شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طراحی داخلی چیست؟

یکی از حرفه هایی که با زندگی تمامی افراد جامعه در ارتباط بوده و تاثیر مستقیمی بر روی آن می گذارد، طراحی داخلی می باشد. این حرفه به عنوان یک هنر و صنعت شناخته شده در تمام جهان می باشد که جهت بهینه سازی فضا های داخلی ساختمان ها از آن استفاده می شود. همانطور که می دانید قسمت بزرگی از عمر ما در فضا های داخلی سپری می شود و بسیار از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. از همین رو کیفیت فضا می تواند بر انجام فعالیت های تاثیر گذاشته و نگرش، احوال و شخصیت ما را تغییر دهد.
به طور کلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا جهت راحت سازی زندگی، از اهداف طراحی داخلی می باشد و بدون آن، فضای معماری قابل استفاده نخواهد بود و یا کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت. طراحی داخلی مربوط به قشر خاصی از جامعه نمی شود و برای تمامی جامعه و طبقات موجود در آن اهمیت داشته و مفید خواهد بود.
طراحی داخلی به ما نشان می دهد که چگونه می توان از محیطی ۶۰ متری، نهایت استفاده را کرده و چگونه و از چه وسایلی برای پر کردن این محیط استفاده کرد. از همین رو طراحی داخلی با طیف گوناگونی از عناصر و مولفه ها همچون فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در بر می گیرد به طوری که تمامی این عناصر باید به صورت هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار بگیرند.
در تعریفی دیگر می توان طراحی داخلی را حد واسطی میان معماری و طراحی در نظر گرفت و از همین جهت آن را از جنبه های کاربردی، ساختاری، فنی، طراحی تجسمی و جنبه های بصری و زیبایی شناسایی کرد. اگر قصد شرکت در کلاس  طراحی داخلی به صورت آنلاین یا حضوری را دارید میتوانید در کلاسهای آموزشی طراحی داخلی طرحستان شرکت کنید.

کلاس طراحی داخلی آنلاین

تاریخچه حرفه ای طراحی داخلی

در سالیان گذشته از حرفه طراحی داخلی به صورت غریزی در پروسه ساختمانی استفاده می شود. این حرفه پس از توسعه جامعه و به وجود آمدن پیچیدگی های حرفه ی معماری و به واسطه توسعه فرایند های صنعتی ایجاد شد. پیگیری استفاده موثر از فضا به توسعه این حرفه در حال حاضر بسیار کمک کرده و امروزه به عنوان یکی از شاخه های اصلی هنر شناخته می شود.

تفاوت طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی

گاها ممکن است دو حرفه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را به صورت اشتباه به جای یکدیگر استفاده کنند. حال آن که این دو حرفه کاملا از یک دیگر جدا بوده و هر کدام اهداف متناسب با خود را دارند.  طراحان دکوراسیون بر خلاف طراحان داخلی نیازی به دانش و مهارت های آکادمیک نداشته و با شرکت در دوره هایی چون بررسی سبک ساختمان ها، مبلمان، چیدمان و … می توانند حرفه خود را توسعه و پیشرفت دهند. طراح دکوراسیون وظیفه چیدمان مناسب و ایجاد هماهنگی میان وسایل و فضای یک ساختمان را دارد و کار او پس از اتمام کار طراح داخلی آغاز می شود.
اما طراحان داخلی با برنامه ریزی فضاهاف عایق ها، پوشش ها و کفپوش ها، درب و پنجره، ورودی ها و هر چیزی که جزئی از یک سازه می باشد، سروکار داشته و با مهندس ناظر، مدیر پروژه و کنترل پروژه و سایر کارمنان در یک پروژه در ارتباط و همکاری می باشند.

عوامل مهم جهت طراحی داخلی هر اتاق در یک ساختمان

• یک اتاق باید با توجه به کاربرد خود ایجاد شود.
• اجزای استفاده شده در اتاق باید در فرد سبب ایجاد شوق و شادی کرده و موجب بی حوصلی او نگردند.
• هارمونی و توازن در اجزا باید وجود داشته باشد.
• اصلی ترین و مهم ترین مرحله انتخاب رنگ مناسب می باشد.

طراحی داخلی آنلاین

مراحل طراحی داخلی

۱. دریافت اطلاعات و خواسته های کارفرما 
در مرحله اول طراح باید تمامی اطلاعاتی را که کارفرما یا سفارش دهنده کار از او می خواهد را جمع آوری کرده و فهرستی از اولویت ها و اهمیت های آن ها ایجاد کند. در این مرحله سبک طراحی داخلی مشخص خواهد شد.
۲. جمع آوری اطلاعات فنی
در این مرحله اطلاعات فنی چون ابعاد و اندازه های سایت پروژه، میزان نورگیری، موقعیت فضاهای همجوار و … جمع آوری می شود.
۳. تمرکز بر روی طراحی و خلق اثر در ذهن
طراح با استفاده از ذهن خلاق خود و اطلاعات جمع آوری شده، طرحی را در ذهن خود خلق می کند.
۴. پیاده نمودن طرح
این مرحله یکی از مراحل اصلی طراحی می باشد که طرح ذهنی باید به صورت کامل بر روی کاغذ پیاده شود.
۵. وارد کردن طرح در نرم افزار به صورت دو بعدی
در این مرحله تمامی جزئیات به صورت دقیق به کمک اصول نقشه کشی ترسیم می گردد.
۶. سه بعدی نمودن سازه
در این مرحله طراح طرح خود را با تکیه بر نقشه های سه بعدی و با زیباسازی آن ارائه می کند.
۷. ارائه تقشه
در مرحله آخر باید تقشه ها تکثیر شده و در اختیار کارفرما قرار بگیرند. به طور معمول از ارائه نقشه اصلی جهت جلوگیری از دزدیدن آن خودداری می شود.

الگو های مناسب جهت انتخاب رنگ در طراحی داخلی

همانطور که گفتیم یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل در طراحی داخلی، انتخاب رنگ مناسب می باشد. جهت یافتن بهترین رنگ پاسخ چند پرسش می تواند به ما کمک کند. برای مثال در این اتاق چه فعالیتی انجام می شود و رنگ های طبیعی در آن چه رنگ هایی است؟ و یا این اتاق به چه میزان نور و روشنایی احتیاج دارد و نیازمند محیطی شاد است یا آرام؟
انتخاب رنگ مناسب و الگو های آن بسیار اهمیت دارد. برای مثال رنگ های روشن در محیط های آرامش و سکون استفاده شده و سبب بزرگتر و فضادار شدن اتاق می شوند. حال آن که رنگ های پررنگ و تند، اندکی محیط را کوچک کرده و در سنت گرایی محیط تاثیر می گذارند.

شرایط کاری و درآمد طراحان داخلی

جهت ورود به حرفه طراحی داخلی و تبدیل شدن به یک طراح داخلی می توان از طریق آموزش های آکادمیک و تحصیل در این رشته اقدام کرد. طیف گسترده ای از شرایط کار و فرصت های شغلی برای طراحان داخلی وحود دارد. اغلب شرکت های بزرگ دارای یک طراح داخلی بوده که به عنوان یک کارمند در شرکت به استخدام در آمده و فعالیت های حرفه ای خود را آغاز می کنند.
درآمد طراحان داخلی با توجه به کارفرما و تجربه و همچنین شهرتی که در این حرفه کسب کرده اند متفاوت است. طراحان داخلی در پروژه های مسکونی به صورت متوسط بسته به شهرت خود، ۱۰ الی ۲۰ درصد از مبلغ نهایی قرارداد را کسب می کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.