پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

مقدار فطریه ۱۴۰۳ چقدر است؟ مبلغ فطریه امسال و کفاره روزه ۱۴۰۳

مبلغ فطریه امسال

آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی درباره مبلغ زکات فطره آمده است: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان است. آیت الله سیستانی مبلغی را برای کفاره اعلام نکرده اند.

اعلام مقدار فطریه ۱۴۰۳ توسط آیت‌الله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳ توسط آیت الله مکارم شیرازی:

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، بر اساس نظر این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۵۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶۰ هزار ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال می‌باشد.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (نزدیک به سه کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش می‌باشد.

اعلام مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب

دفتر رهبر معظم انقلاب میزان فطریه سال ۱۴۴۵ را به شرح زیر اعلام کرده است. میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳ توسط آیت‌الله شبیری زنجانی

براساس اطلاعیه صادره از سوی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی، میزان زکات فطریه امسال اعلام شد.

براساس اعلام دفترآیت‌الله‌العظمی موسی شبیری‌زنجانی شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنان می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت کنند.

کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰ گرم به‌ حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت‌تر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی، مبلغ ۸۰ هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌ حساب قیمت گندم) و مبلغ ۲۰ هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳ توسط آیت‌الله نوری همدانی

دفتر آیت الله حسین نوری همدانی با صدور اطلاعیه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که بدین شرح است: «بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می‌نمایند محاسبه کنند.» همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰ هزار تومان است.

اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳ توسط آیت‌الله وحید خراسانی

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴۵ برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. دفتر آیت الله وحید خراسانی، زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام کرده است.

مقدار زکات فطره و کفاره ۱۴۰۳ از نگاه آیت الله صانعی

با توجه به فتوای حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج که امروزه جزء قوت غالب مردم است و پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار کفایت می‌کند؛ بنابراین با توجه استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی (ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۳ بدین شرح است: «فطریه برای هر نفر به قیمت گندم مبلغ ۶۵۰۰۰ تومان و برای هر نفر به قیمت برنج ایرانی مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و به قیمت برنج خارجی مبلغ ۱۳۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.»
کفاره غیر عمد برای هر روز مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان و کفاره عمد برای هرروز مبلغ ۹۰۰ هزار تومان است.

اعلام مبلغ فطریه ۱۴۰۳ توسط  آیت الله العظمی سبحانی

دفتر آیت الله العظمی سبحانی اعلام کرد، میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام‌های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند، پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد. دفتر این مرجع تقلید زکات فطره بر اساس قیمت میانگین کشوری را برای هر نفر به مبلغ ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

فطریه چیست؟

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما و مانند این‌ها باشد؛ معمولاً در زمان حاضر، گندم و برنج مهم‌ترین قوت غالب است، از این رو افراد باید برای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج یا معادل نقدی آن را به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند.

پرداخت فطریه

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

فطریه به چه کسانی تعلق می‌گیرد

در مورد محل اصلی مصرف فطریه باید به نظرات مراجع عظام تقلید مراجعه کرد که دو نظر را ارائه داده‌اند. فطریه را می‌توان در تمام هشت موردی که زکات مال در آن مصرف می‌شود پرداخت کرد. یعنی شامل:

  • فقیران
  • مسکینان: یعنی افرادی که وضعیت اقتصادی‌شان از فقیران هم بدتر است.
  • مسافرانی که در راه مانده و خرج برگشت به شهر خود را ندارند.
  • بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بپردازند.
  • در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که سود و نفع آن به عموم مسلمین برسد. مانند ساختن و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و…
  • کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند.
  • پرداخت به نایب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مأمور جمع‌آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است.

احکام زکات فطره و فدیه

تعریف زکات فطره و فدیه:

در دین یک زکات مالی داریم و یک زکات بدنی. زکات مالی به اموال خاص با شرایطش میخورد و زکات بدنی همان زکات فطره است که جزو بدیهیات و ضروریات دین اسلام است و فطره به معنای خلقت است.
زکات فطره برای کسی که در لحظه‌ی غروب شب عید فطر، عاقل، بالغ و غنی و هوشیار باشد، تکلیف بر عهده‌اش می‌آید.

فدیه، مالی است که بر عهده افراد ۶ گانه‌ای که در زیر توضیح داده‌ایم می‌آید، این افراد مجاز به افطار روزه هستند ولی به ازای هر روز باید مقدار مالی را به فقرا تملیک کنند.

