پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

۵ خاصیت خواندن شعر های زیبا

شاید بتوان گفت که شعرهای زیبا آن دسته از ادبیات یک جامعه را تشکیل می دهند که بیان آنها با جملات موزون و کاملاً هدفمند بیان می شود. شعر عاشقانه کوتاه، شعر نو، عروضی و غیره از جمله مواردی هستند که طرفداران خاص خود را دارند. زیبا بودن یک شعر در اصل بخش جدایی ناپذیری از آن محسوب می شود و نمی توان ذره ای لطافت و نگرشی نو را در شعر های زیبا با روح و روان به جِد احساس نکرد.

خواندن شعر به خودی خود و به طور نامحسوس، باعث پرورش و بازدم روحی دوباره در قلب انسان می شود. چرا که می توان آن را ابزاری برای یادگیری، بیان اعتراض، عشق و دوستی یا آگاهی رسانی دانست. اگر از خواص شعرخوانی و جستجو شعر های مختلف آگاهی ندارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شعر های زیبا

  • شعر، قسمتی از دانش بشری است.

این جمله در واقع سخنی از فرانسیس بیکن نویسنده و فیلسوف انگلیسی است. سخن او بخش مهم و بزرگی از هدف شعر های زیبا را به تصویر می کشد. تصور جهان بدون شعر مانند دنیای بدون خورشید است. نوری که به کمک شعر به اندیشه و قلب انسان ها تابیده می شود، در واقع نشر و بیان تمامی مواردی است که شاید با نگارش صد جلد کتاب بتوان به آن دست یافت. مزیت خواندن شعر این است که در حد چند خط (بسته به قالب آن) می تواند اطلاعات و مفاهیم مهمی را به ما منتقل کند. شاید به همین علت است که می توان اظهار کرد؛ شعر گفتن کار هر کسی نیست.

  • خواندن شعر زیبا حافظه را تقویت می کند.

حفظ کردن شعر یا خواندن دایمی آن در عین حال که زود در ذهن نقش می بندد، باعث تقویت حافظه می شود. شعر مانند یک زبان جدید به شما اجازه نمی دهد تا به راحتی دچار فراموشی و از یاد بردن اطلاعات مهم شوید. در واقع می توان گفت که شعر مانند تصاویر عمل می کند. از آنجایی که تصویر ها بهتر از متن ها در ذهن مخاطب ثبت می شوند، شعر با داشتن حالتی موزون یا اشاره به نکات کوچک، یکپارچه و مفهومی سریعتر در ذهن نقش می بندد.

به عنوان مثال می توان به سادگی شعری که چندین سال پیش خوانده اید را حتی در حالت دست و پا شکسته به یاد آورید؛ اما به یاد آوردن پاراگراف یک متن چندان عادی نخواهد بود. خواندن شعرهای زیبا این امکان را به شما می دهد تا بدون نیاز به هیچگونه ابزار یا روش روتین و تکراری خاصی ذهن و حافظه بلندمدت خود را تقویت کنید.

  • رابطه‌ی خواندن شعر های زیبا و پرورش خلاقیت

اگر به دنبال راهی برای پرورش خلاقیت و تفکر عمیق هستید، یک کتاب شعر عاشقانه کوتاه یا شعر نو در دسترس می تواند، بهترین چیزی باشد که تنها با روخوانی آن می توانید، شاهد جرقه ای نو در ذهن تان باشید. هر شاعر با نوشتن یک شعر جدید یا باقی گذاشتن آثار قدیمی‌اش برای دیگران، مانند یک تلنگر عمل می کند. تلنگری که در طول زمان فرسوده نمی شود و تمام مردم یک منطقه (حتی مردمی با فرهنگی متفاوت) می توانند به آن تمسک بجویند.

حالت ارائه نصیحت و تجربه های زیستی در برخی از شعر ها، خود می تواند الگویی برای افرادی باشد که نیازمند دسترسی آسان به تفکرات تازه هستند. این تفکرات اگرچه می توانند مربوط به یکسال پیش یا چندین قرن پیش باشند، اما پایدار ماندن آنها در طی زمان نشان دهنده این است که عصر ماشینی هنوز نتوانسته است ابزاری مانند شعر برای تفکری تازه خلق کند؛ و این یعنی انسان همیشه به کمک شعر، یک گام جلوتر است.

  • خواندن شعر و یافتن لغات جدید

حتی کلماتی که ممکن است در برخی اشعار نامفهوم باشد شما را به آن وامی دارد تا به سراغ فرهنگ لغت رفته و به دنبال معنای آن باشید. بسیاری از افرادی که از کلمات خاص و کمتر شنیده شده استفاده می کنند عموماً کسانی هستند که نه رسما مدرک عالی از یک دانشگاه معتبر دارند و نه مقالات علمی می نویسند. راه دستیابی به این مقوله تنها با خواندن شعر و مطالعه داشتن میسر می شود. به کمک شعر حتی در گفتگو های روزانه، شما می توانید عمق سخنان خود را بالاتر برده و با جملات کوتاه اما کاملاً رسا، مفهوم سخن خود را به افراد مختلف بیان کنید. به کمک خواندن شعر های زیبا شما نفوذ کلامی خود را بالاتر برده و بر اساس آنچه که در بخش قبلی گفته شد می توانید حافظه بهتری نیز در بیان جملات مختلف، داشته باشید.

خواندن شعرهای زیبا به شما قدرت تحلیل بیشتری از مسائل می دهد. به لطف وجود موضوعات مختلف در شعر ها، شما می توانید در تمامی جنبه های زندگی و ارتباطات اجتماعی از آنها استفاده نمایید و الگو های ذهنی را به آسانی پیدا کنید.

خواندن شعر

شعر

  • روانکاوی با کمک شعر های زیبا

خواندن شعر به مثابه مراجعه به یک پزشک روانشناس می ماند. شعر ها می توانند با توجه به ارائه انگیزه، به اشتراک گذاری تجربیات و ارتقا سطح فکری فرد، باعث بهبود حال وی و به دست گرفتن کنترل اوضاع شوند. شما در هنگام خواندن شعرهای زیبا حتی به صورت ناخودآگاه می توانید، این مزایا را کسب کنید. شعر خوانی اگر چه به صورت گفتگو میان دو نفر انجام نمی گیرد، اما پیدا کردن شعری که متناسب و مرتبط با حال و روحیه یک شخص نوشته شده باشد، مانند پیدا کردن یک دوست آشنا در جمع افراد غریبه است.

خواندن شعر به شما این امکان را می دهد تا اگر افسرده و غمگین هستید یک روزنه امید برای تسکین ناراحتی و اندوه خود بیابید. در اختیار داشتن یک کتاب شعر مانند پنجره ای رو به تمام جهان است. با پرداخت هزینه ای محدود شما می توانید یک گفت و شنود میان خود و کتاب شعری داشته باشید که عملاً نصیحت تان نمی کند؛ بلکه اجازه می دهد تا با منطق و استدلال خود به طور روزانه از پیرامون امن بیرون آمده و روان سالم تری داشته باشید.

البته تجربیات افراد مختلف در رابطه با خواند شعر های زیبا متفاوت است؛ اما در عین حال اگر دوست دارید یک دوست همیشگی در کنار خود داشته باشید حتما به سراغ سایت کتابچین رفته و بر اساس روحیات خود یک کتاب شعر را دانلود کنید و در اپلیکیشن آن مطالعه کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 20, میانگین امتیاز: 4,45 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.