پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

درب اتوماتیک پیشرو در زمان

در سال ۱۹۳۱ میلادی مهندسان رابی و ریموند دستگاهی را طراحی کردند که نتیجه ی آن باز شدن خودکار درب بود. این اختراع ثبت و در رستورانی در کانکتیکات ایالات متحده نصب شد. پیش خدمت های رستوران از آن استقبال کردند ، زیرا آنها می توانستند با دستان پر از ظرف و لیوان از درب استفاده کنند.

از اولین اختراع درب اتوماتیک تا به امروز بیش از ۹۰ سال می گذرد و طی این زمان هر ساله شاهد پیشرفت های بسیاری در این صنعت بوده ایم و همواره درب اتوماتیک پیشرو در زمان حرکت کرده است. امروزه درب های پارکینگ نظیر جک پارکینگی و کرکره اتوماتیک تنها با فشار دکمه ی ریموت و یا از طریق تلفن همراه باز و بسته می شوند و یا راهبند های اتوماتیک از طریق اتاق نگهبانی و بدون دخالت اپراتور کنترل می شوند.

درب های اتوماتیک امروزه بسیار فراگیر شده اند و در کارخانه ها، فرودگاه ها، انبارها، مال ها و هر مکانی که تردد در آن وجود دارد می توان انواع درب اتوماتیک را به راحتی یافت.

راهبند

راهبندها که گونه ای از درب اتوماتیک می باشند در ابتدا توسط دست باز و بسته می شدند پس از مرور زمان تکامل پیدا کرده و به گونه های اتوماتیک که در ادامه اشاره خواهیم کرد تبدیل شده اند.

راهبندها برای کنترل عبور و مرور خودروها ، اخذ هزینه پارکینگ و عوارض جاده ها ، جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و … به کار گرفته می شوند. راه بندهای اتوماتیک دارای انواع میله ای ، ستونی ، دفنی و زنجیری می باشند. برای گزینش درست راهبند دانستن چند نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد :

راهبند

۱- مقصود از نصب راهبند چه می باشد ؟

قصد کارفرما از نصب راهبند میتواند تعیین کننده ی نوع آن باشد. به طور مثال برای بالا بردن امنیت مکان های نظامی و سفارت خانه ها از راه بند ستونی و دفنی و برای پارکینگ های طبقاتی راهبندهای میله ای تردد نامحدود پیشنهاد می شود.

۲- میزان استفاده از راهبند در طول ۲۴ ساعت چه میزان می باشد؟

آگاهی از میزان رفت و آمد در طول شبانه روز، ما را در انتخاب نوع سیستم کارکرد راه بند کمک می کند. راه بندها به دو نوع الکترومکانیکی (تردد مشخص) و الکتروهیدرولیکی (تردد نامحدود) تقسیم می شوند. همچنین قابل ذکر می باشد که قیمت راهبند هیدرولیکی از نوع مکانیکی آن بالاتر می باشد.

۳- طول دهانه ی در نظر گرفته شده برای پوشش دهی چه میزان می باشد؟

تمامی راه بندها بر اساس میزان پوشش دهی ساخته می شوند. به طور مثال طول اهرم راهبندهای میله ای از ۴ تا ۸ متر متفاوت می باشد و یا بیشترین مقدار برای نصب راهبند ستونی از همدیگر ۱.۵ متر می باشد.

۴- شرایط ویژه ی محل نصب چه می باشد؟

برای انتخاب درست درب اتوماتیک باید شرایط محل نصب را نیز درنظر داشت. به طور مثال در برخی از پارکینگ ها ارتفاع محدودیت وجود دارد و باید از راهبند های با میله ی تاشو استفاده کرد زیرا بوم در حالت عمودی فضا برای حرکت ندارد ، همچنین شرایط دمایی و رطوبتی ، سرعت باز و بسته شدن راهبند و … از نکاتی می باشد که در برخی پروژه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به آن توجه مبذول شود.

  • راهبند بوم دار(میله ای)

این نوع از پرکاربردترین نوع راهبند می باشد که در اکثر پروژه ها به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به سایر مدل ها استفاده ی بیشتری دارد. راه بند بوم دار از دو قسمت بدنه (شامل موتور و کلیه تجهیزات) و بوم تشکیل شده است. بدنه ی دستگاه ثابت در محلی به کمک بیس پلیت نصب می شود و بوم از حالت عمودی به افقی تغییر حالت می دهد.

کلیه ی راهبندها قابلیت اتصال تجهیزات کنترل تردد نظیر تگ RFID ، دوربین پلاک خوان و … را دارا می باشند. جنس بوم راهبندها از آلیاژ آلومینیم ساخته می شود تا چنانچه وسیله ی نقلیه ای با آن برخورد داشت تنها میله نیاز به تعویض داشته باشد و آسیبی به خودرو و بدنه ی راهبند وارد نشود.

  • راهبند بولارد امنیتی (ستونی)

راهبند بولارد یا ستونی به منظور کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و همچنین با قابلیت جلوگیری از حمله تروریستی در اماکن با ضریب امنیت بالا و حساس نظیر مناطق نظامی و امنیتی، سفارتخانه ها، شهرداری ها، پارکینگ سازمان های دولتی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

این راهبندها قابلیت متوقف کردن وسیله ی نقلیه ی ۷ تنی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند !

جک پارکینگی

به آسانی و با نصب جک پارکینگی می توان کلیه ی درب های بازویی و ریلی ساخته شده از چوب یا فلز که با دست بازو بسته می شوند را تبدیل به درب اتوماتیک کرد. برای انتخاب جک پارکینگی مناسب درب دانستن چند نکته لازم و ضروری می باشد :

۱- میزان تردد یا رفت و آمد از درب در طول ۲۴ ساعت

۲- مشخصات درب شامل وزن و طول هر لنگه

بسته به نوع بازشدن درب (لولایی یا ریلی) می توان از انواع جک پارکینگی برای اتوماتیک شدن درب استفاده کرد. برای ترددهای بسیار بالا همچون برج ها باید از جک های هیدرولیکی و در ساختمان های مسکونی تا ۲۵ واحد باید از جک های مکانیکی استفاده کرد.

علاوه بر سیستم کارکرد، جک ها بر اساس میزان وزن و طول قابل تحمل طراحی می شوند، لذا دانستن مشخصات فیزیکی درب مهم می باشد.

مزایای جک پارکینگی

  • استفاده ی راحت و ایمن و بدون نیاز به تعمیر و نگه داری خاص
  • پشتیبانی از باطری بک آپ و دارای کلید خلاص کن دستی
  • قابلیت اتصال به کلیه ی سیستم های هوشمند تردد
  • دو سرعته بودن برای جلوگیری از کوبیده شدن درب در هنگام بسته شدن
  • دارا بودن تایمر جهت بستن درب در صورت عمل نکردن ریموت کنترل
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.