پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

اجزای تشکیل دهنده داکت اسپلیت

در این مقاله از مجله دما پویا به معرفی اجزا داکت اسپلیت اشاره خواهیم داشت. استفاده از سیستم تهویه مطبوع به منظور ایجاد هوایی مطلوب در فضای داخلی از نیازهای اساسی و اولویت های تمامی سازه های ساختمانی به شمار می آید. یکی از روش های متداول به منظور تامین هوایی مطبوع استفاده از انواع مختلف داکت اسپلیت می باشد. به دلیل برخورداری از مزیت های بی شمار در حال حاضر در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری با نصب داکت اسپلیت هوای مورد نیاز را تامین می کنند. این سری از تجهیزات نیز همانند سایر سیستم ها پیچیده از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده اند. هماهنگی بین قطعات موجب شده دستگاه به درستی کار کند و نیاز دمایی محیط را تامین نماید. از اجزای مهم و اصلی در داکت اسپلیت میتوان به موارد زیر اشاره داشت. یونیت داخلی یا اواپراتور، یونیت خارجی یا کندانسور، لوله های مسی رابط بین یونیت ها، کانال های توزیع کننده هوا، دریچه های ورود هوا و ترموستات.

 

اجزا یونیت داخلی داکت اسپلیت

محل قرار گیری یونیت داخلی درون سقف بین طبقات می باشد. پنل داخلی را به عنوان اواپراتور و یا هواساز نیز می شناسند. اجزای تشکیل دهنده پنل داخلی شامل کویل اواپراتور که حاوی ماده ی مبرد می باشد، فن و الکتروموتر که این قطعات با شروع بکار و چرخش دمای ایجاد شده توسط مبرد را به سمت دریچه های خروجی هوا منتقل می کنند. از دیگر اجزا داکت اسپلیت که به یونیت داخلی مربوط باشد می توان به سینی درین اشاره داشت. با جریان ماده ی مبرد درون کویل مقداری رطوبت به صورت قطره های آب روی لوله های جمع می شود که سینی درین از چکه کردن آن درون سقف جلوگیری می کند. و در نهایت مسیر خروجی هوا با فیلترهای تصفیه هوا پوشانده می شود که سبب افزایش کیفیت و بهبود هوای ورودی به اتاق می گردد. تمامی این اجزا درون یک محفظه مستطیل شکل تعبیه شده اند. به طور معمول برای تهیه بدنه ی هواساز از ورق گالوانیزه ضخیم استفاده می شود. به دلیل قرار گرفتن درون سقف لازم است که ضخامت و جنس آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد، که از پوسیدگی و زنگ زدگی بدنه مانع به عمل آید. کمپانی های معتبر و مطرح در این عرصه سعی بر آن داشته محصولاتی با سطح کیفیت بالا و متنوع تولید و به بازار ارائه نمایند. از برند های مطرح می توان به داکت اسپلیت گرین اشاره داشت که به نوعی طراحی شده بدون محدودیت می توان در سقف هایی که با مشکل ارتفاع نیز مواجه هستند نصب و اجرا نمود.

اجزا یونیت خارجی داکت اسپلیت

اجزا یونیت خارجی داکت اسپلیت

یونیت خارجی یا کندانسور نیز از کنار هم قرار گرفتن قطعات متعددی تشکیل شده است. از مهم ترین و اصلی ترین جز این سیستم می توان به کمپرسور اشاره نمود. درون محفظه ی کمپرسور از گاز مبرد پر شده که این گاز با توجه به نوع کمپرسور می تواند از نوع R410 با R22 باشد. از کمپرسور هایی که در مدل های مختلف داکت اسپلیت مورد استفاده قرار می گیرد می توان به مدل روتاری و یا اسکرال اشاره داشت. از دیگر اجزا داکت اسپلیت می توان به الکتروموتور که به کمپرسور متصل است نام برد. شیر منبسط کننده جریان مبرد، شیر چهار طرفه که وظیفه ی آن معکوس کردن حالت سرمایش و گرمایش می باشد. کویل های کندانسور به شکل هوا خنک، فن از دیگر اجزا تشکیل دهنده یونیت خارجی می باشند. روی بدنه ی کندانسور فین هایی تعبیه شده که موجب جریان هوا و خروج گرمای حاصل از عملکرد کمپرسور می گردد.

 

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

به منظور تامین هوای گرم و یا سرد اجزا و قطعات بالا، در این امر دخیل هستند و هریک وظیفه ی مختص به خود را به عهده دارند. بعد از معرفی اجزا داکت اسپلیت و درک بیان مطلب ابتدا نگاهی به نحوه ی عملکرد این سیستم ها خواهیم داشت. داکت اسپلیت همانطور که اشاره شد از دو یونیت مجزا تهیه شده و از طریق سیکل تبرید هوای مورد نیاز را تامین می کند. یونیت داخلی که به اسم اواپراتور نیز شناخته می شود درون سقف بین طبقات، نصب و اجرا می گردد. یونیت خارجی نیز با قرار گرفتن در بیرون از ساختمان، وظیفه ی تامین هوای مورد نیاز پنل داخلی را به عهده دارد. لوله های مسی و کابل اتصال نیز رابط بین دو یونیت هستند. داکت اسپلیت های تولید قابلیت عملکرد سرد و گرم را دارا می باشد. نحوه ی تامین هوای گرم و سرد در این سیستم ها به این شکل است که، دستگاه انرژی لازم برای روشن شدن را از نیروی برق تامین می نماید. پس از شروع بکار دستگاه، یونیت خارجی یا همان کندانسور گاز مبرد درون محفظه کمپرسور را متراکم کرده و آن را به مایع با درجه ی حرارت گرم و یا سرد تبدیل می کند. مایع از طریق لوله های مسی به هواساز منتقل می شود. به این ترتیب هوای مورد نیاز محیط تامین می گردد. به طور معمول با نصب کویل آبگرم درون یونیت خارجی و اتصال به پکیج و یا موتورخانه، آبگرم مورد نیاز مدار برای ایجاد گرمایش بهره می برند، این عمل علاوه بر افزایش بازدهی موجب کاهش مصرف برق دستگاه در زمستان نیز می گردد. لازم بذکر است گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به معرفی ارزانترین داکت اسپلیت پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توان خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه نمود.

همچنین شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های سرمایشی اقدام نمایید.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.