شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

هر آنچه که در هنگام خرید کاشی و سرامیک باید بدانید

امروزه انتخاب کاشی و سرامیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و المان هایی به جز طرح و رنگ را در هنگام خرید باید در نظر گرفت. هر کاشی که تولید و روانه بازار می شود، کارکردی مشخص دارد و این اطلاعات به طور واضح و خوانا، با برچسبی بر روی جعبه آن حک می شود؛ اما ناگفته نماند که این نوشته ها عموما به صورت کد بوده و دانستن این کد ها تا حد زیادی به شما کمک می کند تا در هنگام خرید کاشی و سرامیک، مناسب ترین انتخاب را با توجه به پروژه تان داشته باشید. هنگامی که تصمیم به خرید کاشی و سرامیک داشتید، علاوه بر طرح و رنگ، به موارد مهم دیگری نیز باید توجه کنید. از این رو همانطور که گفتیم، ویژگی های کلیدی و استاندارد های مهم را بر روی برچسب کاشی ثبت می کنند تا بتوانید بهترین تصمیم را در هنگام خرید داشته باشید. با این کار علاوه بر خرید هدفمند، پول خود را نیز در این راه هوشمندانه هزینه می کنید. به همین علت قصد داریم تا در مورد استاندارد هایی که در هنگام خرید کاشی و سرامیک باید به آن توجه کنید، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کاشی و سرامیک

طبقه بندی کاشی و سرامیک

به طور کلی کاشی و سرامیک ها ۴ یا ۵ نوع طبقه بندی دارند که بر روی جعبه آن ها حک می شود؛ اما می توان گفت که اگر جنس کاشی و سرامیک براق و شاین باشد، به پنج دسته و اگر براق نباشد، به چهار دسته تقسیم می شود. پس هنگام خرید کاشی و سرامیک، برچسب های مندرج شده را با دقت بخوانید. طبقه بندی کاشی و سرامیک ها به شرح زیر می باشد:

  • درجه رنگ
  • PEI
  • ضریب اصطکاک
  • چند رنگی
  • جذب آب
  • مقاومت در برابر یخ زدن

در ادامه به توضیح تمامی این نکات خواهیم پرداخت.

درجه رنگ کاشی و سرامیک

اولین نکته ای که در هنگام خرید کاشی و سرامیک باید به آن توجه کنید، درجه کاشی است. بهترین نوع کاشی و سرامیک، درجه یک آن است و پس از آن، درجه دو که شبیه به درجه یک است اما قیمت آن کمی پایین تر است. کاشی و سرامیک های درجه یک و درجه دو مناسب کف هستند؛ اما کاشی های درجه سه استحکام کافی برای اینکه بر روی آن راه بروید ندارند و اکثرا برای نصب بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. نکته حائز اهمیت در این امر این است که از کاشی های کف می توان در دیوار استفاده کرد، اما برعکس آن قابل اجرا نیست. حتما توجه داشته باشید که حداقل از کاشی های درجه دو برای کف استفاده کنید.

PEI  (درجه ساییدگی)

PEI  یا همان درجه ساییدگی، قابلیت یک کاشی براق را در برابر ساییدگی و دوام آن به عنوان یک کاشی کف، تعیین می کند. ناگفته نماند که فقط کاشی های براق دارای درجه aa بوده و اگر قصد دارید که کاشی غیر براق بخرید، چنین درجه بندی ای بر روی جعبه آن حک نمی شود. نوع دیگری از کاشی ها، کاشی های سرامیکی هستند که در دو درجه II  و I در بازار عرضه شده و صرفا برای نصب در دیوار ها کاربرد داشته و مقاومت چندانی ندارند. کاشی و سرامیک هایی که در دسته دو قرار می گیرند، مقاومت متوسطی در برابر ساییدگی داشته و مناسب استفاده در مکان های کم تردد مثل فضاهای مسکونی هستند.

اما نوع دیگری از کاشی ها وجود دارند که PEI آنها IV بوده که مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی داشته و گزینه مناسبی برای استفاده در فضاها مسکونی و برخی از فضاهای تجاری هستند. کاشی هایی با درجه ساییدگی V، بیشترین و چشمگیرترین مقاومت را داشته و بهترین و مناسبترین گزینه برای استفاده در فضاهای تجاری هستند. اگر قصد خرید کاشی و سرامیک برای فضاهای مسکونی دارید، کاشی هایی با درجه ساییدگی IV و  III گزینه های مناسبی برای انتخاب هستند.

ضریب اصطکاک

ضریب اصطکاک یا همان میزان لیزی کاشی، از دیگر عوامل مهمی است که هنگام خرید کاشی و سرامیک باید به آن توجه کنید. ضریب اصطکاک به مقاومت طبیعی کاشی در برابر لیز خوردن اشاره می کند و هر چه میزان آن بیشتر باشد، سطحی که با این دسته از کاشی ها فرش شده است، اصطکاک کمتری با پای افراد برقرار میکند و بالعکس اگر میزان آن کم باشد، کف لیز است. جالب است بدانید ضریب اصطکاک ۵۰ تا ۶۰ برای مصارف مسکونی و ضریب اصطکاک بیشتر از ۶۰ برای مصارف تجاری مناسب هستند. این موضوع برای خرید کاشی و سرامیک حمام بیش از هروقت دیگری اهمیت پیدا می کند و هر چه میزان ضریب اصطکاک کاشی و سرامیک بیشتر باشد، احتمال سر خوردن نیز به حداقل می رسد.

 

چند رنگی

تنها زمانی از چندین رنگ کاشی در کنار هم استفاده می شود که بخواهیم هارمونی و توناژ رنگی برای زیبایی بیشتر ایجاد کنیم. اگر به دنبال کاشی هایی با رنگ های غلیظ و پایدار هستید، کاشی و سرامیک های چند رنگی مناسب کار شما نخواهد بود!

جذب آب

یکی دیگر از موارد مهمی که هنگام خرید کاشی و سرامیک باید به آن توجه کرد، میزان جذب آب یا WA کاشی و سرامیک است. این ویژگی به شما می گوید که کاشی مورد نظرتان مناسب استفاده در مناطق مرطوب یا فضاهای بیرونی است یا خیر. برای این مورد نیز ۴ دسته بندی وجود دارد. کاشی های غیر شیشه ای، کاشی نیمه شیشه ای، کاشی شیشه ای و در نهایت کاشی های غیر قابل نفوذ از این قبیل کاشی های به شمار می روند.

مقاومت در برابر یخ زدن

مقاومت در برابر سرما به شما می گوید که کاشی و سرامیک انتخابیتان تا چه حد توانایی مقاومت در برابر سرمای بیرون را دارد. ناگفته نماند که اگر قصد استفاده از کاشی را در فضای داخلی دارید، مقاومت در برابر یخ زدن اهمیت چندانی پیدا نمی کند.

جمع بندی

خرید کاشی و سرامیک یکی از مهمترین تجهیزات ساختمان به شمار می رود. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد ویژگی های یک کاشی و سرامیک خوب اعم از ضریب اصطکاک، درجه رنگ، جذب آب، چند رنگی و غیره صحبت کنیم. اما از دیگر موارد مهمی که در این خصوص بیش از همه اهمیت دارد، وجود فروشگاه مطمئنی است که با خیالی راحت و مطمئن بتوان از آن خرید کرد. کاشی لند در این راه شما را حمایت می کند. شما عزیزان به راحتی و با ورود به سایت کاشی لند kashiland.com می توانید با توجه به نیاز، سلیقه و همچنین بودجه ای که در اختیار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.