شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

یکی از نگرانی ها و دغدغه های مهم انسان ها در تمام دنیا، دسترسی داشتن به آب سالم است. بسیاری از بیماری های خطرناک ریشه در نبود امکانات بهداشتی و مصرف آب آلوده دارد. به همین علت بسیاری از کشور ها در تلاش هستند تا سیستم تصفیه آب شهری خود را ارتقا دهند تا آب سالم تری را در اختیار شهروندان خود قرار دهند اما با این وجود باز هم آب به دلیل حجم بسیار زیاد به طور کامل تصفیه نمی شود. در این جا اهمیت استفاده از تصفیه آب ها ی خانگی پر رنگ تر از قبل می شود. در ادامه بیشتر در رابطه با هدف تصفیه آب و چگونگی کارکرد و فیلتر های دستگاه تصفیه آب صحبت خواهیم کرد.

دستگاه تصفیه آب خانگی

هدف از تصفیه آب

هدف از تصفیه آب از بین بردن آلاینده ها و مواد مضر مثل رسوبات، مواد شیمیایی، مواد آلی و غیر آلی از جمله نیترات، فلزات سنگین و املاح مضر است. این آلاینده ها از طریق کود های کشاورزی، فاضلاب های خانگی و صنعتی وارد آب های زیر زمینی می شوند و به صورت محلول در آب های آشامیدنی در می آیند. آلودگی آب همه ساله بیماری های زیادی را در انسان ها ایجاد می کند. حذف نیترات یکی از مهم ترین اهداف تصفیه آب می باشد. این ماده خطرناک در کود های کشاورزی، مواد منفجره و مواد گوشتی مثل سوسیس و کالباس وجود دارد. مصرف آب نیترات دار برای کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد سالخورده بسیار خطرناک می باشد و در نوزادان حتی ممکن است باعث مرگ شود.
وجود ماده ی دیگری به نام فلوراید نیز اگر بیش از حد در آب باشد، باعث پوسیدگی دندان ها، درد های مفاصل و استخوان، کاهش ضریب هوشی کودکان و … خواهد شد.
یکی دیگر از مشکلات آب های شهری سختی آن است. آب سخت دارای رسوبات و مواد معدنی بسیار زیاد است که برای بدن بسیار مضر می باشد. این مواد  به کلیه و کبد آسیب زیادی می رساند. هم چنین باعث رسوب گیری ظروف و شیر آلات می شود. با تصفیه آب می توان سختی آن را کم کرد.
کلر نیز یک ماده ی شیمیایی بسیار مضر است که در آب های شهری وجود دارد. از این ماده برای گند زایی آب استفاده می شود. اما پس از استفاده از آن باید آن را از آب حذف کرد چرا که بیماری های زیادی را موجب می شود. کار تنها توسط دستگاه تصفیه آب امکان پذیر است بنابراین تصفیه آب بسیار اهمیت دارد و مانع از ایجاد بیماری های مختلف خواهد شد.

مراحل و فیلترهای دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب چیست؟ این دستگاه شامل چند فیلتر مختلف است که هر کدام از آن ها وظیفه دارند قسمتی از آلاینده ها ی آب را از بین ببرند. هر فیلتر دارای کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد است که در نهایت همه ی ی آن ها مکمل یکدیگر می باشند. دستگاه های اسمز معکوس که در حال حاضر در بسیاری از خانه ها دیده می شود دارای تعدادی فیلتر اصلی می باشد و اضافه شدن یک یا دو فیلتر دیگر به آن ها، کاربرد دستگاه را بیشتر می کند. مثل فیلتر قلیایی و فرا بنفش. برای آشنایی بیشتر با کارکرد دستگاه در ادامه مراحل و فیلتر های دستگاه تصفیه آب را در دستگاه اسمز معکوس به ترتیب توضیح خواهیم داد.

