پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

آشنایی با انواع استخر و تجهیزات آن

یکی از تفریحات و سرگرمی های عموم مردم به خصوص در فصول گرم سال که دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد ، استفاده از استخر می باشد.
استخرها اغلب از سونا و جکوزی نیز برخوردار هستند ، تمام افرادی که برای آبتنی و شنا کردن به استخرهای عمومی می روند ، تمایل به استفاده از سونا و جکوزی را نیز داشته و مدتی از وقت خود را در این مکان ها سپری می کنند.
با توجه به اینکه امروزه افراد زیادی تمایل به ساخت استخر ، سونا و جکوزی در منازل یا باغ های خود دارند ، در این مطلب به تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی می پردازیم .

از نظر کاربری استخرها به چند نوع طبقه بندی می شوند؟

استخرها از نظر کاربری به دو نوع سرپوشیده و روباز طبقه ‌بندی می‌شوند.
از استخرهای سرپوشیده در فضاهایی که مسقف بوده و  اطراف استخر نیز با دیوارهایی پوشیده شده است ،استفاده می شود .
از این نوع استخرها می توان در تمام فصول سال استفاده نمود. همچنین تمیز کردن فضای استخر نیز راحت تر بوده اما برای تامین گرمایش آب  باید تاسیساتی نصب نمود که گرمایش آب و تهویه محیط را فراهم می کنند که این امر باعث افزایش هزینه ها می‌شود.
استخرهای روباز در محیط هایی مانند حیاط خانه یا باغ ها بنا شده و معمولاً جای آنها طوری انتخاب می شود که آفتاب کاملاً به آب تابیده و باعث گرم شدن آب می شود .
با توجه به اینکه این گونه استخرها در فضای باز تاسیس می‌شوند نیاز به تهویه و سیستم های گرمایش و سرمایش نداشته و هزینه آن ها کمتر است .
از این گونه استخرها فقط می‌توان در فصول گرم سال  استفاده نمود .

تجهیزات استخر شامل چیست؟

با توجه به اینکه ساخت استخر چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی و فردی در منازل یا باغ ها  نیاز به تجهیزات خاصی دارد ، لازم است این تجهیزات را شناخته و برای تاسیس استخر آنها را خریداری کنید. تجهیزات استخر باعث بهبود شرایط و امکانات برای شناگران می‌شوند.
تجهیزاتی که برای استخرهای عمومی و خصوصی استفاده می شوند معمولاً در دو نوع تجهیزات اصلی و جانبی قرار می گیرند.
به طور کلی تجهیزات اصلی استخر شامل مبدل حرارتی ،  پمپ ، فیلتر کارتریج ، پمپ تزریق کلر ، سختی گیر آب،  منبع کویل دار و مو گیر می باشد.
از جمله تجهیزات جانبی استخر می توان به برگ گیر و حشره گیر ، برس برای نظافت دیواره ها  و کف استخر ، حلقه نجات ، خط شنا ، دماسنج و غیره اشاره نمود.

انواع سونا و جکوزی

سونا شامل دو نوع سونا بخار و سونای خشک می باشد. سونا بخار به اتاقکی گفته می شود که تولید رطوبت در آن بالا بوده و به دلیل عایق بندی مناسبی که دارد از نفوذ بخار جلوگیری می شود .
سقف این نوع سونا معمولاً به صورت شیب دار بوده و از  ریزش قطرات بخاری که بر روی سقف جمع می شود بر روی افراد جلوگیری می کند.
تمیز کردن دیواره ها و کف سونا بخار به دلیل استفاده از سرامیک بسیار آسان است.
سونا خشک اتاقکی است که به دلیل دارا بودن دمای زیاد و منتقل کردن حرارت زیاد در فضا از جنس چوب ساخته می شود .

جکوزی چیست؟

حوضچه های کوچکی که با آب گرم دارای دمای ۳۵ درجه پر شده و آب با فشار از طریق نازل های ایرجت به این حوضچه وارد می‌شود و با افراد برخورد می کند به طوری که حالت ماساژ به بدن می دهد ، جکوزی نام دارد.
جکوزی ها از نظر ساخت به دو نوع خوابیده و ایستاده طبقه ‌بندی می‌شوند.

جکوزی در منزل

تجهیزات تصفیه خانه استخر و جکوزی

سیستم تصفیه خانه استخر و جکوزی به طور کلی شامل فیلتر تصفیه و پمپ تصفیه می باشد . پمپ تصفیه آب را در استخر و جکوزی به گردش در آورده و سپس آن را از داخل فیلتر برای تصفیه آب عبور می دهد.
برای تصفیه کردن آب استخر و جکوزی نیاز است توسط تجهیزاتی مدار تصفیه آب را ایجاد نمود .
این تجهیزات شامل یک فیلتر بزرگ برای تصفیه آب استخر و جکوزی ، پمپ گردش آب ، شیرآلات و لوله کشی هایی که حجم و جریان آب را از قسمت تجهیزات و از تجهیزات به سمت استخر کنترل می کنند ، می باشند.
در تمام استخر ها برای آنکه بتوان آلاینده های سطحی را از روی آب پاک نمود از اسکیمر استفاده شده و همچنین  پاک کردن آلودگی های عمیق آب توسط کفشور که در قسمت های عمیق آب قرار داشته انجام می‌شود . کفشور آلودگی ها را گرفته و به سیستم تصفیه وارد می کند.

سرویس و نگهداری تاسیسات سونا و جکوزی در کرج

همانطوریکه گفته شد استخر و جکوزی دارای تاسیسات فنی هستند که منجر به تصفیه و گرمایش استخر می شود و این تاسیسات نیاز به سرویس های دوره ای و یا تعمیر دارند.

تاسیسات لطفی ، بیش از ۳۰ سال در زمینه تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان سابقه فعالیت دارد و تاکنون اجرای تاسیسات تعداد قابل توجهی از استخرهای کرج را به عهده داشته است.
مهمترین خدمات تاسیسات لطفی را میتوان اینگونه ذکر کرد:
. طراحی و ساخت استخر در کرج
. سرویس و تعمیر تجهیزات سونا و جکوزی در کرج
. طراحی ، نصب و تعمیر موتورخانه در کرج

تاسیسات لطفی در سراسر استان البرز ، خدمات سرویس و نگهداری تاسیسات استخر ، سونا و جکوزی را ارائه می دهد .
www.tmilotfi.ir
تلفن : ۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.