افرادی که در ماه مبارک رمضان موظف به پرداخت فدیه می‌باشند:

  1. خانم بارداری که زایمانش نزدیک است و احتمال ضرر برای جنین وجود دارد.
  2. خانم شیرده‌ای که اگر روزه بگیرد، شیرش کم شده و احتمال خطر برای فرزند وجود دارد.
  3. خانم و آقای مسنّی که روزه برای آنها مشقّت و عسر و حرج دارد.
  4. فردی که در ماه رمضان قبل، به دلیل بیماری روزه نگرفته و بیماری او تا ماه رمضان جاری ادامه داشته است.
  5. فردی که از ماه رمضان سال قبل روزه‌ی قضا بر گردنش بوده و بدون عذر شرعی قضای آن را تا ماه رمضان امسال به جا نیاورده است.
  6. کسی که مرضی دارد که زیاد تشنه میشود و نمیتواند تشنگی را تحمل کند.(برایش عسر و حرج دارد)

موارد شباهت میان زکات فطره و فدیه:

هر دو واجب عبادی می‌باشند که باید با انگیزه‌ی الهی پرداخت شوند.
اگر بدون درخواست فردی که تکلیف بر عهده‌ی اوست شخص دیگری به جای او پرداخت کند، تکلیف از عهده‌ی فرد برداشته نمیشود.
هیچ‌کدام نباید به فرد واجب النفقه‌ی ما(مثل پدر، مادر و فرزندان ) پرداخت گردد.
در هنگام پرداخت به فقیر لازم نیست بیان شود که بابت زکات فطره است یا فدیه.

موارد تفاوت میان زکات فطره و فدیه:

در موارد فدیه حتماً باید طعام (نان، حبوبات و…) تملیک فقیر شود و هزینه‌ی آن کافی نیست در حالی که در زکات فطره میتوان به جای طعام قیمت آن را پرداخت کرد.
زکات با کنار گذاشتن از ملک خارج شده ولی فدیه تا زمانی که به فقیر، وکیل و یا ولی‌اش تحویل نگردد از ملکِ پرداخت کننده خارج نمیشود.
پرداخت فدیه‌ی غیرسادات به سادات بلامانع است ولی پرداخت زکات غیرسادات به سادات صحیح نمیباشد.
پرداخت فدیه واجبِ موسّع (زمان‌دار) است ولی زکات فطره درصورت خواندن نماز عید فطر، قبل از نماز و در غیر این صورت قبل از ظهر عید، باید پرداخت و یا کنار گذاشته شود.
در موارد فدیه، فقیر نبودن شرط نیست ولی در زکات فطره درصورت فقر بر او واجب نیست.
مقدار فدیه ۷۵۰ گرم به ازاء هر روز ولی مقدار زکات فطره ۳ کیلوگرم غذای متعارف شهر به ازاء هر نفر می‌باشد.
در زکات فطره فرد باید زکات فطره خودش و تمام افرادی که نانخور او هستند را پرداخت بکند اما فدیه یا کفاره تأخیر مربوط به خود فرد است، فدیه دیگران بر عهده دیگری نمی‌آید، یعنی برعهده‌ی شوهر یا پدر نیست.

تفاوت فدیه و کفاره

بین فدیه و کفاره، تفاوت در قابلیت جبران داشتن عقوبت در فدیه است. دیگر فرق کفاره و فدیه، در کفاره شامل مال و غیر مال است و فدیه تنها به مال گفته می‌شود.

کفاره روزه ماه رمضان:

کسى که کفاره روزه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا به دستورى که در پایین گفته می‌شود، دو ماه روزه بگیرد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام، یک مد که تقریبا ده سیر است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می‌تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلا یک مرتبه بگوید: “استغفرالله”، و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.
کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، باید سى و یک روز آن را پى در پى بگیرد، و اگر بقیه آن پى در پى نباشد، اشکال ندارد.
کسى که می‌خواهد دو ماه کفاره روزه رمضان را بگیرد، نباید موقعى شروع کند که در بین سى و یک روز، روزى باشد که مانند عید قربان روزه آن حرام است.
کسى که باید پى در پى روزه بگیرد، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد، یا وقتى شروع کند که در بین آن به روزى برسد که روزه آن واجب است، مثلا به روزى برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، باید روزه‏ها را از سر بگیرد.

اگر در بین روزهایى که باید پى در پى روزه بگیرد، عذرى مثل حیض یا سفرى که در رفتن آن مجبور است، براى او پیش آید، بعد از برطرف شدن عذر واجب نیست روزه‌ها را از سر بگیرد، بلکه بقیه را بعد از برطرف شدن عذر به جا می‌آورد.
اگر به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا یا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتیاط کفاره جمع بر او واجب می‌شود، یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام آنها یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد، و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها را که ممکن است باید انجام دهد.
اگر روزه‌دار دروغى را به خدا و پیغمبر(صلى الله علیه و آله و سلم) نسبت دهد، کفاره جمع که تفصیل آن در بالا گفته شد، بنابر احتیاط بر او واجب می‌شود.
اگر روزه‌دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه کار دیگرى غیر از جماع که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، براى همه آنها یک کفاره کافى است.
اگر روزه‌دار کارى که حلال است و روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، مثلا آب بیاشامد و بعد کار دیگرى که حرام است و روزه را باطل می‌کند انجام دهد، مثلا غذاى حرامى بخورد یک کفاره کافى است.
اگر روزه‌دار آروغ بزند و چیزى در دهانش بیاید، چنانچه عمدا آن را فرو ببرد، روزه‏ اش باطل است و باید قضاى آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب می‌شود، و اگر خوردن آن چیز حرام باشد، مثلا موقع آروغ زدن خون یا غذایى که از صورت غذا بودن خارج شده به دهان او بیاید و عمدا آن را فرو برد، باید قضاى آن روزه را بگیرد و بنابراحتیاط کفاره جمع هم بر او واجب می‌شود.
اگر نذر کند که روز معینى را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمدا روزه خود را باطل کند، باید یک بنده آزاد نماید، یا دو ماه پى در پى روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام دهد.
اگر به گفته کسى که می‌گوید مغرب شده افطار کند، و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. ولى اگر خبر دهنده عادل بوده، فقط قضاى آن روزه واجب است.

