سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

بهترین روش شستشوی فرش ماشینی در منزل

فرش‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل هستند و به همین دلیل دارای انواع مختلفی هستند. با توجه به آنکه فرش‌های دستبافت از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردارند استقبال از فرش‌های ماشینی بسیار بیشتر شده. فرش‌های ماشینی نیز امروزه از مواد مختلف و در طرح و نقش‌های متنوعی تولید می‌شوند و می‌توانند زیبایی منحصربه‌فردی داشته باشند.

شستشوی فرش ماشینی

شستشوی فرش ماشینی می‌تواند هم به روش سنتی و هم به روش مدرن انجام شود. هر کدام می‌توانند شرایط ویژه‌ای داشته باشند. فرش‌های ماشینی دارای نظم و استحکام قابل توجهی هستند چرا که توسط دستگاه‌های صنعتی تولید می‌شوند. این فرش‌ها از زیبایی بالایی برخوردارند اما می‌توانند توسط لکه‌های مختلف آلوده شده و ظاهر ناپسندی پیدا کنند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش برای شستن فرش‌های ماشینی در منزل پرداخته می‌شود.

بهترین روش برای شستن فرش ماشینی

همان‌طور که گفته شد می‌توان فرش‌های ماشینی را هم به شیوه سنتی در منزل و هم به شیوه مدرن و با استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی شستشو داد. به صورت کلی بهترین روش برای شستشوی فرش ماشینی استفاده از قالیشویی تهران و سراسر کشور است. چرا که در این شرکت‌ها از تجهیزات و امکانات مدرن، مواد شوینده مخصوص و نیروهای متخصص استفاده می‌شود. چنانچه فرش‌ها دچار مشکل و آسیبی نیز شده باشند برطرف می‌شود.

این روش می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان و انرژی افراد نیز مؤثر باشد اما چنانچه امکان استفاده از خدمات این شرکت‌ها برای افراد وجود نداشته باشد می‌توان از روش‌های سنتی استفاده کرد.

شستشوی فرش ماشینی در منزل

شستن فرش ماشینی در منزل

برای شستن فرش‌های ماشینی در منزل می‌توان از شوینده‌های مختلف و متعددی استفاده کرد. قبل از هر چیزی لازم است که شرایط لازم برای شستن آن را فراهم کرد. از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای شستن انواع فرش‌های ماشینی در منزل نیاز است می‌توان به مواردی همچون پارو، جاروبرقی، اسفنج تمیز، سطل آب، مواد شوینده، دستکش، فرچه مخصوص و … اشاره کرد. مهم‌ترین مراحل شستشوی فرش ماشینی در خانه به شرح زیر می‌باشند:

جارو کردن فرش و گردگیری

اولین مرحله از شستشوی فرش‌ها حذف گردوغبار از سطح و بافت آن است. برای این کار لازم است که از یک جاروبرقی با قدرت مناسب استفاده کرد و تمامی آلودگی‌ها و گردوغبار موجود بر روی سطح آن را تمیز کرد.

تست رنگ دهی فرش

قبل از آن که مرحله شستشوی فرش شروع شود لازم است که حتماً تست رنگ دهی آن انجام شود. چرا که اگر فرش دچار تغییر رنگ یا تداخل رنگ شود خسارت زیادی ایجاد شده و برای برطرف کردن آن نیاز به دانش و مهارت تخصصی وجود خواهد داشت. برای این کار ابتدا باید یک تکه پارچه تمیز و سفید را برداشت و بعد از خیس کردن، آن را به قسمتی از فرش مالید.

