پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ۱۴۰۲

ربرای خرید خودرو وارداتی باید خودرو فرسوده را اسقاط کرد؟

در روزهای اخیر این تصور که «برای خرید خودرو وارداتی باید خودرو فرسوده را اسقاط کرد»، موجی از گرانی عجیب و غیرقابل باور را در خودروهای قدیمی مناسب اسقاط ایجاد کرده اما این تصور چقدر درست است؟

در این گزارش سه پرسش مطرح و تلاش شده به آن‌ها پاسخ داده شود:

آیا برای خرید خودرو وارداتی باید خودرو فرسوده را اسقاط کرد؟ آیا خودروهای اسقاطی با قیمت‌های بالا در فضای مجازی، واقعا به فروش می‌رود؟ چه عواملی به این شایعه دامن زده است؟ هر یک از این پرسش‌ها به صورت جداگانه بررسی شده است.

برخی پراید مدل ۱۳۸۰و ۱۳۸۲ را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون و پژو همین سال را با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان آگهی کرده‌اند و جالب آن‌که به اسقاطی بودن خودروها اشاره کرده‌اند۵۰۰ میلیون تومان،‌ قیمت پیکان ۱۳۷۶ !

بررسی آگهی‌های سامانه‌های مجازی نشان می‌دهد این روزها قیمت برخی خودروهای فرسوده که فقط به درد اسقاط می‌خورند، نجومی و حتی بیشتر از قیمت خودرو صفر درج شده است. برخی پراید مدل ۱۳۸۰و ۱۳۸۲ را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و پژو همین سال را با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان آگهی کرده‌ و جالب آن‌که در آگهی هم به اسقاطی بودن خودروها اشاره کرده‌اند. اما چه عاملی سبب انتشار این قیمت‌ها شده است؟

چه عواملی به این شایعه دامن زده است؟

واردات خودروهای کارکرده از موضوع‌های داغ‌ این روزهاست. وزیر صمت، هشتم مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در مدت ۱۰ روز به مجلس ارسال می‌شود که سرانجام این آیین‌نامه ۲۳ مرداد به مجلس ارسال شد. پس از گذشت چند روز از ارسال این آیین‌نامه به مجلس، «جلال رشیدی‌کوچی»نماینده مجلس، به شکل غیررسمی به تشریح هفت بند از آن پرداخت.
وی گفت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که چند بند دارد، در وزارت صمت مصوب‌شده و اکنون در انتظار بررسی هیات وزیران است و سپس در بیان بندهای آیین‌نامه وزارت صمت، اعلام کرد به‌ازای هر دستگاه خودروی کارکرده وارداتی، یک دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود.

این اظهارنظر در کنار مشخص‌نبودن نوع و قیمت خودروهای وارداتی کافی بود تا موج گرانی خودروهای اسقاطی در فضای مجازی بالا بگیرد.

در فضای ابهام در نوع و قیمت خودروهای وارداتی، شاید این تصور ایجاد شده که خودرو وارداتی (به طور مثال با قیمت ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان) می‌تواند سود چندصد میلیون تومانی برای خریدار داشته باشد و وقتی مجوز واردات منوط به اسقاط خودرو باشد و تصور کلی کمبود این خودروهاست، در نتیجه فضا برای سوداگری خودروهای اسقاطی ایجاد می‌شود.

آیا برای خرید خودرو وارداتی باید خودرو فرسوده را اسقاط کرد؟

این ذهنیت‌ها در حالی است که رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده  گفته، اشخاص حقیقیِ متقاضی واردات خودرو، هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند. به گفته او، حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودروست.

هر فردی که خودرو کارکرده و اسقاطی دارد، با مراجعه به یکی از ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور مراحل اسقاط خودرو خود را طی می‌کند و در پایان گواهی اسقاط برای خودرو او صادر می‌شود. افراد نوعا این گواهی را در اختیار مراکز اسقاط گذاشته و به ازای آن پول می‌گیرند تا آن را برای خرید خودرو تازه هزینه کنند.

«محمود مشهدی‌شریف» رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط نیز اعلام کرده، انجمن صنفی مراکز اسقاط با پشتیبانی ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور، آماده عرضه ۴۰ هزار گواهی اسقاط با نرخ ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است.