کسى که عمدا روزه خود را باطل کرده، اگر بعد از ظهر مسافرت کند، یا پیش از ظهر براى فرار از کفاره سفر نماید، کفاره از او ساقط نمی‌شود، بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى او پیش آمد کند، بنابر احتیاط کفاره بر او واجب است.

اگر کسی عمدا روزه خود را باطل کند و بعد عذرى مانند حیض یا مرض براى او پیدا شود، کفاره بر او واجب نیست.
اگر یقین کند که روز اول ماه رمضان است و عمدا روزه خود را باطل کند، بعد معلوم شود که آخر شعبان بوده، کفاره بر او واجب نیست.
اگر انسان شک کند که آخر رمضان است یا اول شوال و عمدا روزه خود را باطل کند، بعد معلوم شود اول شوال بوده، کفاره بر او واجب نیست.
انسان نباید در بجا آوردن کفاره کوتاهى کند، ولى لازم نیست فورا آن را انجام دهد.
اگر کفاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بجا نیاورد، چیزى بر آن اضافه نمی‌شود.
کسى که باید براى کفاره یک روز شصت فقیر را طعام بدهد، اگر به شصت فقیر دسترسى دارد، نباید به هر کدام از آنها بیشتر از یک مد که تقریبا ده سیر است طعام بدهد، یا یک فقیر را بیشتر از یک مرتبه سیر نماید، ولى چنانچه انسان اطمینان داشته باشد که فقیر طعام را به عیالات خود می‌دهد یا به آنها می‌خوراند، می‌تواند براى هر یک از عیالات فقیر اگرچه صغیر باشند یک مد به آن فقیر بدهد.
کسى که قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، باید به ده فقیر هر کدام یک مد که تقریبا ده سیر است طعام بدهد، و اگر نمی‌تواند بنابر احتیاط واجب باید سه روز پى در پى روزه بگیرد.

منظور از مُدّ و طعام در کفّاره روزه چیست؟

نظر همه مراجع بدین صورت است: منظور از «طعام»، گندم، آرد، نان، جو، خرما و مانند آن است و «مد» حدود ۷۵۰ گرم یا ده سیر مى ‌باشد.

فقط آیت الله شبیری، هر مد طعام را ۹۰۰ گرم می دانند.


محتوای زیر مربوط به سال های گذشته می باشد


زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ باشند واجب است. هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند فطریه پرداخت کند.

میزان فطریه سال 99 - زکات فطره

میزان فطریه امسال

 دفتر وجوهات رهبر انقلاب اسلامی مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۹ را اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: با نزدیک شدن به عید سعید فطر، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۹۹ را اعلام کردند.

مطابق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پاسخ به سوالی مبلغ فطریه سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد.

متن این سوال و پاسخ دفتر معظم له به این شرح است:

سوال: مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خوار او هستند به ازای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پولی یکی از همین‌ها را بدهد کافی است.

(مبلغ زکات فطر برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق با سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است.)

آیت‌الله مکارم شیرازی

بر اساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان (۱۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان (۳۰۰۰۰ تومان) اعلام‌شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

بر اساس مسئله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است.

بنابر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت الله وحید خراسانی

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، آمده است:

باسمه‌تعالی

پیرو سئوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی مبنی‌ بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴۱، به اطلاع می‌رساند:

میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم در محل خودش محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

از آن‌جا که قیمت گندم در بعضی شهرها به ازای هر کیلوگرم ۴۰۰۰ تومان است، دفتر این مرجع تقلید فطریه‌ هر نفر را ١٢٠٠٠ تومان اعلام کرد.

در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس بگیرند.

آیت‌الله نوری همدانی

آیت‌الله نوری همدانی قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هرکدام از خوراکی‌های که در رساله عملیه به ‌عنوان زکات فطره ذکرشده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

طبق تحقیقات انجام‌شده میانگین قیمت گندم برای هر فرد ۱۰۰۰۰ (ده هزار تومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵۰۰۰۰ (پنجاه‌ هزار تومان) است.

لازم به ذکر است که مقلدین محترم باید طبق قیمت منطقه‌ای خود محاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود. گ

آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۱۲هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به‌ حساب قیمت گندم تعیین کرده است.

آیت الله علوی گرگانی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است. مؤمنان در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 4,38 از 5)
Loading...