد همچنین زنان می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کنند.

 

لوازم آرایش ضد‌آب بخریم؟

سایه‌های کم‌رنگ، پودری و مات کمتر حساسیت‌زا هستند. به‌طور کلی استفاده از محصولات آرایشی محلول در آب کمتر از مواد آرایشی غیرقابل شست‌وشو ایجاد حساسیت و آسیب پوستی می‌کنند، زیرا برای پاک کردن خط چشم‌ها و ریمل‌های واترپروف (غیرقابل شست‌وشو با آب) نیاز به حلال‌هایی است که به‌خودی خود می‌توانند موجب حساسیت و آسیب به پوست شوند. به یاد داشته باشید، سایر مواد حساسیت‌زا و آزاردهنده نیز می‌توانند از طریق انگشتان با ناحیه اطراف چشم تماس پیدا کنند.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,25 از 5)
Loading...