با این وصف، این گواهی به میزان کافی و با قیمت ۳۵ میلیون تومان موجود است و موجود بودن آنها (قوت در عرضه) با وجود تقاضای جدید ایجادشده، می‌تواند مانع سوداگری در این زمینه شود.

چه تعداد خودرو قرار است وارد شود؟

البته برای پاسخ به پرسش بالا، یک عامل مهم، میزان خودرو وارداتی در این طرح است. در مصوبه مجلس درباره واردات خودرو دست دوم، اشاره ای به تعداد خودرویی که امکان ورود آن هست، نشده؛ از این رو گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره تعداد خودرویی که قرار است وارد شود، انجام شده است، از ۵ تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار خودرو.
در هر حال اگر تعداد خودروهای واردشده به میزان ۵ تا ۱۰ هزار خودرو باشد، با وجود ۴۰ هزار برگه اسقاط، دست‌کم اکنون امکان سوداگری گسترده برای خودروهای قدیمی و اسقاطی نیست اما اگر میزان واردات به ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو برسد، به طور معمول با تمام‌شدن برگه‌های اسقاط، به خودروهای اسقاطی تازه نیاز است که در این صورت می‌تواند سبب افزایش قیمت آنها شود.

آیا خودروهای اسقاطی با قیمت‌های بالا در فضای مجازی، واقعا به فروش می‌رود؟

در حالی که قیمت خودرو اندکی کاهش یافته است، تلاش دلالان و سوداگران خودرو برای بالا بردن قیمت با زمینه ایجادشده، چندان عجیب نیست؛ با این حال از آنجا که هنوز شروط تحویل خودرو وارداتی به صراحت اعلام نشده، در ابتدا بعید به نظر می‌رسد افرادی حاضر به پرداخت این مبالغ کلان برای خودرو اسقاطی باشند.

با این وجود، بررسی‌های ما نشان می‌دهد خبرهایی از فروش پرایدهای مدل پایین که پیشتر ۱۰۰ میلیون تومان هم قیمت نداشتند، با قیمت‌های حدود ۲۰۰ میلیون تومان وجود دارد که نشان می‌دهد این فرایند بی‌مشتری هم نبوده اما ابعاد این معاملات مشخص نیست.

چه کسانی کم‌کاری کردند؟

اما در شکل‌گیری این فضا به غیر از دلالان و سوداگران بی‌نام و نشان، چه کسانی مقصر بودند؟ برخی، اقدام سامانه‌هایی مانند دیوار و شیپور در انتشار این قیمت‌ها را دلیل اصلی ایجاد این موج می‌دانند. البته این سامانه‌ها نوعا به عنوان نمایشگر و دماسنج بازار عمل می‌کنند و دلیل اصلی این افزایش قیمت غیرطبیعی نیستند؛ با این حال، در بالا گرفتن این فضا به دلیل کنار هم آوردن قیمت خودروها بی‌تاثیر نیستند.

یک دلیل دیگر، بیش از اندازه طولانی‌شدن تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در این زمینه است که با اطلاع‌رسانی ناقص و محدود یک نماینده، زمینه بدفهمی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر، موضوعی که از سال گذشته بین نهادهای مختلف از مجلس و … تا مجمع تشخیص مصلحت دست به دست شده و فرایند تصمیم‌گیری آن به طول انجامیده و هنوز هم به صورت کامل تعیین تکلیف نشده، زمینه ایجاد شایعه و سودجویی را فراهم می‌کند.

در این شرایط رسانه‌ها لازم است با سرعت بیشتری وارد عمل شوند و گرچه با دشواری، به انتشار اطلاعات درست و دقیق و افشای سوداگری‌ها بپردازند.


برای شماره گذاری هر خودرو چه تعداد گواهی اسقاط نیاز است؟

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها را اعلام کرده است. رئیس این ستاد نیز تاکید داشته که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺻﻼﺣﯿﻪ ماده ۱۰ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ عنوان کرد بر این اساس خودروهای تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑت، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم می‌شوند. تمامی این خودروها در چهار گروه گواهی اسقاط شامل موتورسیکلت، سواری، دیزل سبک و دیزل سنگین قرار گرفته‌اند که بر اساس جدول معادل‌سازی، تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای وارداتی و تولیدی مشخص شده است تا سازندگان و واردکنندگان وسائل نقلیه براساس آن برای شماره‌گذاری محصولات خود اقدام کنند.

