پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

درمان تنبلی تخمدان (PCO) | سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم کم کاری تخمدان اغلب با وجود سابقه در بستگان (خواهر، مادر، عمه، خاله و…) اتفاق می افتد و در واقع مجموعه ای از علائم است که می تواند در یک نفر همه این علائم باشد یا تنها برخی از آنها خود را نشان دهد.

 

 تنبلی تخمدان  (PCO) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از شایعترین مشکلات تخمدانی  است که از اولین و مهمترین علایم آن نامنظم شدن پریود ( قاعدگی) می باشد.

دوره‌ی قاعدگی منظم یکی از نشانه‌های صحت جنسی خانم‌ها می‌باشد. حالا به هر دلیلی که این دوره دچار نامنظمی دراز مدت بشود، نشان از یک اختلال و بیماری است که باید جدی گرفته شود. یکی از بیماری‌های شایع زنان که با نامنظمی در دوره‌ی قاعدگی تشخیص داده می‌شود، تنبلی تخمدان است که به علت به هم ریختگی های هورمونی در زنان بروز می‌کند. در این مطلب سعی می‌کنیم راه درمان تنبلی تخمدان را بیان کنیم.

 

درمان تنبلی تخمدان

 

این مشکل از بارداری بانوان جلوگیری می‌کند، به همین علت نیز باید  اهمیت ویژه‌ای به درمان آن داده شود. مهمترین علامت این بیماری همانطور که قبلا نیز گفته شد، پریودهای نامنظم و با در فواصل طولانی است که ممکن است چندماه یکبار پریود شوید. اگر دچار چنین مشکلی هستید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص نهایی را او بدهد. یکی از راه‌های تشخیص نهایی، تعداد کیست‌هایی است که در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

برای درمان تنبلی تخمدان راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد که البته تا یک سال بعد از شروع درمان نتیجه‌ی خود را نشان می‌دهد. در واقع نوع درمان براساس تصمیم بیمار برای باردار شدن یا نشدن صورت می‌گیرد. اگر قصد باردار شدن ندارید، به دلیل  جلوگیری از سرطان رحم، از درمان با پروژسترون استفاده می‌شود که در آن یا از عوامل پروژسترونی استفاده می‌شود یا اینکه قرص‌های جلوگیری برای افراد تجویز می‌شود.

اگر هم خواهان بارداری باشید نیز قرص‌های دیگری برای‌تان تجویز خواهد شد. یکی از علایم تنبلی تخمدان ، چاقی بدن و افزایش موهای زائد آن می‌باشد. برای همین هم در اغلب موارد اولین توصیه درمانی برای بیماران این است که وزن خود را کاهش دهند. به طور کلی درمان تنبلی تخمدان بر اساس علائم آن صورت می‌گیرد. کاهش وزن و استفاده از قرص متفورمین که سبب افزایش حساسیت سلولها به انسولین میشود در تمام موارد اولین قدم درمانی است.

توصیه می‌کنم اگر مشکوک به وجود این بیماری هستید، اصلاح روش زندگی مثل کاهش وزن ، ورزش ، و اصلاح تغذیه را مد نظر قرار دهید. خوردن دمنوش رازیانه و بومادران هم درکمک به درمان تنبلی تخمدان بسیار موثر است.

 

توصیه‌های پزشکی
بهتر است دختران و زنان پس از مشاهده عدم نظم در سیکل ماهانه خود یا هنگام مشاهده رویش موهای زائد و درد پستان هنگام قاعدگی به پزشک مراجعه کنند و وضعیت خود را کنترل کنند،‌ چرا که تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد و بیمار تا وقتی از دارو استفاده کند قاعدگی منظم خواهد داشت و گاهی با قطع درمان، خونریزی تا حدی می ‌رسد که خطر مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت.

 

منابع : بانوکا / تبیان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 3,33 از 5)
Loading...