جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

۲۰ تغییر مهم در کنکور سال ۱۴۰۲ را بدانید

نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می‌شود؟

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ از سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، فردا پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه به پایان می‌رسد. ایسکانیوز در ادامه نحوه محاسبه نمره کل آزمون و سابقه تحصیلی داوطلبان را بررسی کرده است.

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی ۴۰ درصد است

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان ‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی درگروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ،۵/۱۹درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۵/۶ درصد (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.

نمره کل سابقه تحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول صفحات ۳۹ تا ۵۱( ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی) ساخته می‌شود.

با توجه به نامه شماره ۱۲۳۵۲/۱۴۰۱/دش مورخ ۸ آبان ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و بعد از آن، همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرف‌های و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

امتناع از شرکت در آزمون نهایی در کنکور چه پیامدی دارد؟

درصورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیشبینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکنند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ می‌شود. برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

در هر نوبت آزمون اختصاصی، نمرات خام داوطلبان برای هر گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده، اطلاع رسانی می‌شود. برای پذیرش در سال ۱۴۰۲ ،نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته می‌شود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است.

رتبه سهمیه و کشوری چگونه محاسبه می‌شود؟

رتبه در سهمیه و رتبه کشوری براساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود. نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به دو نوبت آزمون اختصاصی هر سال در کارنامه داوطلبان که در مرداد ماه برای انتخاب رشته همان سال در اختیار آنان قرار میگیرد، اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر هر داوطلب، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره‌کل نهایی لحاظ و در کارنامه اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی میشود و در کارنامه داوطلبان که سازمان سنجش آموزش کشور صادر می‌کند، نمره کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی داوطلب درج می‌شود.

تکلیف سوابق تحصیلی داوطلبانی که در شهریور دیپلم می‌گیرند، چیست؟

برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نمی‌شوند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه می‌شود و ملاک اعمال در گزینش علمی است. ۸ -نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی گروه آزمایشی درخواستی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری داوطلب در گروه آزمایشی درخواستی داوطلب که در مردادماه برای پذیرش همان سال، اطلاع رسانی می‌شود، درج خواهد شد.

تغییر مهم در کنکور سال ۱۴۰۲

با ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور، کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی خواهد داشت. در این مطلب به مهمترین تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ و بعد از آن پرداخته‌ایم.

  1. در کنکور سال ۱۴۰۲، معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۴۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.
  2. کنکور در سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته و صرفاً از دروس تخصصی و دو بار برگزار خواهد شد و داوطلب می‌تواند به اختیار خود در یک یا هر دو آزمون شرکت کند.
  3. نوبت نخست برگزاری کنکور ۱۴۰۲، پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم، چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ است.
  4. کارنامه صادر شده برای نمره کل داوطلب تا دو سال معتبر و برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه قابل استفاده خواهد بود.
  5. دروس عمومی در کنکور وجود ندارد و به جای آن نمرات دروس عمومی به صورت تشریحی در معدل امتحانات نهایی وزن مشخص خواهد داشت.
  6. ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند.
  7. امکان پذیرش در آن دسته از رشته محل‌ها که پرمتقاضی نیستند در بعضی از دانشگاه‌ها به‌صورت مستقیم صرفاً با بررسی سابقه تحصیلی و بدون نیاز به کنکور فراهم است.
  8. سهم سابقه تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بر اساس معدل نمرات پایه دوازدهم، کنکور سال ۱۴۰۴ نمرات پایه یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد نمرات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود.
  9. درباره داوطلبان فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی، از سال ۱۴۰۲ سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش‌دانشگاهی ایجاد و ملاک عمل خواهد بود.
  10. کنکور از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و هر سال ۲ بار برگزار و نتیجه آن تا دو سال برای انتخاب رشته معتبر است، کنکور درسال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد، درسال ۱۴۰۳، ۵۰ درصد و از سال ۱۴۰۴ به بعد ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب سهم خواهد داشت.
  11. درباره نحوه تأثیر معدل دوره متوسطه در فرایند پذیرش دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و کنکور برای ورود به دانشگاه باید گفت که معدل امتحانات نهایی برای هر داوطلب با تاثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای ۱۴۰۴ و بعد از آن و میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی است.
  12. سهم نمره سابقه تحصیلی برای پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های پرمتقاضی به صورت زیر محاسبه می‌شود.
  13. در آزمون سال ۱۴۰۲، نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  14. در کنکور سال ۱۴۰۳ نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۵۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  15. در کنکور سال ۱۴۰۴، نمره کل سابقه تحصیلی فقط براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  16. در کنکور سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، نمره کل سابقه تحصیلی براساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۶۰ درصد در نمره کل داوطلب تاثیر قطعی خواهد داشت.
  17. برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم از سال ۱۴۰۲ نمره کل سابقه تحصیلی براساس نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و به نسبت گفته شده در هر سال تاثیر قطعی خواهد داشت.
  18. برای داوطلبان فارغ التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن که معدل دوره متوسطه کم تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است، وزارت آموزش وپرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را یک بار یا به دفعات مشخص بنابر دستورالعملی که اعلام خواهد کرد فراهم می‌کند.
  19. عناوین و ضرایب دروس کنکور که توسط دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود و سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می‌شود در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی (پایان شهریور) اطلاع رسانی می‌شود، این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود.
  20. ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت است.

جدیدترین اخبار کنکور را اینجا دنبال کنید

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای، مهم‌ترین تغییرات سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی، در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع دانش‌آموزان و والدین گرامی می‌رساند بر اساس مصوبات جلسات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و جلسات ۳۱ و ۳۲ شورای سنجش و پذیرش، مهم‌ترین تغییرات سازوکار ورود به آموزش عالی در رشته محل‌های پر متقاضی به شرح زیر می‌باشد:

۱-پ ذیرش متقاضیان یک‌مرتبه در سال، بر اساس ترکیب نمرات سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام خواهد شد؛ در این فرایند، سهم سابقه تحصیلی که تاکنون به‌صورت تأثیر مثبت بود، قطعی است.

۲- سابقه تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به‌صورت استاندارد و هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند؛ سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۳-۱۴۰۲) ۴۰ درصد قطعی است.

عناوین و ضرایب سابقه تحصیلی را  پایین ببینید (صرفاً برای ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲).

۳- آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار خواهد شد و نتایج آن برای دو سال معتبر است (جزئیات برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود).

۴- دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و سنجش آن‌ها صرفاً از طریق امتحانات نهایی خواهد بود. لازم به ذکر است نه‌تنها سهم این دروس در نمره کل کاهش نیافته، بلکه در برخی از گروه‌های آزمایشی افزایش داشته است.

۵- پذیرش در رشته محل‌هایی که پرمتقاضی نمی‌باشند، همچون گذشته بر اساس شیوه “صرفاً سوابق تحصیلی” خواهد بود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 40, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...