پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

آمپول بیوتین بهتر است یا قرص بیوتین؟

بررسی تاثیر آمپول بیوتین و قرص بیوتین

در میان موثرترین ویتامین‌ها برای تقویت مو همیشه نام بیوتین می‌درخشد. بیوتین همان ویتامین B7 است که گاهی با نام ویتامین H نیز شناخته می‌شود. حرف ‘H’ به ابتدای کلمه Hair (به معنای مو) اشاره دارد. بیوتین را به دو صورت می‌توانید برای بدن خود تامین کنید: یکی با تزریق آمپول بیوتین و دیگری با خوردن قرص بیوتین. اگر می‌خواهید بدانید متخصصان آمپول بیوتین را موثرتر می‌دانند یا قرص بیوتین را، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B به شمار می‌آید و در تبدیل غذا به انرژی در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ویتامین نیز همچون دیگر ویتامین‌های ب محلول در آب است. همه ویتامین‌های B علی‌الخصوص بیوتین در سلامت پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی نقش دارند. سطوح مناسب بیوتین در بدن در دوران بارداری نیز اهمیت بالایی دارد زیرا برای رشد جنین ضروری به حساب می‌آید. اکثر مردم بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین می‌کنند. اما گاهی نیز کمبود این ریزمغذی در بدن بعضی از افراد عوارض نامطلوبی را بر جای گذاشته و در سلامتی بدن اختلال به وجود می‌آورد. کمبود ویتامین ب۷ را با خرید قرص بیوتین یا تزریق آمپول آن می‌توانید جبران نمایید.

تاثیر بیوتین بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین چگونه به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند؟

نتیجه بعضی از تحقیقات نشان داده است که بیوتین، پروتئین اصلی تشکیل دهنده مو، پوست و ناخن، یعنی کراتین، را بهبود بخشیده و آن را تقویت می‌کند. از این رو کمبود بیوتین می‌تواند باعث شکنندگی مو و افزایش ریزش موها شود. در واقع یکی از اصلی‌ترین علائم کمبود بیوتین ریزش مو و نازک شدن تارهای مو است. وقتی شما بیوتین را در قالب مکمل مصرف می‌کنید، کراتین مو تقویت شده و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری به عمل می‌آید. البته در مورد نحوه تاثیر بیوتین بر رشد موها هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اگر ریزش مو دارید می‌توانید از قرص یا کپسول Biotin استفاده کنید یا آمپول بیوتین بزنید. این آمپول معمولا همزمان با آمپول بپانتین تزریق می‌شود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد. برای خرید قرص بیوتین می‌توانید به صورت اینترنتی هم اقدام کنید. داروخانه اینترنتی مثبت سبز یکی از بهترین داروخانه‌ها برای خرید مکمل بیوتین است. در این داروخانه که به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی فعالیت می‌کند، متنوع‌ترین و بهترین مارک‌های قرص بیوتین را می‌توانید بیابید.

مقایسه آمپول بیوتین با قرص بیوتین

به هر دلیل اگر به کمبود بیوتین مبتلا هستید می‌توانید این کمبود را با مصرف مکمل بیوتین یا تزریق آمپول بیوتین جبران کنید. آمپول بیوتین اغلب در بسته‌های ۶ عددی عرضه شده و پزشکان توصیه می‌کنند که در کنار آن از آمپول بپانتن نیز استفاده شود. یک بسته بیوتین ۶ عددی و یک بسته بپانتن ۶ عددی برای یک ماه و نیم کفایت می‌کنند. در ماه اول هر هفته دو تزریق همزمان و در ماه دوم و سوم یک تزریق همزمان از هر دو آمپول باید صورت گیرد. دوره درمان بسته به توصیه پزشک می‌تواند ۶ هفته‌ای باشد یا ۳ ماه طول بکشد.

قرص بیوتین

قرص بیوتین را در دوزهای مختلفی در بازار می‌توانید بیابید؛ مثلا: ۱۰۰۰، ۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۵۰۰ میکروگرم و یا ۵ میلی‌گرم. مصرف روزانه ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بیوتین برای افراد بزرگسال توصیه می‌شود. بهترین زمان مصرف قرص بیوتین ساعات اولیه صبح است. در این صورت سطح انرژی در بدن افزایش می‌یابد. مکمل بیوتین با معده خالی جذب بهتری در بدن خواهد داشت. البته اگر این مکمل عوارضی ایجاد کند، همراه با غذا نیز می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