طرح جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو وارداتی

  • موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط
  •  سواری شخصی یک گواهی اسقاط
  •  تاکسی معادل دو گواهی اسقاط
  •  ون نوع M1 (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی اسقاط
  •  مینی‌بوس و ون نوع M2 (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی اسقاط
  •  اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی اسقاط
  •  وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی اسقاط
  • وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی اسقاط
  •  کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی اسقاط
  • کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی اسقاط
  •  کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی اسقاط
  •  کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط

آقای سالاریه گفت تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلف هستند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟

سن فرسودگی خودرو شخصی

سن مرز فرسودگی برای خودرو‌های سواری ۱۵ سال است. به طوری که خودرو‌های از سال ۸۵ به قبل فرسوده محسوب شده و باید سالانه دفعات بیشتری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. دارندگان خودرو‌های مذکور می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام در این طرح کنند.

سن فرسودگی تاکسی

سن فرسودگی انواع خودروهای عمومی، اعم از تاکسی سواری، ون، سواری کار بنزینی، پایه‌گازسوز، دوگانه‌سوز، و برقی ۸ سال می باشد.

سن فرسودگی وانت

سن فرسودگی انواع خودرو وانت‌بار بنزینی، پایه‌گازسوز(۱۴ سال) و دوگانه‌سوز و دیزلی (۱۳ سال) می باشد.

سن فرسودگی اتوبوس درون شهری

سن فرسودگی انواع اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه‌گازسوز (۱۰ سال) و برقی ۲۰ سال می باشد.

سن فرسودگی اتوبوس برون شهری

سن فرسودگی انواع اتوبوس برون شهری و همچنین انواع کشنده، طبق قانون ۱۰ سال می باشد.

سن فرسودگی مینی بوس

سن فرسودگی انواع مینی‌بوس و میدل‌باس درون شهری و برون‌شهری دیزلی(۸ سال) پایه‌گازسوز (۱۰ سال) و برقی ۲۰ سال می باشد.

سن فرسودگی کامیون و کامیونت

سن فرسودگی فرسودگی انواع کامیون و کامیونت، طبق قانون ۱۶ سال می باشد.

سن فرسودگی موتورسیکلت

سن فرسودگی فرسودگی انواع موتورسیکلت بنزینی انژکتوری (۶ سال)، بنزینی کاربراتوری (۵ سال) و برقی ۱۲ سال می باشد.


ثبت‌نام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بر اساس جدول زمان‌بندی

طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ۱۹ هزار نفر از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تایید صلاحیت شده‌اند؛ در این راستا رئیس ستاد مذکور از منتخبان خواست صرفا بر اساس جدول زمانبندی و از طریق سامانه ستاد اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به ایسنا، مهران سالاریه اعلام کرد: در مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه یکپارچه، ۱۹ هزار متقاضی تایید صلاحیت شده‌اند. برای این متقاضیان که محصولات خود را از شرکت‌های سایپا، کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و فرداموتور انتخاب کرده‌اند، از سوی سامانه نوسازی ناوگان پیامک ارسال شده است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطر نشان کرد: بر این اساس متقاضیان می‌توانند از یک ماه پیش از فصل تحویل خودروها، با مراجعه به سایت سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.IR نسبت به ثبت‌نام و ایجاد صفحه شخصی اقدام کنند. پس از آن، پس از انتخاب مرکز اسقاط مورد نظر، خود نسبت به تحویل خودرو فرسوده به مرکز اسقاط تعیین شده و طی مراحل مربوطه اقدام کنند تا به صورت سیستمی در فاز تحویل خودرو جایگزین قرار گیرند.

وی با بیان اینکه زمان ثبت‌نام از سوی سامانه ستاد نوسازی برای متقاضیان پیامک می‌شود، تاکید کرد: تا پیش از ارسال پیامک توسط ستاد، امکان ثبت‌نام در سامانه برای مشتریان فراهم نخواهد بود.