چنانچه دستمال رنگی شود فرش رنگ پس می‌دهد و شستن آن در خانه می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد. بهترین روش برای شستن فرش‌هایی که دچار رنگ دهی می‌شوند استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

انتخاب ماده شوینده مناسب

بعد از گردگیری و تست رنگ باید یک محلول و ماده مناسب برای شستن فرش‌ها انتخاب شود. یک ماده شوینده مناسب باید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی باشد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن قدرت پاک‌کنندگی بالا
  • داشتن خاصیت نرم‌کنندگی و بوی مناسب
  • عدم خوردگی بافت فرش
  • داشتن PH مناسب
  • غیر پودری بودن و داشتن خاصیت فراریت مناسب
  • برخورداری از نسبت حلالیت پایین با آب
  • قابلیت استفاده از روش مکانیزه و غیرمکانیزه
  • داشتن کف و فوم معقول و کنترل شده
  • داشتن قیمت مناسب

شستن فرش ماشینی در منزل

شستن فرش ماشینی

بعد از فراهم کردن تجهیزات و شرایط لازم برای شستن فرش‌ها و انجام تست رنگ دهی می‌توان مراحل شستن فرش را انجام داد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • در مرحله اول باید فرش را بر روی سطح شیب‌دار پهن کرد به‌گونه‌ای که سطح کاملاً سفت‌وسخت باشد. شیب سطح باعث می‌شود که آب اضافی به راحتی از فرش خارج شود. کف سطح باید از موزاییک، سنگ و سیمان باشد.
  • ابتدا باید با آب ولرم فرش را خیس کرد به‌گونه‌ای که تمام سطح و الیاف آن کاملاً آماده دریافت شوینده شود.
  • در محله سوم باید مقدار مناسبی از مواد شوینده را بر روی سطح فرش ریخت. مواد شوینده نباید بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد تا هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به فرش وارد نکند. برای انتخاب شوینده‌های مناسب می‌توان از مقالات مختلف استفاده کرد و بر اساس نوع فرش، رنگ، بافت، جنس الیاف و … مواد شوینده مختلف را به کار برد.
  • مواد شوینده باید با استفاده از فرچه‌های مخصوص در تمامی سطح فرش پراکند شود و تمامی سطح فرش در کف غرق شود و باید این مواد مدتی بر روی فرش باقی بماند
  • بعد از استفاده از مواد شوینده و تمیز کردن فرش چنانچه لکه‌ها و چرک فرش همچنان وجود داشت باید مراحل شستشو را دوباره تکرار کرد.
  • در نهایت لازم است که با استفاده از پارو، فرش‌ها آبگیری شوند و تمامی آب موجود در الیاف و سطح فرش خارج شود. بعد از نیم ساعت باید با استفاده از برس جهت خواب فرش را درست کرد.
  • بعد از اتمام شستشوی فرش ماشینی لازم است که در یک محیط مناسب قرار داده شود تا به صورت کامل خشک شده و هیچ‌گونه رطوبتی در آن باقی نماند.

تمیز کردن فرش ماشینی

بهترین روش شستن فرش ماشینی در خانه

خوشبختانه امروزه می‌توان از انواع مواد شوینده خانگی و طبیعی برای تمیز کردن فرش‌ها و از بین بردن لکه‌ها استفاده کرد که در مقایسه با مواد شوینده شیمیایی می‌توانند کارایی و عملکرد مناسب داشته باشند. بهترین روش شستشوی فرش ماشینی در منزل استفاده از شوینده‌های مختلفی همچون ترکیب جوش‌شیرین و سرکه سفید، مخلوط نمک و سرکه سفید، پراکسید هیدروژن و … است.

این مواد برخلاف مواد شوینده شیمیایی آسیب و خسارتی به بافت و الیاف فرش‌ها وارد نمی‌کنند و می‌توانند به‌خوبی انواع لکه‌ها را تمیز کنند.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های ماشینی از جمله محبوب‌ترین فرش‌ها هستند که می‌توانند در انواع مختلفی از نظر جنس و نوع، طرح و نقش، ابعاد و اندازه و … وجود داشته باشند. این فرش‌ها به دلیل قیمت مناسب‌تر در مقایسه با فرش‌های دستبافت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین روش برای شستن فرش‌های ماشینی استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است اما افرادی که می‌خواهند در منزل اقدام به شستن آنها کنند می‌توانند از مواد و شوینده‌های خانگی بهره ببرند و با انجام مراحل شستشو به صورت کامل تمامی آلودگی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 8, میانگین امتیاز: 2,38 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.