پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

بیماری برص، لک و پیسی و درمان آن

برص، پیسی یا ویتیلیگو نام بیماری ای است که در آن رنگدانه های پوست از بین می روند که این امر در نتیجه باعث می شود که لکه های سفیدی در پوست ایجاد شوند. این بیماری ممکن است که هر قسمت از بدن را تحت تاثیر قرار دهد اما شایع ترین مناطقی که این بیماری باعث ایجاد لک های مختلف در آنها می شود عبارتند از:

  • صورت
  • لب
  • دست ها و پا ها
  • نواحی تناسلی

همان طور که میدانید برص بیماری شایعی است که از هر صد نفر حداقل یک یا دو نفر به آن مبتلا می شوند. این بیماری معمولا قبل از سن ۲۰ سالگی خود را نمایان می کند. این بیماری را شاید نتوان صددرصد ارثی دانست اما از هر خانواده ای که یک فرد مبتلا به برص دارد به طور حتم یک پنج دیگر نیز به این بیماری دچار خواهند شد. این بیماری با اینکه ظاهری متفاوت در پوست به وجود می آورد اما هیچ گونه تغییر و مشکلی در سلامتی عمومی به وجود نخواهد آورد.

 

بیماری برص و از دست دادن رنگدانه‌های پوست

 

بیماری برص

بیماری برص چگونه ایجاد می شود؟

این بیماری همان طور که گفته شد در نتیجه از بین رفتن رنگدانه های پوست به وجود می آید اما جالب است بدانید که دلیل این امر هنوز ناشناخته است و مشخص نیست. در این زمینه تا کنون چهار تئوری اصلی ارائه شده است که به شرح زیر است:

  1. سلول های عصبی که در بدن وجود دارند تحت تاثیر یک عامل ناشناخته و به صورت غیر طبیعی اقدام به تولید مواد سمی خواهند کرد و این مواد به نوبه خود رنگدانه های پوست را از بین می برند.
  2. سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می شود و رنگدانه های پوست را به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی می کند و اقدام به از بین بردن آن ها خواهد کرد.
  3. سلول های رنگدانه ساز خود را تخریب کنند و آن ها را از بین ببرند.
  4. نقص ارثی موجود در یک ژن باعث حساسیت بیش از حد سلول های رنگدانه ساز خواهند شد که در نتیجه باعث می شوند آن ها از بین بروند.

 

پوست خود را با روش هایی آسان زیبا کنید

پیشرفت برص

این بیماری در افراد گوناگون به صورت مختلف پیشرفت می کند. افرادی که پوست روشنی دارند معمولا در فصل های گرم مانند بهار و به ویژه تابستان متوجه تغییر رنگ پوست خود خواهند شد. پر واضح است که برص در افرادی که برنزه هستند یا پوستی تیره دارند به صورت مشخص تر نمایان می شود.

در موارد شدید برص مشاهده می شود که رنگدانه ها در همه جای پوست از بین می روند و پوست یکسره تغییر رنگ خواهد داد. در واقع میزان تخریب رنگدانه های پوست در افراد به صورت متفاوت خواهد بود و هیچ الگوی خاصی را شامل نمی شود اما مشخص است که بازگشت رنگ به این لکه ها به ندرت اتفاق می افتاد.

 

در مورد خشکی پوست و راه های درمان آن بیشتر بدانیم

 

درمان برص

تحقیقات و بررسی های بسیار نشان داده است که هنوز هم درمان قطعی برای بیماری برص یا ویتیلیگو وجود ندارد اما امید می رود که در سال های آتی درمانی برای این بیماری کشف شود. گاهی اما بهترین درمان برای ویتیلیگو یا برص این است که هیچ درمان خاصی را انجام ندهید. دقت داشته باشید که چون پوست این نواحی اغلب از سایر بخش های سالم حساس تر است و بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارد پس اگر ناحیه ای که دچار برص شده است با لباس پوشانده نمی شود بهتر است که از یک ضد آفتاب با اس پی اف مناسب استفاده شود.

 

پیسی

به طور خلاصه…

بیماری برص باعث از بین رفتن رنگدانه های طبیعی پوست می شود که این امر به نوبه خود دو رنگی پوست را به همراه دارد. امید است که در سال های آتی و با پیشرفت علم درمانی برای این بیماری کشف شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 4,70 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.