سالاریه گفت: در حال حاضر تنها امکان ثبت‌نام متقاضیانی که نوبت دریافت خودرو جایگزین در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ دارند، در سایت ستاد فراهم شده و می‌توانند برای طی ادامه فرآیند ثبت‌نام اقدام کنند.


متقاضیان طرح جایگزینی منتظر پیامک واریز وجه باشند

(۱۴۰۲/۰۴/۳۰) ­رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: قرار است از هفته آینده، ایران خودرو پیامک تکمیل وجه برای متقاضیان طرح جایگزینی ارسال کند.

آقای مهران سالاریه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در سال گذشته تعدادی از متقاضیان در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده شرکت و برنده شدند، قرار بر این شد بعد از اسقاط خودرویشان به آن‌ها خودروی جایگزین تعلق گیرد؛ بر این اساس برای تعدادی از متقاضیان فرآیند کاری آغاز شد. در مرحله کنونی ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از این متقاضیان باید ابتدا خودروی خود را اسقاط سپس نسبت به تکمیل وجه و پس از آن تحویل خودرو، اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر، تاکنون پیامکی از طرف خودروساز ارسال شده است که برای افراد باقیمانده نیز هفته آینده پیامک تکمیل وجه ارسال و فراخوان از سمت خودروساز مربوطه انجام خواهد شد. حدود ۲ هفته گذشته اطلاعات این متقاضیان برای خودروساز مربوطه ارسال شده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: شرکت ایران خودرو اعلام کرده به دلیل نقصی که در روند پرونده این افراد وجود داشته، مشکل این تعداد به زودی حل و نسبت به فراخوان آن‌ها اقدام می‌شود؛ قرار است هفته آینده پیامک فراخوان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو ارسال شود.


مشکل متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حل شد

(۱۴۰۲/۰۴/۱۲) به‌دنبال حل مشکلات متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از ارسال پیامک برای آغاز فرآیند واریز وجه در هفته جاری برای مشتریان خبر داد.

طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مهران سالاریه – رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده – اظهار کرد: تعدادی از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در قرعه‌کشی خودروسازان انتخاب شده و خودرو خود را اسقاط کرده بودند، به دلیل نقص سیستم ارتباطی شرکت‌های خودروساز با ستاد، با مشکل مواجه شده بودند؛ با تلاش‌های انجام شده در جهت حل مشکل این دسته از متقاضیان، نامه و اطلاعات آن‌ها به صورت غیرسیستمی برای خودروسازان ارسال شد.

ایسنا نوشت؛ وی تصریح کرد: عمده این مشکل درباره متقاضیان خودروهای ایران‌خودرو بوده است. بر اساس پیگیری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از شرکت‌های خودروساز و قول مساعد آن‌ها، پیامک واریز وجه این دسته از متقاضیان در هفته جاری برایشان ارسال خواهد شد.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: اطلاعات سایر متقاضیان بر اساس رویه جاری به صورت سیستمی و برخط برای خودروسازان ارسال می‌شود.

روند تکمیل فرآیند ثبت‌نام برای منتخبان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بدین صورت تعریف شده که متقاضی ابتدا باید به سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir مراجعه کرده و نسبت به انتخاب مرکز اسقاط مورد نظر خود اقدام کند؛ سپس به همراه خودرو و مدارک مربوطه به مرکز اسقاط انتخاب شده برای تحویل و اسقاط خودرو خود مراجعه کند. پس از آن، مراکز اسقاط مکلفند پس از اسقاط خودرو متقاضیان، ارزش لاشه خودرو فرسوده را به حساب مالکان خودروهای فرسوده واریز کنند تا مشتری برای ادامه واریز وجه به حساب شرکتی که خودروی جدید را برنده شده است، اقدام کند.


پیگیری مشکل متقاضیان طرح جایگزینی خودرو

(۱۴۰۲/۰۴/۰۱) متقاضیان طرح جایگزینی خودرو می گویند به خاطر ناهماهنگی بین سازمان ها هنوز موفق به دریافت و ارائه گواهی اسقاط نشده اند.