آمپول بیوتین بزنیم یا قرص بیوتین بخوریم؟

چه آمپول بیوتین تزریق کنید و چه قرص بیوتین بخورید، در نهایت نتیجه یکی خواهد بود و کمبود این ویتامین در بدن برطرف خواهد شد. اما به موارد زیر دقت کنید:

  • در مواردی که کمبود بیوتین شدید است و مثلا فرد دچار ریزش موی شدیدی شده است، پزشکان معمولا تزریق آمپول بیوتین را توصیه می‌کنند.
  • بعضی از افراد به طور کلی تمایلی به تزریق آمپول ندارند و فرم خوراکی را ترجیح می‌دهند، برای این افراد اغلب مصرف بیوتین در قالب مکمل پیشنهاد می‌شود.
  • پزشکان توصیه می‌کنند که جهت نتیجه‌گیری مطلوب، بهتر است مصرف مکمل بیوتین تا ۳ ماه ادامه یابد. یعنی ۹۰ روز باید صبر کنید تا ببینید خوردن قرص بیوتین موثر بوده است یا نه. اما تزریق آمپول بیوتین زودتر نتیجه می‌دهد.
  • در حالت کلی مصرف قرص بیوتین از تزریق آمپول بیوتین ایمن‌تر است. تزریق داروها یک روش کاملا تهاجمی به حساب می‌آید.
  • اگر فرد قادر به دریافت ویتامین ب۷ از طریق خوراکی نباشد، به ناچار باید برای وی از نوع تزریقی استفاده کرد.
  • وقتی آمپول بیوتین می‌زنید، دوز این ویتامین به طور ناگهانی در بدن افزایش می‌یابد اما با مصرف قرص بیوتین افت و خیز ناگهانی در سطح ویتامین موجود در بدن به وجود نخواهد آمد و مقدار ویتامین مدت زمان بیشتری ثابت خواهد ماند.
  • مصرف قرص بیوتین خطرات ناشی از تزریق غیر ایمن دارو را نخواهد داشت.

با در نظر گرفتن داده‌های بالا در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید، قرص بیوتین برای شما بهتر است یا آمپول بیوتین!

Biotin

تفاوت آمپول بیوتین ایرانی و خارجی

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در مورد بیوتین مطرح می‌شود این است که نوع خارجی آمپول بیوتین بهتر است یا نوع ایرانی؟ عمده‌ترین تفاوت این دو آمپول در دوز دارو است. در آمپول بیوتین خارجی اغلب از دوز بیشتری استفاده می‌شود. از لحاظ محتویات، آمپول بیوتین ایرانی با خارجی هیچ فرقی ندارد و هر دو حاوی ویتامین B7 هستند. اما نظر مصرف‌کنندگان چیست؟ اکثریت مصرف کنندگان بر این باورند که با مصرف آمپول بیوتین خارجی زودتر به نتیجه مد نظر خود رسیده‌اند. با این حال آمپول بیوتین ایرانی نیز توسط شرکت‌های معتبری در سال‌های اخیر در کشور خودمان تولید شده و توانسته است رضایت بسیاری از افراد را جلب نماید.

مقدار توصیه شده مصرف روزانه بیوتین

به جدول زیر دقت کنید:

سنمردان (میکروگرم)زنان (میکروگرم)دوران بارداری

(میکروگرم)

دوران شیردهی

(میکروگرم)

از بدو تولد تا ۶ ماهگی۵۵
۷ تا ۱۲ ماهگی۶۶
۱ تا ۳ سالگی۸۸
۴ تا ۸ سالگی۱۲۱۲
۹ تا ۱۳ سالگی۲۰۲۰
۱۴ تا ۱۸ سالگی۲۵۲۵۳۰۳۵
۱۹ سالگی به بعد۳۰۳۰۳۰۳۵

کلام پایانی

آمپول بیوتین بهتر است یا قرص بیوتین؟ نتیجه استفاده از هر دوی این دو محصول یکی خواهد بود. در مواردی که درصد کمبود ویتامین ب۷ در بدن شدید باشد، معمولا پزشکان آمپول بیوتین را تجویز می‌کنند. اگر تمایلی به تزریق آمپول ندارید، یک روش ایمن برای تامین بیوتین مورد نیاز بدن استفاده از قرص بیوتین است. قرص بیوتین را به صورت اینترنتی نیز می‌توانید تهیه کنید اما امکان خرید آمپول بیوتین به صورت آنلاین وجود ندارد. شما مصرف قرص بیوتین را ترجیح می‌دهید یا تزریق آمپول بیوتین را؟

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 40, میانگین امتیاز: 4,23 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.