چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

همه چیز درمورد قهوه ترک

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به نوشیدنی قهوه علاقه‌مند نباشد. این علاقه مندی ناشی از یکسری فاکتورها است. مثلاً بسیاری، قهوه خود را از دید کافئین بیشتر یا کمتر و برخی دیگر نیز براساس عطر یا طعم قهوه انتخاب می کنند. اما یک مدل از قهوه محبوبیت خود را سالهاست که حفظ نموده و آن قهوه ای جز قهوه ترک نیست! در ادامه به معرفی بیشتر این قهوه و چرایی محبوبیت بالای این قهوه خواهیم پرداخت.

تاریخچه قهوه ترک

تاریخچه قهوه ترک، به قرن ۱۶ و در دوران سلطنت عثمانی باز می‌گردد‌. قهوه ترک در کشور ترکیه، همراه تکه‌ای شکلات یا شیرینی سنتی و راحت الحلقوم سرو شده و داغ نوشیده می‌شود. همچنین بخشی از سنت‌های مراسم خواستگاری در این کشور نیز حساب می‌شود. جالب است بدانید که سرو کردن قهوه ترک با کیفیت از جانب عروس، نشان از خانه داری و سلیقه اوست.

بدون تردید از قهوه ترک، به عنوان یکی از قدیمی ترین نوع قهوه در دنیا نام برده می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل محبوبیت قهوه ترک میپردازیم.

قهوه ترک

مهمترین دلیل محبوبیت قهوه ترک، بخاطر داشتن حداکثر مطلوبیت‌هایی (میزان کافئین و عطر و طعم قهوه) است که یک فرد قهوه خور از قهوه خود انتظار دارد. کافئین بالا این قهوه و البته عطر و طعمی که این قهوه در خود دارد، بدون شک هواداران بسیاری را از قدیم تا بحال جذب خود کرده است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت قهوه ترک این است که ترکیب این قهوه، دانه‌های جنوب شرقی آسیا را در خود دارد و این ترکیب دارای طعم ملایم و عطر زیاد است. همچنین این قهوه به روش سنتی یا جذوه یا ایبریک دم آوری می‌شود.

قهوه ترک در ایران

در ایران نیز این قهوه خاطرخواه بسیاری دارد. اگر از قدیمی هایی که با قهوه و وارد شدن فرهنگ آن به ایران آشنایی دارند، از داستان قهوه بپرسید، خیلی سریع از قدیم و اولین جایی که در تهران قدیم و حتی حال به فروش قهوه پرداخته است می‌گویند.

عطری که در چهارراه استانبول همه عابران را مجذوب خودش و بسیاری را ترغیب به خرید قهوه می کرد؛ جایی نبود جز قهوه ریو! مغازه ای کوچک و قدیمی که هنوز هم حال و هوای خود را حفظ کرده است.

بسیاری از افرادی که از قدیم تاکنون با این قهوه فروشی آشنایی دارند، با قهوه ترک برند ریو آشنایی کامل داشته و وفاداری خاصی به آن دارند. قهوه ای که ۹۰ سال است با طعم خاص خود، ذائقه‌های مختلف ایرانی را جذب عطر و طعم خود کرده است و با کف و خامه بالا (کرما) و کافئین زیاد، انتخاب خوبی برای ادامه روز و فعالیت می‌باشد.

البته جالب است بدانید که یکی دیگر از عوامل معروفیت این قهوه در غلظت عجیب آن است که باعث شده در فال قهوه از آن استفاده شود. در ادامه به توضیح نحوه دم آوری قهوه ترک می‌پردازیم.

برای تهیه قهوه ترک، به ازای هر نفر ۱ فنجان آب سرد را در جذوه ریخته و یک تا دو قاشق مرباخوری معادل ۷ تا ۹ گرم قهوه را به آن اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی شکر به آن بیفزاییم. افزودن کمی شکر باعث قوام بیشتر قهوه نیز خواهد شد. سپس با یک قاشق کوچک کاملا هم زده تا ترکیبی یکنواخت داشته باشیم. حال جذوه را روی حرارت ملایم گذاشته و ۴ تا ۵ دقیقه منتظر مانده تا قهوه دم کشیده و روی آن فوم تشکیل شود.

حال جزوه را از روی حرارت برداشته و با قاشق، فوم آن را در فنجان ها تقسیم می‌کنیم. سپس دوباره روی حرارت گذاشته و بعد از ایجاد فوم، این کار را تکرار و در نهایت کمی صبر کرده تا پودر باقیمانده در جذوه ته نشین شود. حال آرام، قهوه را در فنجان‌ها ریخته تا فوم قهوه روی آن باقی بماند. فوم روی قهوه می تواند نشان دهنده مهارت تهیه و کیفیت آن باشد. این موضوع در طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش هم می‌تواند مشهود باشد.

جمع بندی

دانستیم که قهوه ترک، به عنوان یکی از قدیمی ترین نوع قهوه در دنیا نام برده می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که قهوه ترک در بین طرفداران قهوه، محبوبیت خاصی از نظر کافئین و عطر و طعم دارد. به عبارتی تلفیق نوع روبوستا و عربیکا در این قهوه به میزان قابل توجهی مشاهده می‌شود. برای افرادی که به دنبال کف و خامه بالا و کافئین زیاد هستند، قهوه ای که در حدود ۹۰ سال، ذائقه ایرانی را با نام قهوه ترک ریو با خود همراه کرده است، پیشنهاد می‌کنیم.

رفرنس : قهوه ریو

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.