خبر جدید وزارت صمت در مورد دارندگان خودروهای فرسوده

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، دارندگان خودروهای فرسوده که در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در مرحله دوم فروش یکپارچه قرار دارد، در صف انتظار خودروهای طرح عادی قرار نمی‌گیرند و با متقاضیان عادی قرعه‌کشی نوبت‌دهی نمی‌شوند، بنابراین در زمان کوتاه‌تری می‌توانند محصول خود را دریافت کنند.

در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هم به دو طرح ویژه متقاضیان عادی و طرح جوانی جمعیت (ویژه مادران) اضافه شده است.

در این طرح که همه شرایط عمومی و اختصاصی همچون داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، عدم خرید یا تحویل خودرو از خودروسازان داخلی در ۴۸ ماه گذشته، هر کدملی یک دستگاه و… لحاظ می‌شود و طبق تاکید مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان در این حساب هم پیش‌شرط اصلی است.

متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در یک گروه( جدا از متقاضیان عادی) قرار خواهند گرفت و قرعه کشی نوبت دهی میانشان انجام و اولویت بندی می‌شوند.

تنها تفاوت آن با دو طرح دیگر (عادی و مادران) این است، طبیعتا شرط پلاک انتظامی فعال به‌نام متقاضی، محدودیت نیست؛ اما باید در نظر داشت که متقاضیانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که خودروی فرسوده آن‌ها مدل ۱۳۸۵ یا قبل از آن باشد و بایستی پلاک و سند خودرو فرسوده به نام خود متقاضی باشد.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

­دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: به برندگان طرح جایگزینی خودرو فرسوده مهلت ۲ ماهه برای نام نویسی در سامانه نوسازی (nnhk.ir) داده شده است.
سیدامیر احمدی گفت: بعد از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، از تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور مسدود شد و روند کار برندگان طرح جایگزینی خودرو فرسوده با مشکلاتی مواجه شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه انتقال ستاد حمل و نقل سوخت از وزارت راه به وزارت صمت، در زمانی انجام شد که برندگانی در سامانه قدیم ثبت نام شده بودند و روند کار آن‌ها در مراحل اولیه یا پایانی انجام نشده بود؛ با توجه به اینکه حدود ۳ ماه سامانه ستاد حمل و نقل سوخت مسدود شده بود، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ سامانه جدید زیر نظر وزارت صمت آغاز به کار کرد و برندگان طرح جایگزینی خودرو فرسوده به این سامانه هدایت شدند، اما روند کار به کندی انجام می‌شد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: تا هفته گذشته ثبت نام اولیه این افراد انجام شد؛ در حال حاضر مالکان خودرو فرسوده که در طرح جایگزینی برنده شدند، پیامکی دریافت کردند که مهلت ۲ ماهه مجدد به آن‌ها داده شده تا روند کاری خود را انجام دهند.

احمدی اضافه کرد: از سازمان گسترش درخواست داریم سامانه جدیدی که راه اندازی شده، قابلیت این را داشته باشد تا مالکانی که قصد شرکت در طرح فروش نقدی را دارند، بتوانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند؛ خودرو‌هایی که ستاره‌دار هستند یا با حروف بزرگ یا کوچک در برگ سبز ثبت شده است، حتی قابلیت ثبت ندارند و مالکین طرح جایگزینی نگران این موضوع هستند.

سیدامیر احمدی گفت: مالکان خودرو که به تازگی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند اطلاعات و مدارکشان در سامانه جدید نوسازی ثبت می‌شود و روند کارشان به راحتی انجام می‌شود، اما مالکانی که مدارکشان قبل از سال ۱۴۰۲ در سامانه ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت شده متاسفانه اطلاعاتشان در این سامانه جدید وجود ندارد و مراکز اسقاط خودرو به دلیل نبود اطلاعات، قادر به انجام روند کار این افراد نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به پیامکی که خودروسازان برای این مالکان ارسال کردند و مهلتی که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ برای آن‌ها در نظر گرفته شده دغدغه‌ای برای این مالکان ایجاد شده است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: از مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌کنیم هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود تا این افراد بتوانند در مهلت قانونی از مزایای طرح جایگزینی خودرو بهره‌مند شوند ضمن اینکه برای رفع نگرانی این افراد در صورت امکان، مجددا پیامکی برای این مالکان ارسال شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 183, میانگین امتیاز: 4,02 از 5)
Loading...