مراحل و فیلترهای دستگاه تصفیه آب

مرحله اول: فیلتر پروپیلن
این فیلتر وظیفه ی از بین بردن مواد جامد و درشت آب از جمله گل و لای و شن و ماسه را دارد. قطر منافذ فیلتر الیافی ۵ میکرون است و می تواند فقط ذرات بزرگتر از این اندازه را به دام بیاندازد.

مرحله دوم: فیلتر کربن پودری
در این مرحله فیلتر کربن پودری مواد و گاز های شیمیایی محلول در آب را از بین می برد. کلر و مواد جانبی آن در این مرحله حذف می شوند.

مرحله سوم: فیلتر کربن بلاک
این فیلتر تکمیل کننده ی مرحله ی قبل می باشد و تفاوتش در اندازه ی قطر منافذ است. بنابراین ذرات کوچک تر و مواد شیمیایی باقی مانده در این فیلتر به دام می افتند. هم چنین بو و مزه ی آب را نیز بهتر می کند.

مرحله چهارم: فیلتر ممبران
این مرحله مهم ترین قسمت تصفیه آب به روش اسمز معکوس است. فیلتر ممبران منافذ بسیار ریزی به قطر ۰۰۰۱/۰ میکرون دارد. برای این که عمل اسمز معکوس انجام شود نیاز است که آب با فشار زیادی از این فیلتر عبور کند که پمپ دستگاه این وظیفه را به عهده دارد. در این فرایند تمام املاح آب و هر نوع آلودگی باقی مانده در ریز ترین اندازه از بین خواهد رفت و سختی آب کم می شود.

مرحله پنجم: فیلتر پست کربن
این فیلتر تصفیه آخر آب را انجام می دهد و بو و مزه ی بد آب را در مخزن دستگاه بهبود می دهد.

مرحله ششم: فیلتر مینرال
این فیلتر سختی آب را تنظیم کرده و مواد معدنی که در طی تصفیه آب از بین رفته اند را به آن اضافه می کند. در این صورت آب خاصیت معدنی خود را حفظ خواهد کرد.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

در قبل گفتیم که دستگاه ها ی تصفیه آب بر اساس فیلتر های به کار رفته در آن ها و روش تصفیه به انواع مختلفی تقسیم می شوند. یکی از کاربردی ترین انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس، دستگاه قلیایی می باشد. این دستگاه علاوه بر از بین بردن آلاینده های آب با فیلتر های اصلی، در مرحله ی آخر یک فیلتر قلیایی دارد. وظیفه ی این فیلتر تنظیم کردن سختی آب به اندازه ی مورد نیاز بدن است. یعنی با این فیلتر مواد معدنی مفید موجود در آب به حد استانداردی می رسد که برای بدن ضرری نداشته باشد. هم چنین آنتی اکسیدان های فراوانی را به آب اضافه می کند که برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. در کل آب قلیایی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر می باشد.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی
یکی دیگر از انواع دستگاه ها ی اسمز معکوس، تصفیه آب فرا بنفش می باشد. این روش مخصوص چاه های عمیق و نیمه عمیق می باشد. این آب ها آلودگی های زیادی دارد مثل باکتری و ویروس ها که بسیار ریز هستند و تنها با این روش می توان تمام آن ها را از بین برد. فیلتر فرابنفش در مرحله ی آخر دستگاه قرا می گیرد و آب را استریلیزه می کند. این دستگاه برای آب ای شهری که خود حاوی کلر هستند مناسب نمی باشد.
از نظر ظاهری نیز تصفیه آب های خانگی در دو مدل زیر سینکی و رومیزی رایج هستند. مدل زیر سینکی از نظر قیمت ارزان تر از رومیزی می باشد اما مزایای بیشتری دارد. دستگاه های رومیزی به دلیل ظاهر زیبایی که دارند قیمت بیشتری دارند و برای کسانی مناسب است که دوست دارند تصفیه آب آن ها قابل مشاهده باشد. اما در مجموع تصفیه آب زیر سینکی به دلیل این که قابل رویت نیستند و مراقبت و نگهداری از آن ها آسان تر است طرفداران بیشتری دارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,75 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.