پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

بلیط هواپیما تهران مشهد چگونه نرخ گذاری می شود؟

در نرخ گذاری بلیط ها برخی عوامل خارجی از قبیل شیوع ویروس کرونا، مصوبات مجلس و سازمان ملی هواپیمایی کشور در سال های اخیر، تاثیر زیادی را داشته اند. اما به طور کلی قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد بر اساس بازه زمانی سفر، زمان خرید بلیط، روش رزرو پرواز، کلاس پروازی، شناسه نرخی، نوع بلیط و بسیاری از مسائل دیگر تعیین می شود. در این مقاله به بررسی کامل جزئیات موثر در روند نرخ گذاری بلیط می پردازیم.

تاثیر بازه زمانی سفر در نرخ گذاری بلیط هواپیما

میزان تقاضای مردم برای خرید بلیط، تاثیر مستقیم بر قیمت بلیط هواپیما این مسیر دارد. همواره با نزدیک شدن به عید و افزایش تقاضای مردم برای رزرو این پرواز، شرکت های هواپیمایی، بلیط های خود را با قیمت گران تر به مسافرین ارائه می دهند. در صورتی که همین بلیط در فصل زمستان، خصوصا دی و بهمن ماه که معمولا افراد کمتری این بلیط را خریداری می کنند، با کاهش قیمت همراه است.

زمان خرید از مهم ترین عوامل در نرخ گذاری بلیط

برخی افراد تصور می کنند با نزدیک شدن به پرواز، می توان با رزرو بلیط دقیقه نودی، هزینه کمتری برای این بلیط ها پرداخت کرد. این نگرش تنها در زمان های کم تردد درست عمل می کند. در زمان های پیک سفر به مشهد، هر چه به زمان پرواز نزدیک تر شوید، قیمت این نوع بلیط ها بیشتر شده و نمی توان آن را با قیمت ارزان خریداری کرد. در این زمان پیشنهاد می شود، از یک ماه قبل به فکر رزرو پرواز تهران مشهد باشید تا علاوه بر اطمینان از عدم تکمیل ظرفیت در زمان نزدیک به پرواز، نرخ کمتری برای بلیط خود بپردازید.

آیا روش رزرو پرواز تهران مشهد بر قیمت این بلیط تاثیر گذار است؟

در پاسخ به این سوال برخی شرکت های مسافرتی و آژانس ها مثال زده می شود که این بلیط را تنها به صورت حضوری به مسافرین ارائه می دهند. در این صورت هزینه ای به عنوان کارمزد علاوه بر مبلغ بلیط از مشتریان خود دریافت می کنند. شرکت هایی که بلیط خود را به صورت اینترنتی ارائه می دهند، امکان انتخاب ایرلاین را بر عهده مسافرین قرار داده و روکشی زیادی نیز در نرخ بلیط ها ندارند.

سفر با هواپیما

تاثیر کلاس پروازی بر نرخ بلیط

اکثر ایرلاین های کشور، تنها کابین های اکونومی کلاس را به مسافرین ارائه می دهند. ایرلاین های ماهان، ایران ایر و آسمان، علاوه بر کابین اکونومی، پرواز های بیزینس کلاس را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. کلاس بیزینسی خرید بلیط هواپیما تهران مشهد با توجه به خدمات و پذیرایی آن از قبیل پذیرایی در فرودگاه مبدا، ترانسفر تا درب ورودی هواپیما با خودروی شخصی، صندلی های راحت تر، فضای بیشتر بین صندلی ها و کیفیت کترینگ بالا نسبت به پروازهای اکونومی با قیمت گران تر به مسافرین عرضه می شود. لذا در نرخ گذاری بلیط ها، قیمت این کلاس پروازی گران تر از کلاس اکونومی قرار داده شده است.

شناسه نرخی چه تاثیری در نرخ گذاری بلیط پرواز می گذارد؟

بله یکی دیگر از عوامل ثابت موثر بر نرخ بلیط، شناسه نرخی است. قیمت شناسه های نرخی مختلف در هر ایرلاین متفاوت است. قیمت گذاری شناسه های نرخی بر اساس میزان جریمه در هنگام استرداد و میزان بار مجاز ایرلاین مد نظر مشخص می شود. مثلا بیشترین میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی، متعلق به شناسه نرخی Y بوده که تا میزان ۲۵ کیلوگرم می توانید بار حمل کنید. همچنین کمترین میزان جریمه استرداد متعلق به شناسه نرخی R  است که در این زمان وجه بیشتری به شما عودت می گردد. ارزان ترین پروازهای اکونومی کلاس مربوطه به شناسه های نرخی O و Q است که به خاطر میزان جریمه بالا در زمان استرداد است.

نوع بلیط چه تاثیری در نرخ گذاری بلیط پرواز دارد؟

در حالت کلی شرکت های چارتر کننده بلیط تهران مشهد، پیش فروش بلیط این مسیر را به صورت عمده از ایرلاین های برگزار کننده خریداری می کنند. این شرکت ها در زمان های کم تقاضا برای سفر به مشهد، در صورت عدم تکمیل تمام صندلی های پرواز، این بلیط را با کاهش قیمت به مسافرین ارائه می دهند. اما زمان های پیک سفر به مشهد، در صورت داشتن فرزند خردسال (۲ تا ۱۲ سال) توصیه می شود این بلیط را به صورت سیستمی خریداری کنید. چرا که بلیط پروازهای سیستمی برای این افراد با ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت عرضه می شود. همچنین در برخی موارد زمان پیک سفر، به علت این که برای نرخ گذاری شرکت های بلیط چارتر مشهد مصوبه ای ارائه نشده، شرکت ها بلیط این مسیر هوایی را حتی با قیمت گران تر از سیستمی به مسافرین ارائه می دهند.

بلیط هواپیما تهران مشهد

تاثیر مصوبات مجلس بر نرخ گذاری بلیط

علاوه بر مواردی که به بررسی آن ها پرداختیم در چند سال اخیر مصوبات مجلس، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان ستاد ملی مقابله با کرونا تاثیر قابل توجهی در نوسان نرخ بلیط هواپیما تهران مشهد داشته است. مثلا قانون تکمیل ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها در آبان ماه ۱۳۹۹ یا مصوبه کف نرخی در باعث افزایش قیمت ناگهانی پروازهای مشهد گردید که در ادامه با اعتراضات مردم و لغو این مصوبه مواجه شدیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.